Το Πρώτο Δίμηνο του 2020 ο Διαγωνισμός για την «Αριάδνη Interconnection»

Το Πρώτο Δίμηνο του 2020 ο Διαγωνισμός για την «Αριάδνη Interconnection»
Της Μάχης Τράτσα
Δευ, 23 Δεκεμβρίου 2019 - 08:07

Τους πρώτους μήνες του 2020 εκτιμάται ότι θα ανακοινωθεί η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την είσοδο - ενός ή περισσότερων - στρατηγικών επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνης Interconnection», για την απόκτηση ποσοστού έως και 39%. Η «Αριάδνη Interconnection», θυγατρική εταιρεία 

ειδικού σκοπού (SPV) του ΑΔΜΗΕ έχει αναλάβει τη χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής και η παραχώρηση σε τρίτους μειοψηφικού  ποσοστού θα της λύσει τα χέρια για τη χρηματοδότηση του έργου, δίχως μεγάλο βάρος τραπεζικού δανεισμού.

Το πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση που γίνεται στην Ελλάδα για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας, προϋπολογισμού άνω του ενός δισ. ευρώ. Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και ο ΑΔΜΗΕ επεξεργάζονται τους όρους του διαγωνισμού ώστε να δοθεί η δυνατότητα το 39% να μοιραστεί σε περισσότερους «παίκτες». Ήδη η κρατική κινεζική εταιρεία State Grid, η οποία ήδη κατέχει το 24% του ΑΔΜΗΕ, έχει κάνει γνωστές τις προθέσεις της να εισέλθει με 20% στην «Αριάδνη Interconnection».  

Ωστόσο, θα πρέπει να ξεπεραστούν οι συμπληγάδες της Κομισιόν, η οποία δεν θέλει στα …πόδια της να μπλέκονται πολλές κινεζικές εταιρείες, γιαυτό και έχει διαμορφώσει ένα σκληρό κοινοτικό νομοθετικό πλαίσιο ώστε να βάλει …διόδια στον δρόμο του μεταξιού προς την Ευρώπη.

Σε κάθε περίπτωση, προτεραιότητα για την είσοδο στην Αριάδνη θα δοθεί σε πιστοποιημένους Διαχειριστές Συστήματος  Μεταφοράς από χώρες της ΕΕ. Και όπως έχει διαφανεί, υπάρχουν πολλοί που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στο έργο του ενός δισ. ευρώ, της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική. Να σημειωθεί ότι όταν είχε συσταθεί η «Αριάδνη Interconnection», ο ΑΔΜΗΕ είχε δανειοδοτηθεί με περίπου 200 εκατ. ευρώ από την Bank of China για το μετοχικό κεφάλαιο της SPV. 

Παράλληλα όμως, έρχεται ένα «αγκάθι» να προστεθεί στη διαδρομή υλοποίησης της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης. Το Περιφερειακό Συμβούλιο της Κρήτης αποφάσισε την  περασμένη Πέμπτη να υιοθετήσει την πρόταση τοπικών φορέων του νησιού για αλλαγή στη χωροθέτηση του σταθμού μετατροπής ενέργειας από τη Δαμάστα στην Κορακιά, όπως ήταν ο αρχικός  σχεδιασμός. Άλλωστε, ήδη από το 2018 η Επιτροπή Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης είχε ψηφίσει υπέρ της διασύνδεσης, αλλά απορρίπτοντας τη  χωροθέτηση του σταθμού στη Δαμάστα. Παράλληλα, ζητά από το ΥΠΕΝ ανταποδοτικά οφέλη για τον Δήμο Μαλεβιζίου, λόγω της όχλησης από την προσαιγιάλωση του καλωδίου ενώ από τη ΔΕΗ απαιτεί το ακριβές  χρονοδιάγραμμα απομάκρυνσης του ρυπογόνου Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Λινοπεραμάτων.

Σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ η Κρήτη θα διασυνδεθεί με την Πελοπόννησο το 2020 (το 2021 θα βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία) και με την Αττική το 2022, με το καλώδιο να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία το 2023.