Ο Elon Musk σπανίως διστάζει να θέτει φιλόδοξους στόχους για την Tesla παρά το γεγονός πως κατά το παρελθόν έχει δείξει πως δεν έχει καταφέρει να τους πραγματοποιήσει εντός των χρονικών ορίων που αρχικά υποσχόταν. Αυτό ακριβώς έγινε και όταν ανακοίνωσε ότι το πρώτο κινεζικό εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το λεγόμενο Gigafactory, θα μπορούσε να λειτουργήσει σε περίπου 11 μήνες.

"Ελπίζουμε να έχουμε κάποια αρχική παραγωγή του Model 3 προς το τέλος του τρέχοντος έτους και να επιτύχουμε τον απαιτούμενο όγκο παραγωγής το επόμενο έτος", δήλωσε ο Musk στη Σαγκάη στις 7 Ιανουαρίου. Μπορεί και να απογοητευτεί.

Δεν έχει δημιουργηθεί ξανά στο παρελθόν ένα τόσο μεγάλο, σύγχρονο εργοστάσιο αυτόματης συναρμολόγησης που η παραγωγή του να ξεκινά σε λιγότερο από ένα χρόνο, λένε οι ειδικοί του κλάδου. Στην πραγματικότητα, ακόμη και ο επίσημος στόχος που έχει θέσει η Tesla για αυξηση των Model 3 κατά 3.000 την εβδομάδα το 2020, δεν θα είναι εύκολος.

"Εκτός και αν υιοθετήσει κάποιον τρόπο που εγώ δεν γνωρίζω και μπορέσει όλο αυτό να γίνει πιο αποτελεσματικά" δήλωσε η Laurie Harbour, διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας Harbour Results Inc, στο Μίσιγκαν. "Ο Musk φαίνεται πάντως, αισιόδοξος".

Το ζήτημα του εργοστασίου στη Κίνα δεν είναι και τόσο απλό. Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, και οι πωλήσεις επαναφορτιζόμενων οχημάτων πιθανόν και να έφτασαν το 1 εκατ. οχήματα το 2018. Γι' αυτό το λόγο ο στόχος της Tesla για το Gigafactory στη Σαγκάη έχει αυξηθεί στα 500.000 οχήματα ετησίως.

Η Tesla ξεκινά να παραδίδει το Model 3 στην Κίνα τον Μάρτιο αλλά οι πωλήσεις της στη Κίνα περιορίζονται από το δασμό 40% στα ξένα εισαγόμενα αυτοκίνητα (η Κίνα τον περασμένο μήνα μείωσε τον συγκεκριμένο δασμό στο 15%). Μαζί με το Model 3, το εργοστάσιο της Σαγκάης θα παράγει τελικά και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο Model Y το οποίο θα πωλείται επίσης στους κινέζους πελάτες χωρίς όμως πρόσθετους δασμούς.

Αλλά πρώτα απ' όλα η Tesla πρέπει να κατασκευάσει το εργοστάσιο. Απαιτούνται τουλάχιστον δύο χρόνια για να μπορέσει ένα μεγάλο νέο εργοστάσιο να παράγει αυτοκίνητα, σύμφωνα με τον Brian Jones, COO της Gray, μιας εταιρείας που έχει χτίσει περίπου 450 εργοστάσια αυτοκινήτων και ανταλλακτικών στην Βόρεια Αμερική τις τελευταίες πέντε δεκαετίες για εταιρείες όπως Toyota, Volkswagen, General Motors, Mercedes Benz, Nissan και Volvo.

"Aπό το πρώτο φτυάρι που θα μπει στο έδαφος μέχρι το πρώτο όχημα που θα βρεθεί στη γραμμή συναρμολόγησης, απαιτούνται τουλάχιστον 24 μήνες και συνήθως κάτι τέτοιο επιτυγχάνεται από έναν πιο ώριμο και έμπειρο κατασκευαστή" λέει ο Jones. "Η κατασκευή του εργοστασίου μπορεί να διαρκέσει έως και 36 μήνες".

Αυτό περιλαμβάνει την κατασκευή του ίδιου του εργοστασίου, καθώς και των υποδομών εντός του χώρου αλλά και γύρω από την περιοχή όπως είναι δρόμοι και υπηρεσίες κοινής ωφέλειας.

Η Tesla εξασφάλισε μια περιοχή 210 στρεμμάτων στο Lingang της Σαγκάης το περασμένο έτος για περίπου 140 εκατ. δολάρια και ο Musk δήλωσε ότι το κόστος της αρχικής φάσης, για να φτάσει δηλαδή το εργοστάσιο να παράγει έως 250.000 μονάδες, ανέρχεται στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια. Η τοπική κυβέρνηση της Σαγκάης συμβάλει στην επιτάχυνση του έργου όσον αφορά τις άδειες και την υποστήριξη των υποδομών και ο Μασκ δηλώνει ότι αυτά που έμαθε από την παραγωγή του Model 3 στο Φρέμοντ στη Καλιφόρνια, μπορεί να τα εφαρμόσει στην κατασκευή του κινεζικού Gigafactory.

Ωστόσο, τα σχόλια αυτά του Musk έρχονται σε αντίθεση με εκείνα που είχε κάνει σε μια δήλωση του Ιουλίου σχετικά με το χρονοδιάγραμμα της εγκατάστασης. Μόλις καθοριστούν οι άδειες και όλα όσα απαιτούνται "θα χρειαστούν περίπου δύο χρόνια μέχρι να αρχίσουμε να κατασκευάζουμε οχήματα και στη συνέχεια δύο έως και τρία χρόνια πριν το εργοστάσιο καταφέρει να παράγει περίπου 500.000 οχήματα ετησίως, δήλωσε.

Ωστόσο, τον Οκτώβριο του 2018, άρχισε να περιγράφει το χρονοδιάγραμμα. "Σκοπεύουμε να έχουμε την παραγωγή του Model 3 για την Κινεζική αγορά σίγουρα το επόμενο έτος" είπε στους αναλυτές κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του τρίτου τριμήνου της Tesla.

"Τα πράγματα λειτουργούν διαφορετικά στην Κίνα, οπότε η εμπειρία της Βόρειας Αμερικής μπορεί να μην τον βοηθήσει τόσο εκεί" δήλωσε η Kristin Dziczek, αντιπρόεδρος του Κέντρου Έρευνας της Αυτοκινητοβιομηχανίας, στο Μίσιγκαν προσθέτωντας πως η βοήθεια της τοπικής αρχής σίγουρα θα βοηθήσει.

H Tesla επίσης πρέπει να πιστοποιήσει νέους προμηθευτές στην Κίνα, κάτι που απαιτεί πολύ χρόνο. Οι μονάδες αυτόματης συναρμολόγησης είναι ένα τόσο μεγάλο σύστημα και σε αυτή βασίζεται η παραγωγή από την αρχή της κατασκευής του οχήματος έως και το τελικό στάδιο. Όλα πρέπει να πέσουν στην γραμμή όπως ακριβώς έχουν προγραμματιστεί.

Η Gray δεν έχει κατασκευάσει καμία από τις εγκαταστάσεις της Tesla ούτε έχει κατασκευάσει εργοστάσια στην Κίνα, αλλά κοιτάζει για πιθανές ευκαιρίες εκεί, δήλωσε ο Jones.

Θα μπορούσε λοιπόν ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων στις ΗΠΑ να είναι έτοιμος για μια τέτοια παραγωγή σε λιγότερο από 12 μήνες;

"Μας αρέσει η πρόκληση, αλλά αυτό είναι τραβηγμένο" δήλωσε ο Jones.

 

(capital.gr)