«Πράσινο Μανιφέστο» Από τη Ναυτιλία

«Πράσινο Μανιφέστο» Από τη Ναυτιλία
του Λάμπρου Καραγεώργου
Δευ, 16 Νοεμβρίου 2020 - 18:01

Το «πράσινο μανιφέστο» της παγκόσμιας ναυτιλίας για μια πραγματικά ουσιαστική, αποτελεσματική και απόλυτα φιλοπεριβαλλοντική λύση για την απεξάρτηση του κλάδου από τα ορυκτά καύσιμα έδωσαν σήμερα στη δημοσιότητα οκτώ διεθνείς ναυτιλιακές οργανώσεις, που ουσιαστικά εκπροσωπούν το 100% του κλάδου παγκοσμίως

Οι ναυτιλιακές οργανώσεις Bimco, Cruise Lines International Association, Intercargo, Interferry, International Chanber of Shipping, Intertanko, International Parcel Tankers Association και World Shipping Council που εκπροσωπούν όλους τους ναυτιλιακούς κλάδους (κρουαζιέρα, ακτοπλοΐα, φορτηγό ναυτιλία, δεξαμενόπλοια, containerships κ.λπ.) προτρέπουν τις κυβερνήσεις όλων των χωρών του πλανήτη να προωθήσουν την πρότασή τους για τη δημιουργία ενός fund, ύψους 5 δισ. δολαρίων, για την επιτάχυνση της διαδικασίας απαλλαγής των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα, εφόσον θέλουν πραγματικά η ναυτιλία να γίνει ο πρώτος κλάδος μηδενικών εκπομπών άνθρακα.

Καθώς από σήμερα ξεκινάει στον Διεθνή ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) και ειδικότερα στην Επιτροπή Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) η συζήτηση για τα επόμενα βήματα μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία, η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία καλεί επειγόντως τις κυβερνήσεις να προωθήσουν την πρότασή της για χρηματοδότηση από τον κλάδο ενός προγράμματος έρευνας και ανάπτυξης ύψους 5 δισ. δολαρίων, για να δράσει καταλυτικά στον μετασχηματισμό της ναυτιλίας από έναν κλάδο με σημαντική εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα σε έναν κλάδο μηδενικών εκπομπών άνθρακα.

Αν και οι συνολικές εκπομπές από τη ναυτιλία είναι περίπου 7% χαμηλότερες απ’ ό,τι το 2008, υπάρχει εκ των πραγμάτων ένα όριο στο τι μπορεί να επιτύχει ο κλάδος εφόσον τα πλοία παραμένουν εξαρτώμενα από ορυκτά καύσιμα, ενώ παράλληλα το διά θαλάσσης εμπόριο συνεχίζει να αυξάνεται καθώς το πλοίο παραμένει ο πιο φθηνός τρόπος μεταφοράς.

Οι μειώσεις άνθρακα που απαιτούνται από τον στόχο του ΙΜΟ για μείωση των συνολικών εκπομπών από τη διεθνή ναυτιλία κατά τουλάχιστον 50% έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008, θα προέλθουν μόνο εάν εντοπιστούν και αναπτυχθούν νέες τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών άνθρακα, ώστε τα πλοία που δεν θα εκπέμπουν CO2 και θα είναι παράλληλα εμπορικά βιώσιμα να μπορούν να αρχίσουν να λειτουργούν από τη δεκαετία του 2030.

Εναλλακτικές λύσεις

Στη συνέχεια η κοινή ανακοίνωση των διεθνών ναυτιλιακών φορέων αναφέρει ότι υπάρχουν πολλές πιθανές λύσεις, όπως η χρήση υδρογόνου ή αμμωνίας που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά αυτές δεν υπάρχουν ακόμη σε κλίμακα ή μορφή που να μπορούν να εφαρμοστούν σε μεγάλα ποντοπόρα πλοία. Μία σειρά από πολύπλοκα τεχνικά ζητήματα πρέπει να απαντηθούν, όπως η ασφάλεια, η αποθήκευση, η διανομή, η πυκνότητα ενέργειας και οι επιπτώσεις στον κύκλο ζωής. Εν ολίγοις, δεν γνωρίζουμε ακόμη ποια θα είναι τα καύσιμα του μέλλοντος, τονίζεται στην κοινή ανακοίνωση.

Ως εκ τούτου, η ναυτιλιακή βιομηχανία πρότεινε ένα πρόγραμμα R&D (έρευνας και ανάπτυξης) ύψους 5 δισ. δολαρίων, το οποίο θα επιβλέπει ο ΙΜΟ και θα χρηματοδοτείται μέσω της εισφοράς δύο δολαρίων ανά τόνο καυσίμου πλοίων. Η διαχείριση του προγράμματος Ε&Α θα γίνεται μέσω ενός μη κυβερνητικού οργανισμού έρευνας και ανάπτυξης - ενός International Maritime Research and Development Board - IMRB (Διεθνούς Συμβουλίου Θαλάσσιας Έρευνας και Ανάπτυξης). Οι ναυτιλιακοί φορείς υπογραμμίζουν ότι για να είναι λειτουργική η πρόταση οι συνεισφορές πρέπει να είναι υποχρεωτικές μέσω ενός κανονισμού του ΙΜΟ, ώστε να διασφαλιστεί ότι όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες συμβάλλουν παγκοσμίως, με έναν δίκαιο τρόπο, και ότι θα δημιουργηθούν τα απαραίτητα κεφάλαια για την επίτευξη του στόχου του προγράμματος.

Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι ορισμένες κυβερνήσεις διάκεινται θετικά απέναντι στην πρόταση, με την επιφύλαξη της αντιμετώπισης κάποιων θεμάτων που προκύπτουν αναφορικά με τη διαχείριση του όλου θέματος.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία δηλώνει πρόθυμη να συνεργαστεί με τις κυβερνήσεις για να διασφαλίσει ότι αυτή η πρωτοβουλία θα υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατό και καλεί την Επιτροπή Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του ΙΜΟ να υποστηρίξει την ιδέα της δημιουργίας του IMRB κατά τη συνεδρίασή της, που ξεκινά σήμερα 16 Νοεμβρίου.

Το IMRB

Το IMRB θα είναι σχεδόν ανεξάρτητο όργανο, υπό την επιτήρηση του ΙΜΟ, με αποκλειστικό καθήκον να επιταχύνει την έρευνα και την ανάπτυξη καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα, πηγών ενέργειας, συστημάτων προώθησης και άλλων νέων τεχνολογιών μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου, που λειτουργούν βάσει εγκεκριμένου Χάρτη από τον ΙΜΟ. Ένα Διεθνές Ταμείο Θαλάσσιας Έρευνας (IMRF) θα παρέχει χρηματοδότηση στη βιομηχανία για τα προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης του IMRB, συλλέγοντας περίπου 5 δισ. δολ. ΗΠΑ για μια περίοδο δέκα ετών μέσω συνεισφορών δύο δολαρίων ανά τόνο καυσίμου που καταναλώνεται από κάθε πλοίο. Άλλοι σχετικοί ενδιαφερόμενοι, όπως προμηθευτές ενέργειας, εταιρείες τεχνολογίας, ερευνητικά και αναπτυξιακά ιδρύματα, θα ήταν ευπρόσδεκτοι να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν στο Διεθνές Συμβούλιο Θαλάσσιων Ερευνών και στο έργο του.Το IMRB έχει σχεδιαστεί για να λειτουργήσει για 10-15 χρόνια, παρέχοντας ερευνητικά και αναπτυξιακά έργα, που στη συνέχεια θα επιτρέψουν στις εμπορικές οντότητες να παρέχουν τις τεχνολογίες και τις υπηρεσίες που θα μεταφέρουν αποδεδειγμένες τεχνολογίες στον παγκόσμιο στόλο μέχρι τη δεκαετία του 2030, έτσι ώστε ο στόχος του ΙΜΟ για το 2050 να μπορεί να επιτευχθεί.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")