Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για τη συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) που θα κρίνει την τύχη του master plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά. Στα σχέδια του υπουργείου είναι να πραγματοποιηθεί η συνεδρίαση που θα εξετάσει το master plan του «μεγάλου λιμανιού», μέσα στο τελευταίο δεκαήμερο του μήνα.

Το μεγαλεπήβολο σχέδιο των Κινέζων της Cosco, στα χέρια των οποίων έχει περάσει ο ΟΛΠ, ΟΛΠ+1,15% το οποίο θα εκτοξεύσει τις δυνατότητες του λιμανιού, δημιούργησε μεγάλες τριβές σε πολιτικό επίπεδο, ενώ προκάλεσε και τις αντιδράσεις των όμορων δήμων αλλά και χρηστών. Στις μυστικές διαβουλεύσεις που προηγήθηκαν ανάμεσα στον ΟΛΠ και τα υπουργεία Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος δεν βγήκε «λευκός καπνός», για συγκεκριμένα όμως project που περιέχει το master plan. Η κυβερνητική πρόταση, σύμφωνα με την πληροφόρηση της «Ν», είναι να σπάσει ο σχεδιασμός σε δύο μέρη, πρώτα να εγκριθούν τα έργα που περιέχονται στη συμφωνία ΤΑΙΠΕΔ - Cosco και σε δεύτερο χρόνο τα λεγόμενα μη υποχρεωτικά.

Πρόταση που όμως βρίσκει τη διοίκηση του ΟΛΠ αντίθετη. Το μήνυμα των Κινέζων, προς το υπουργείο και τους φορείς, σε ελεύθερη μετάφραση θα μπορούσε να περιγραφεί με τρεις λέξεις. «Όλα ή τίποτα». Μόνο που στην προκειμένη περίπτωση το όλα είναι πολύ δύσκολο να περάσει. Ωστόσο, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», ο ΟΛΠ έχει ξεκινήσει τις τελευταίες ημέρες μια εκστρατεία ενημέρωσης προκειμένου να καταφέρει να πείσει όλους όσοι εκφράζουν αντίθετη άποψη για τη χρησιμότητα του επενδυτικού project που έχει σχεδιάσει και που θα κοστίσει περίπου 550 εκατ. ευρώ.

Αντιδράσεις για mall και logistic center

Τα έργα που έχουν προκαλέσει τη μεγαλύτερη αντίδραση μέχρι στιγμής είναι τέσσερα. Καταρχήν, η ανάπτυξη Mall στο λιμάνι του Πειραιά, δίπλα στη νέα βάση κρουαζιέρας (120 εκατ. ευρώ η πρώτη φάση) που αναμένεται να κατασκευαστεί, αν και ο διαγωνισμός που βρίσκεται σε εξέλιξη έχει παγώσει μετά από προσφυγή κατασκευαστικών εταιρειών στο ΣτΕ. Η πειραϊκή κοινωνία έχει σταθεί απέναντι σε αυτή την προοπτική διότι θεωρεί ότι θα αποδυναμώσει περαιτέρω το πειραϊκό εμπόριο το οποίο έχει ήδη πληγεί σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα έργα για το τραμ και το μετρό τα τελευταία χρόνια. Στον αντίποδα όμως, και σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχει συλλέξει η «Ν», το συνολικό έργο ανάπτυξης της κρουαζιέρας σε υποδομές, που θα ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ, είναι εξαιρετικά δύσκολο να κάνει απόσβεση μόνο με την κίνηση της κρουαζιέρας και χρειάζεται την υποστήριξη ενός συστήματος που θα αυξήσει τα έσοδα. Κύκλοι του ΟΛΠ επισημαίνουν επίσης ότι το mall θα διαθέτει καταστήματα για μεγάλα πορτοφόλια και δεν θα είναι ευθέως ανταγωνιστικό προς τα καταστήματα του Πειραιά.  

Το δεύτερο σημείο που είναι δύσκολο να περάσει, σε αυτή τη φάση, είναι η ανάπτυξη logistic center σε συνολική έκταση 120 στρεμμάτων, στη χερσαία ζώνη του λιμανιού στην περιοχή του Κερατσινίου. Η προοπτική αυτή βρίσκει αντίθετο τον δήμο, ο οποίος θεωρεί ότι θα επιβαρυνθεί πολύ η περιοχή, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες και το υπουργείο Μεταφορών αντιδρά.

Σημειώνεται ότι το υπουργείο Μεταφορών έχει δώσει πολύ μεγάλο βάρος στην ανάπτυξη του logistic center στο Θριάσιο Πεδίο. Από την άλλη πλευρά ο ΟΛΠ θεωρεί απαραίτητη την ανάπτυξη του logistic center προκειμένου να μετατρέψει το λιμάνι του Πειραιά σε ένα από τα μεγαλύτερα hub στην Ευρώπη.

Ξενοδοχεία και synchrolift

Έντονες αντιδράσεις προκαλεί και η πρόθεση του ΟΛΠ να αναπτύξει νέα ξενοδοχειακή μονάδα σε κτήρια που δεν υπάρχουν σήμερα. Η πρόταση του υπουργείου είναι να γίνουν σε πρώτη φάση ξενοδοχεία σε υφιστάμενα κτήρια και σε δεύτερο χρόνο τα υπόλοιπα. Παρ’ όλα αυτά η ανάπτυξη ξενοδοχειακών μονάδων από τον ΟΛΠ θεωρείται απαραίτητο έργο συνδυαστικά με την κρουαζιέρα. Σημειώνεται δε ότι η κυβέρνηση της Κίνας θεωρεί ότι μπορεί να κάνει τον ΟΛΠ κέντρο υποδοχής Κινέζων τουριστών για κρουαζιέρες και ολιγοήμερη παραμονή.   

Τέλος, για τους ναυπηγοεπισκευαστές και τα μικρά ναυπηγεία του Περάματος αποτελεί «κόκκινη γραμμή» η εγκατάσταση synchrolift 8.500 τόνων για θαλαμηγούς στην περιοχή του ΟΛΠ. Ήδη η πλειονότητα των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων έχει αντιτεθεί στην πρόθεση της Cosco να λάβει άδεια ναυπηγείου για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, αφού θεωρούν ότι με τις δύο αυτές κινήσεις δεν θα μπορούν να ανταγωνιστούν το μεγάλο λιμάνι. Στο Πέραμα υπάρχουν και έντονα παράπονα για τον ΟΛΠ, αφού όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά, παρά το γεγονός ότι ήρθε η νέα πλωτή δεξαμενή, η κίνηση παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Αποδίδουν δε το γεγονός αυτό στα υψηλά τιμολόγια που έχει επιβάλει η εταιρεία, με αποτέλεσμα τα πλοία να προτιμούν άλλους πιο ανταγωνιστικούς προορισμούς για τις επισκευές τους.

Τη θέση της ελληνικής πλευράς αποτύπωσε πρόσφατα ο υπουργός Ναυτιλίας Φώτης Κουβέλης σε συνάντηση που είχε με τον Κινέζο ομόλογό του. Σε δηλώσεις που έκανε μετά το τέλος της συνάντησης επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι χρειάζεται να αυξηθούν οι μόνιμες και σταθερές θέσεις απασχόλησης, να κερδίσει η τοπική και εθνική οικονομία την προστιθέμενη αξία των επενδύσεων, και η υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου με σεβασμό στην περιβαλλοντική νομοθεσία, όπως και να υπάρξουν αρμονικές σχέσεις μεταξύ του λιμένα και του αστικού ιστού που το περιβάλλει. 

Σε αυτή τη φάση των διαπραγματεύσεων, και εφόσον οι δύο πλευρές δεν καταλήξουν σε κοινά αποδεκτή συμφωνία, υπάρχει, σύμφωνα με την πληροφόρηση της «Ν», η σκέψη να εγκριθούν τα υποχρεωτικά έργα, και για όσα δεν καταστεί εφικτό να εγκριθούν να μην απορριφθούν, διότι στη συνέχεια θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να περάσουν σε δεύτερο χρόνο, αλλά να γυρίσουν πίσω με παρατηρήσεις.

Τα υποχρεωτικά και τα μη υποχρεωτικά έργα

Το επενδυτικό σχέδιο της Cosco για το λιμάνι του Πειραιά περιλαμβάνει επενδύσεις που φτάνουν τα 550 εκατ. ευρώ. Οι υποχρεωτικές ανέρχονται στα 293,7 εκατ. ευρώ και αφορούν 11 έργα, ενώ υπάρχουν ακόμα οκτώ έργα που υπολογίζεται ότι η αξία τους φτάνει τα 250 εκατ. ευρώ. Για το έργο της επέκτασης του επιβατικού λιμένα (κρουαζιέρα) έχει κατατεθεί στο ΣτΕ αίτηση επανάληψης του διαγωνισμού με άλλους όρους από κατασκευαστικές εταιρείες.

Στα υποχρεωτικά έργα περιλαμβάνεται η επέκταση του επιβατικού λιμένα (κρουαζιέρα) σε πρώτη φάση αξίας 136,2 εκατ. ευρώ, οι επισκευές στον προβλήτα Ι του Σ.ΕΜΠΟ του ΟΛΠ αξίας 8 εκατ. ευρώ, η μετατροπή της πεντάγωνης αποθήκης σε επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας κόστους 1,5 εκατ. ευρώ, αλλά και η υπόγεια οδική σύνδεση car terminal με πρώην χώρο ΟΔΔΥ, κόστους 5 εκατ. ευρώ.  

Επίσης προβλέπεται η βελτίωση και συντήρηση υποδομών συνολικής αξίας 15 εκατ. ευρώ, έργα που σε έναν μεγάλο βαθμό έχουν υλοποιηθεί, η κατασκευή του νέου προβλήτα πετρελαιοειδών δίπλα στις εγκαταστάσεις του Σ.ΕΜΠΟ, το οποίο έχει ολοκληρωθεί, προμήθεια εξοπλισμού 25 εκατ. ευρώ, βυθοκόρηση του κεντρικού λιμένα 8 εκατ. ευρώ και επέκταση car terminal 20 εκατ. ευρώ. 

Προβλέπονται και επενδύσεις στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος αξίας 55 εκατ. ευρώ, ορισμένες από τις οποίες, όπως η αγορά νέας πλωτής δεξαμενής, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί.

Τα μη υποχρεωτικά έργα 

Τα μη υποχρεωτικά έργα, ορισμένα εκ των οποίων συγκεντρώνουν και τις μεγαλύτερες αντιδράσεις από δήμους και φορείς του ευρύτερου Πειραιά, και όπως αυτά έχει καταθέσει ο ΟΛΠ στο master plan, αφορούν:

Κατασκευή δύο πενταώροφων κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων έκτασης 75.000 τ.μ. ο καθένας στο car terminal. 
Κατασκευή ξενοδοχείου 5* στην Παγόδα. 
 Ανακατασκευή πέτρινης αποθήκης ΟΛΠ για τη μετατροπή της σε μουσείο μετανάστευσης. 
 Μετατροπή αποθηκών σε ξενοδοχεία 4* και 5*. 
 Οικολογικά λεωφορεία.
 Ανάπτυξη logistic center στην πρώην περιοχή ΟΔΔΥ. 
 Κατασκευή επισκευαστικού προβλήτα γιοτ και εγκατάσταση synchrolift 8.500 τόνων. 
 Κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας στην περιοχή Νότιας Ζώνης λιμένα (β’ φάση). 
 Κατασκευή ενός νέου ξενοδοχείου 5* στην περιοχή Πόρτο Λεόνε.  
Στον χώρο της κρουαζιέρας και του νέου επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας προβλέπεται και η ανάπτυξη εμπορικού κέντρου.  

(naftemporiki.gr)