Ανακοίνωση της Συμπληρωματικής Δημόσιας Διαβούλευσης της ΡΑΕ για την Τροποποίηση του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του ΕΣΦΑ

Ανακοίνωση της Συμπληρωματικής Δημόσιας Διαβούλευσης της ΡΑΕ για την Τροποποίηση του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του ΕΣΦΑ
energia.gr
Πεμ, 25 Απριλίου 2019 - 18:58

Σε συνέχεια της από 11.10.2018 δημόσιας διαβούλευσης για την τροποποίηση του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων ΕΣΦΑ και την εναρμόνιση αυτού με τις διατάξεις του Κανονισμού (EE) 2017/460 της Επιτροπής της 16ης Μαρτίου 2017, για τη θέσπιση κώδικα δικτύου σχετικά με την εναρμονισμένη διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς αερίου

η ΡΑΕ έλαβε υπόψη της τις παρατηρήσεις και τις απόψεις των συμμετεχόντων στη δημόσια διαβούλευση καθώς και τις συστάσεις του Οργανισμού Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) και ανακοινώνει σήμερα την έναρξη της συμπληρωματικής δημόσιας διαβούλευσηςτου Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του ΕΣΦΑ, με βασική αλλαγή την υιοθέτηση της μεθοδολογίας τιμής αναφοράς που προτείνει ο Κανονισμός 2017/460, δηλαδή αυτή που στηρίζεται στη σταθμισμένη βάσει δυναμικότητας απόσταση(Capacity WeightedDistance, CWD).

Τα σημαντικότερα σημεία της μεθοδολογίας συνοψίζονται στα ακόλουθα:

Οι Είσοδοι του Συστήματος Μεταφοράς είναι οι ακόλουθες: «Είσοδος Σιδηρόκαστρο», «Είσοδος Κήποι» και «Είσοδος Αγία Τριάδα».

Οι Έξοδοι του Συστήματος Μεταφοράς είναι οι ακόλουθες δύο Ζώνες Εξόδου:  η «Έξοδος Βόρεια Ζώνη» (από την συγχώνευση των υφιστάμενων Ζωνών «Βορειοανατολική» και «Βόρεια») και η «Έξοδος Νότια Ζώνη»). Σημειώνεται ότι το τιμολόγιο εξόδου για το σημείο διασύνδεσης με τη Βουλγαρία (Σιδηρόκαστρο) είναι ίσο με το τιμολόγιο εισόδου στο ίδιο σημείο, επομένως το συγκεκριμένο σημείο διασύνδεσης (έξοδος) δεν περιλαμβάνεται στην Έξοδο «Βόρεια Ζώνη».

Μείωση Κοινωνικοποίησης ΥΦΑ: Ποσοστό 40% (σαράντα τοις εκατό) του Απαιτούμενου Εσόδου της Εγκατάστασης ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα ανακτάται με ξεχωριστό τιμολόγιο από τις Εξόδους του Συστήματος Μεταφοράς (τιμολόγιο διασποράς ΥΦΑ).

Εφαρμογή  έκπτωσης 10% (δέκα τοις εκατό) στο τιμολόγιο μεταφοράς της Εισόδου Αγία Τριάδα για σκοπούς αύξησης της ασφάλειας εφοδιασμού, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου 9 του Κανονισμού 2017/460.

Το Επιτρεπόμενο Έσοδο Εισόδων (Allowed RevenueTRA,ΕΙΣ), υπολογίζεται ως το άθροισμα του 50% (πενήντα τοις εκατό) του Απαιτούμενου Εσόδου Μεταφοράς (Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση * Απόδοση + Ρυθμιζόμενες Λειτουργικές Δαπάνες + Ρυθμιζόμενες Αποσβέσεις)    και της οποιασδήποτε (νέας) Ανακτήσιμης Διαφοράς των Εισόδων αυτών.

Το Επιτρεπόμενο Έσοδο Εξόδων (Allowed RevenueTRA,ΕΞ), υπολογίζεται ως το άθροισμα α) του 50% (πενήντα τοις εκατό) του Απαιτούμενου Εσόδου Μεταφοράς (Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση * Απόδοση + Ρυθμιζόμενες Λειτουργικές Δαπάνες + Ρυθμιζόμενες Αποσβέσεις),    β) της οποιασδήποτε (νέας) Ανακτήσιμης Διαφοράς των Εξόδων αυτών και γ) της Παλαιάς Ανακτήσιμης Διαφοράς.

Το Επιτρεπόμενο Έσοδο των Εισόδων του Συστήματος Μεταφοράς και το τμήμα του Επιτρεπόμενου Εσόδου των Εξόδων του Συστήματος Μεταφοράς (α+ β ανωτέρω), πλην του ποσού της Παλαιάς Ανακτήσιμης Διαφοράς, ανακτώνται κατά 100% (εκατό τοις εκατό) από χρεώσεις δυναμικότητας (capacity-based transmission tariffs). Το ποσό που αναφέρεται στην Παλαιά Ανακτήσιμη Διαφορά (τμήμα (γ) του  Επιτρεπόμενου Εσόδου Εξόδων) ανακτάται από 100% (εκατό τοις εκατό) χρεώσεις ποσότητας (commodity-basedtransmission tariffs) μόνο από τις Ζώνες Εξόδου. Σημειώνεται ότι ο Κανονισμός 2017/460 ορίζει ότι ο Διαχειριστής πρέπει να ανακτά το έσοδο πρωταρχικά μέσω χρεώσεων  δυναμικότητας, εκτός αν πληρούνται τα κριτήρια της παρ. 3 του Άρθρου 4 του Κανονισμού αυτού.

Το ποσοστό 40% (σαράντα τοις εκατό) του Απαιτούμενου Εσόδου της Εγκατάστασης ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα που κοινωνικοποιείται ανακτάται από ξεχωριστό τιμολόγιο χρέωσης δυναμικότητας διασποράς ΥΦΑ στις Εξόδους του Συστήματος Μεταφοράς.

Δημιουργείται ξεχωριστό Απαιτούμενο Έσοδο για τις Υπηρεσίες Μη Μεταφοράς.

Δημιουργείται ξεχωριστό Απαιτούμενο Έσοδο για τις Πρόσθετες Υπηρεσίες ΥΦΑ.

Οι συντελεστές χρέωσης δυναμικότητας εκφράζονται σε €/kWh/hr/yr αντί για €/kWh/day/yr που ισχύει σήμερα. Η αλλαγή αυτή γίνεται μόνο για λόγους συνέπειας με τον τύπο υπολογισμού της οριακής τιμής ενδοημερήσιου τυποποιημένου προϊόντος, όπως εκφράζεται στο Άρθρο 14 του Κανονισμού 2017/460. Η δέσμευση δυναμικότητας θα παραμείνει σε ημερήσια βάση, ενώ μόνο για λόγους υπολογισμού των χρεώσεων, η δυναμικότητα θα διαιρείται με 24, ώστε να μετατρέπεται σε ωριαία (κατά συνέπεια, παρότι η τελική χρέωση του χρήστη θα είναι ακριβώς η ίδια, ο συντελεστής χρέωσης δυναμικότητας θα είναι αυξημένος κατά 24 φορές).

Στα επισυναπτόμενα αρχεία της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν αρχείο excel στο οποίο παραμετροποιούνται τα σενάρια που έλαβε υπόψη η Αρχή, και συγκεκριμένα:

το Σενάριο 1 που λαμβάνει υπόψη τρία σημεία εισόδου και
το Σενάριο 2 στο οποίο ενοποιούνται (cluster) τα σημεία εισόδου «Σιδηρόκαστρο» και «Κήποι».

Παρακαλούμε για τα σχόλια των συμμετεχόντων σχετικά με τη δυνατότητα ενοποίησης των δύο σημείων εισόδου κατά το Σενάριο 2.

Επιπλέον, αναφορικά με το άρθρο 4 του προτεινόμενου Κανονισμού Τιμολόγησης, παρακαλούμε για τα σχόλια των συμμετεχόντων αναφορικά με τον τρόπο υπολογισμού του Κεφαλαίου Κίνησης, προς την κατεύθυνση του εξορθολογισμού του.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν τις παρατηρήσεις και τις απόψεις τους στη ΡΑΕ, με ηλεκτρονική επιστολή στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected] ή εγγράφως στην ταχυδρομική διεύθυνση ΡΑΕ, Πειραιώς 132, 11854, Αθήνα, μέχρι και τις 07.05.2019.

Η ΡΑΕ, με την επιφύλαξη των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν.2690/1999, ΦΕΚ Α’ 45), θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων στη διαβούλευση, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών που υποβλήθηκαν, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο συμμετέχων αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των απόψεών του.