Βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης αναφορικά με την ναυτιλία, είναι να δοθούν κίνητρα για την επιστροφή υπό ελληνική σημαία, περισσότερων ελληνόκτητων πλοίων, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στον φάκελο που παρέλαβε ο Υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στο Υπουργικό Συμβούλιο.

Η προτεραιότητα αυτή συνάδει και με τη στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που είναι η ισχυρή ανάπτυξη με περισσότερες επενδύσεις και νέες καλύτερες δουλειές.

Στρατηγική επιλογή που συμβαδίζει και με την πρόταση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για τη διαμόρφωση των προϋποθέσεων ώστε να προσελκυσθούν στη χώρα και αλλοδαπές ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Μια τέτοια εξέλιξη θα σημάνει περισσότερες και πιο καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας που ήταν και βασικό προεκλογικό σύνθημα του κ. Μητσοτάκη, σε μια περίοδο που το ελληνικό νηολόγιο φθίνει συνεχώς, με αποτέλεσμα να καταγράφονται αρνητικές τάσεις στην απασχόληση των ναυτικών.

Ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στο θέμα αυτό στην ομιλία του κατά την τελετή παράδοσης - παραλαβής του υπουργείου. «Το ελληνικό νηολόγιο φθίνει συνεχώς με έντονους ρυθμούς, ενώ η ελληνική πλοιοκτησία αναπτύσσεται συνεχώς» είπε ο κ. Πλακιωτάκης και πρόσθεσε ότι «η αντίθεση αυτή πρέπει να μας προβληματίσει, ώστε να εξετάσουμε πώς θα αναστραφεί η πτωτική πορεία του νηολογίου πριν η κατάσταση εξελιχθεί σε μη αναστρέψιμη. Πρέπει να αναχαιτίσουμε άμεσα τη δυναμική ανταγωνιστικών προς εμάς χωρών όπως η Μάλτα, που κατάφερε να προσελκύσει στο νηολόγιό της μεγάλο αριθμό πλοίων, κατέχοντας πια την πρώτη θέση στις κοινοτικές σημαίες». «Η ανεργία στο ναυτιλιακό κλάδο επίσης έχει χτυπήσει κόκκινο» συμπλήρωσε ο νέος υπουργός Ναυτιλίας.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ελληνικής στατιστικής αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο αριθμός των πλοίων υπό ελληνική σημαία βαίνει μειούμενος τα τελευταία χρόνια κυρίως στα πλοία μεγάλης χωρητικότητας (φορτηγά, δεξαμενόπλοια) ο αριθμός των οποίων από το 2010 έχει μειωθεί από 552 σε 415 στα φορτηγά και από 543 στα 511 στα δεξαμενόπλοια.

Επίσης, στις άμεσες προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης συμπεριλαμβάνεται η παροχή κινήτρων για την προσαρμογή των ελληνικών πλοίων στα νέα περιβαλλοντικά πρότυπα, με το πρόβλημα να είναι ιδιαίτερα οξυμένο στην ακτοπλοΐα, που είναι υποχρεωμένη, από τις αρχές του 2020, να χρησιμοποιεί καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, τα οποία είναι ακριβότερα μέχρι και 30% σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα. Τούτο θα σημάνει, αυτόματα τη μετακύλιση του κόστους στα εισιτήρια. Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι της ακτοπλοΐας προτείνουν τη μείωση του ΦΠΑ, προκειμένου να αντισταθμίσουν τις πιέσεις για αύξηση των τιμών, ενώ ζητούνται και κίνητρα για την προσαρμογή των πλοίων με τις κατάλληλές επενδύσεις στα νέα καύσιμα.