Αύξηση κατά 101% κατέγραψαν οι ναύλοι των VLCC στη διαδρομή Αραβικός Κόλπος - Κίνα το διάστημα 13 με 20 Ιουνίου, μετά τις επιθέσεις που δέχθηκαν δύο δεξαμενόπλοια στα Στενά του Ορμούζ, σύμφωνα με τα στοιχεία της BIMCO.

Οι ναύλοι στη spot αγορά των Very Large Crude Carrier (VLCC), που μεταφέρουν δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου, ανήλθαν στη διαδρομή Αραβικός Κόλπος - Κίνα στις 20 Ιουνίου στα 25.994 δολ. την ημέρα, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο και πολύ πάνω από τον μέσο όρο του Μαΐου, που ήταν τα 9.979 δολ. την ημέρα. Στις 13 Ιουνίου, την ημέρα της επίθεσης στα δύο δεξαμενόπλοια στα Στενά του Ορμούζ, οι ναύλοι ήταν κοντά στα 12.000 δολ. την ημέρα.

Παρόλη όμως τη σημαντική αύξηση, οι ναύλοι βρίσκονται λίγο πάνω από το ημερήσιο κόστος λειτουργίας ενός VLCC, που κυμαίνεται στα 25.000 δολ. την ημέρα. Οι τελευταίες επιθέσεις που συνέβησαν στις 13 Ιουνίου 2019 δυνάμωσαν περαιτέρω την αβεβαιότητα, η οποία ήταν ήδη υψηλή μετά τις εκρήξεις που σημειώθηκαν σε τέσσερα δεξαμενόπλοια στα ανοικτά των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων στις 12 Μαΐου 2019.

Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου το ένα πέμπτο της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου διέρχεται από τα Στενά του Ορμούζ, καθιστώντας τα ένα κρίσιμο σημείο για τις παγκόσμιες αγορές ενέργειας. Αν υπολογισθεί μόνο η μεταφορά διά θαλάσσης, τα 19,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως που διέρχονται από τα Στενά του Ορμούζ αντιπροσωπεύουν το 49% των 40,5 εκατομμυρίων βαρελιών που μεταφέρονται συνολικά με πλοία.

Αξιοσημείωτο
Θα πρέπει πάντως να καταγραφεί ότι ενώ οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού κινήθηκαν έντονα ανοδικά, δεν συνέβη το ίδιο με τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς «καθαρών» προϊόντων πετρελαίου όπως νάφθα. Οι ναύλοι στα τύπου LR2 δεξαμενόπλοια στη διαδρομή από τον Αραβικό Κόλπο στην Ιαπωνία αυξήθηκαν μόνο κατά 4% μεταξύ 13 και 20 Ιουνίου 2019. Το ένα από τα δεξαμενόπλοια που δέχθηκε επίθεση στις 13 Ιουνίου, το «Front Altair», ήταν γεμάτο με νάφθα.

Τα ναύλα σε ένα άλλο LR2, που μεταφέρει 0,5 εκατ. βαρέλια νάφθα, μειώθηκαν την εβδομάδα των επιθέσεων από την προηγούμενη εβδομάδα, σε έντονη αντίθεση με την εξέλιξη των ναύλων  δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου.

Η στασιμότητα των ναύλων στα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν προϊόντα, σε αντίθεση με το άλμα στους ναύλους των πλοίων μεταφοράς αργού, αντικατοπτρίζουν τις διαφορές μεταξύ των δύο αγορών, αναφέρει ο αναλυτής της Bimco Peter Sand.

«Βusiness as usual»
Οι επιθέσεις της 13 Ιουνίου και ό,τι ακολούθησε δεν πτόησαν πάντως τους πλοιοκτήτες δεξαμενοπλοίων, παρά τους προβληματισμούς τους για το κατά πόσο θα συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται στον Κόλπο, καθώς δεν κατεγράφη σημαντική έξοδος από την αγορά. «Η συντριπτική πλειονότητα των πλοιοκτητών δεξαμενόπλοιων συμπεριφέρεται με τη λογική business as usual, αν και λαμβάνονται αυξημένα μέτρα ασφαλείας, ενώ έχουν αυξηθεί και τα ασφάλιστρα κινδύνου. Στα επιπρόσθετα μέτρα περιλαμβάνονται η αύξηση ταχύτητας κατά τη διάρκεια της πλεύσης στα στενά του Ορμούζ και η αποφυγή δρομολογίου τη νύκτα». 

Τα ασφάλιστρα
«Το πρόσθετο κόστος των μέτρων ασφαλείας, καθώς και τα υψηλότερα ασφάλιστρα σημαίνουν ουσιαστικά αύξηση του κόστους  για τους πλοιοκτήτες. Σημειώνεται ότι τα ασφάλιστρα, σύμφωνα με πηγές από τον ασφαλιστικό κλάδο, αυξήθηκαν από το 0,02% της αξίας του πλοίου μεταξύ 0,1% και 0,4%. Για να αποφευχθεί η διακοπή του εμπορίου, είναι ζωτικής σημασίας γεγονός τα Στενά του Ορμούζ να παραμείνουν προσβάσιμα και ασφαλή για τα πλοία. Όσο οι εντάσεις δεν κλιμακώνονται, οι επιθέσεις είναι απίθανο να έχουν πιο αρνητικά αποτελέσματα. Ωστόσο, οι κίνδυνοι κλιμάκωσης των συγκρούσεων παραμένουν και η ανησυχία είναι μεγάλη μεταξύ αυτών που εμπλέκονται στην εμπορία πετρελαίου στην περιοχή», λέει ο κ. Sand. Υπενθυμίζεται ότι η BIMCO κάλεσε όλα τα έθνη να κάνουν ό,τι μπορούν για να μειώσουν την ένταση στην περιοχή και να επιτρέψουν στα πλοία να περάσουν με ασφάλεια μέσα από τα στενά του Ορμούζ. 

(www.naftemporiki.gr