ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Επενδύσεις 200 εκατ. Ευρώ σε Νέους Συρμούς -Στα 32,7 εκατ. Ευρώ οι Απαιτήσεις του ΟΣΕ

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Επενδύσεις 200 εκατ. Ευρώ σε Νέους Συρμούς -Στα 32,7 εκατ. Ευρώ οι Απαιτήσεις του ΟΣΕ
energia.gr
Δευ, 15 Ιουλίου 2019 - 19:35

Μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα 200 εκατ. ευρώ, για τον ΟΣΕ και την ΕΕΣΤΥ βρίσκεται σε εξέλιξη από την ιταλική FSI, με το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού να διοχετεύεται για την κάλυψη των αναγκών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε νέους συρμούς, που θα εξυπηρετούν, κυρίως, τις επιβατικές μεταφορές.

Επίσης, άλλα 25 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν για τον εκσυγχρονισμό της τεχνικής βάσης της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) που εξαγόρασε, πρόσφατα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. H ιταλική μητρική εταιρεία προτίθεται να εκσυγχρονίσει το σύνολο των σταθμών τεχνικής βάσης της ΕΕΣΣΤΥ, που αποτελείται από, συνολικά, εννέα μηχανοστάσια και τρία εργοστάσια βαριάς συντήρησης, και τα οποία είναι εγκατεστημέναι στην Αθήνα, την Θεσσαλονίκη και τον Βόλο. 

Η "ναυαρχίδα" των επενδύσεων, όμως αφορούν σε παραγγελίες νέων συρμών, καθώς η εταιρεία φιλοδοξεί να καταστήσει τη σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας - Θεσσαλονίκης ευθέως ανταγωνιστική ως προς το αεροπλάνο και για το λόγο αυτό σκοπεύει να φέρει, σε πρώτη φάση, οκτώ μετασκευασμένους συρμούς της Trenitalia. Σε ορίζοντα πενταετίας, ωστόσο, προγραμματίζεται η κατασκευή νέων συρμών, τους οποίους θα κατασκευάσει κατά πάσα πιθανότητα, η Alstom, με τον κάθε συρμό να στοιχίζει περί τα 20 εκατ. ευρώ.

Έως ότου συμβεί αυτό, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα καλύψει τις ανάγκες της μέσω των μετασκευασμένων τρένων της ΓΑΙΑΟΣΕ, όπως ήδη συμβαίνει, ενώ από το καλοκαίρι του 2020 θα προστεθούν οκτώ συρμοί τρένων που βρίσκονται στο στάδιο της μετασκευής στην Ιταλία. Πρόκειται για οκτώ εννιάδυμους συρμούς, συνολικού κόστους μετασκευής 80 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση του συνολικού κόστους (μετασκευασμένων και νέων) θα καλυφθεί κατά τα φαινόμενα από την ιταλική μητρική, μέσω εσωτερικού δανεισμού της θυγατρικής της στην Ελλάδα.

Οι νέοι συρμοί θα μπορούν να μεταφέρουν μέχρι 600 επιβάτες και η μέγιστη ταχύτητά τους θα φθάνει στα 250 χλμ./ώρα.

Σημειώνουμε, όμως ότι στον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, με την πιο σύγχρονη σιδηροδρομική υποδομή, το όριο ταχύτητας δεν υπερβαίνει τα 160 χλμ./ώρα, λόγω του μη εκσυγχρονισμού των υποδομών γραμμής.

Εν τω μεταξύ, έγινε γνωστό ότι Ferrovie dello Stato Italiane (FSI), έχει επανέλθει στη στρατηγική των επενδύσεων. Tο νέο πενταετές επιχειρηματικό σχέδιο που παρουσιάστηκε τον περασμένο Μάιο είναι περισσότερο εμπροσθοβαρές από το προηγούμενο, περιλαμβάνοντας επενδύσεις ύψους 58 δισ. ευρώ για την περίοδο 2019-2023, αντί 50 δισ. ευρώ που προέβλεπε το προηγούμενο πλάνο. Σύμφωνα με το νέο σχέδιο, ο όμιλος FSI θα προχωρήσει τα επόμενα πέντε χρόνια σε παραγγελίες 595 συρμών τρένων αξίας 10 δισ. ευρώ. Επίσης θα επενδύσει επιπλέον 24 δισ. ευρώ σε σιδηροδρομικές υποδομές και περίπου 12 δισ. ευρώ σε οδικούς άξονες. Η εταιρεία πρόσφατα έκανε βήμα επέκτασης και πέραν του Ατλαντικού, ιδρύοντας θυγατρική εταιρεία στις ΗΠΑ (FS Italian Railways USA Inc).

Το σημαντικό, όπως αναφέρεται στο νέο πενταετές σχέδιο της FSI, είναι ότι η Ελλάδα, παρά το μικρό μέγεθός της, βρίσκεται στις χώρες βασικής προτεραιότητας για τον ιταλικό όμιλο. Αυτό φαίνεται, εκτός από τις επενδύσεις που ήδη έχουν δρομολογηθεί, ύψους 200 εκατ. ευρώ, και από τις προσλήψεις που πραγματοποιεί αυτή την περίοδο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η εταιρεία σκοπεύει να ολοκληρώσει την πρόσληψη περίπου 140 εργαζομένων, εκ των οποίων 72 θα είναι μηχανοδηγοί και οι 70 συνοδοί τρένων. Οι μηχανοδηγοί τελειώνουν τώρα τη σχετική εκπαίδευση, ενώ η διαδικασία επιλογής συνοδών συντελείται αυτές τις ημέρες. Η εταιρεία μέχρι το τέλος του έτους θα μεταφερθεί σε νέα γραφεία, όπου θα στεγάσει τόσο τα κεντρικά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και της ΕΕΣΣΤΥ.

Παράλληλα, ο ΟΣΕ, ο οποίος απώλεσε το κυριότερο εμπορικό σκέλος του, δηλαδή, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ, και έχει ως κύρια πηγή εσόδων τα έσοδα από τα τέλη υποδομής που πληρώνουν οι σιδηροδρομικές εταιρείες και την κρατική επιδότηση έχει εγείρει απαιτήσεις για την καταβολή 32,7 εκατ. ευρώ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έναντι 9.4 εκατ. ευρώ, το 2017, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του ΟΣΕ για το έτος 2018, που εγκρίθηκαν στις 28 Ιουνίου 2019. Αντίστοιχα, το σύνολο των εσόδων, από την παροχή υπηρεσιών προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ανέρχεται σε 23,1 εκατ. και αφορά κυρίως τον τομέα της υποδομής και κυκλοφορίας για τη χρήση 2018.