ΔΕΠΑ: Η Μεγάλη Πρόκληση και το Παράπλευρο Οφελος της Αποκρατικοποίησης

ΔΕΠΑ: Η Μεγάλη Πρόκληση και το Παράπλευρο Οφελος της Αποκρατικοποίησης
του Χάρη Φλουδόπουλου
Τρι, 26 Μαρτίου 2019 - 09:43

Σε δύο εβδομάδες αναμένεται να δημοσιευθεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος για την πώληση του 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας, όπως έκανε γνωστό προ ημερών ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Τζώρτζης.

Μέχρι τότε και κυρίως μέχρι το καλοκαίρι όταν και αναμένεται να οριστεί η ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος, η μεγάλη πρόκληση της αποκρατικοποίησης αφορά στο να πειστούν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για την ελκυστικότητα της εταιρείας η οποία εμφανίζεται να χάνει μερίδια αγοράς λόγω της απελευθέρωσης.

Μάλιστα το μεγαλύτερο ρίσκο της αποκρατικοποίησης αφορά ακριβώς στο γεγονός ότι ενώ η εταιρεία δεσμεύεται με μακροχρόνια συμβόλαια διεθνών προμηθευτών για σημαντικές ποσότητες αερίου, στην εγχώρια αγορά επιταχύνεται η μείωση του μεριδίου της εξαιτίας της έντονης δραστηριοποίησης νέων προμηθευτών.

Εάν λοιπόν δεν υπάρξουν κινήσεις αντίδρασης, η ΔΕΠΑ κινδυνεύει να κληθεί να πληρώσει στο μέλλον τις ρήτρες take or pay αφού δε θα έχει να διαθέσει εντός της ελληνικής αγοράς τις συμβολαιοποιημένες ποσότητες που υποχρεούται να αγοράσει από τους προμηθευτές της.

Η συρρίκνωση του μεριδίου αγοράς της ΔΕΠΑ αποτυπώνεται ήδη στα αποτελέσματα του 2018 όπου ο όγκος πωλήσεων καταγράφει μείωση 16% από τα 4,04 δισ. κμ στα 3,407 δισ. κμ. Αλλά και το 2019 ξεκίνησε με ακόμη μεγαλύτερες προκλήσεις καθώς η ΔΕΠΑ έχασε την πρωτιά στις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG και ταυτόχρονα δέχεται ισχυρό ανταγωνισμό και στις εισαγωγές αερίου από αγωγό.

Στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα δραστηριοποιούνται τέσσερις εταιρείες, με τον Προμηθέα και τη Μυτιληναίος να έχουν τα μεγαλύτερα μερίδια, ενώ από τα τέλη του 2018 ξεκίνησε η Μυτιληναίος τις εισαγωγές από Τουρκία.

Αλλά και στη λιανική, νέοι παίκτες έχουν εισέλθει δυναμικά αποσπώντας σημαντικούς πελάτες, όπως ηλεκτροπαραγωγούς, εταιρεία Παροχής Αερίου αλλά και βιομηχανικούς πελάτες από τη ΔΕΠΑ.

Επομένως η ΔΕΠΑ καλείται να δώσει απαντήσεις παρουσιάζοντας ένα νέο πειστικό σχέδιο ανάπτυξης και σε αυτήν την κατεύθυνση έχει αναθέσει μετά από διαγωνισμό την εκπόνησή του νέου business plan στον διεθνή οίκο Bain & Company.

Ωστόσο αυτή είναι η μία πλευρά του νομίσματος της αποκρατικοποίησης και του νέου τοπίου της αγοράς αερίου. Στον αντίποδα η απώλεια του μεριδίου αγοράς από τη ΔΕΠΑ ανοίγει το δρόμο ώστε η εταιρεία να διεκδικήσει την προσαρμογή, την αλλαγή ἠ ακόμη και την κατάργηση των μέτρων που είχαν επιβληθεί από την επιτροπή ανταγωνισμού και την ευρωπαϊκή επιτροπή μέσω του μνημονίου με στόχο την απελευθέρωση της αγοράς.

Καθώς λοιπόν όλα δείχνουν ότι εντός του 2019 η ΔΕΠΑ θα έχει μερίδιο αγοράς μικρότερο του 50% η πρώτη κίνηση της διοίκησης της ΔΕΠΑ, θα αφορά στο αίτημα για μείωση των ποσοτήτων των δημοπρασιών που πραγματοποιεί η εταιρεία εκχωρώντας σε τρίτους προμηθευτές και μεγάλους καταναλωτές αέριο σε τιμή κόστους εισαγωγής.

Εκτός από τις δημοπρασίες, πηγές της ΔΕΠΑ αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να ζητηθούν αλλαγές και σε άλλες δεσμεύσεις που είχαν αναληφθεί ενώπιον της ΕΠΑΝΤ, έστω και εάν κάποιες εξ αυτών βοήθησαν καθοριστικά για το άνοιγμα της αγοράς αερίου.

Αξίζει να αναφερθεί ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, το 2019 η ΔΕΠΑ αναμένεται να κλείσει με μερίδιο αγοράς κάτω από το 50%, η Μυτιληναίος αναμένεται να έχει το 35%, ο Προμηθέας θα κινηθεί στο 15 με 20%, ενώ την υπόλοιπη αγορά θα μοιραστούν ο Ήρωνας, η Elpedison και ενδεχομένως η ΔΕΗ.

Σύμφωνα τέλος με το πλάνο της διοίκησης της εταιρείας, η ΔΕΠΑ στοχεύει να υποκαταστήσει πωλήσεις και τζίρους που θα χάσει εντός της ελληνικής αγοράς λόγω ανταγωνισμού, αφενός αυξάνοντας τη διείσδυση του καύσιμου σε νέες περιοχές και αγορές και αφετέρου επιδιώκοντας την έξοδό της και σε άλλες αγορές εκτός Ελλάδος ενισχύοντας το διεθνές trading.

 

(capital.gr)