Δυναμώνει το «στίγμα» που δίνει η αγορά των αυτόνομων πλοίων σε παγκόσμιο επίπεδο, η αξία των οποίων μέχρι το 2023 θα έχει φτάσει τα 13,8 δισ. δολάρια. Στη συγκεκριμένη αγορά έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου τα τελευταία χρόνια, αλλά η αξία της δεν είχε καταμετρηθεί μέχρι σήμερα.

Σύμφωνα όμως με μελέτη της εταιρείας συμβούλων MarketsandMarkets, η συγκεκριμένη αγορά έχει αξία σήμερα 6,1 δισ. δολαρίων, ενώ μέχρι το 2030 αναμένεται να αυξάνεται ετησίως με έναν μέσο ρυθμό 7%. Η ζήτηση για αυτόνομα πλοία θα αυξάνεται διαρκώς τα επόμενα χρόνια και όσο θα μεγαλώνει ο όγκος του εμπορίου και οι απαιτήσεις για περισσότερη ασφάλεια στις μεταφορές θα είναι περισσότερες, σημειώνει η εταιρεία στην ανάλυσή της.

Σταδιακή μετάβαση

Η ολοένα και μεγαλύτερη ζήτηση για αυτόνομα πλοία και η μετάβαση, σταδιακά, σε ένα καθεστώς αυτονομίας θα είναι αποτέλεσμα των ατυχημάτων που λαμβάνουν χώρα και οφείλονται σε ανθρώπινα λάθη, σημειώνει η εταιρεία συμβούλων.

Όσον αφορά την πρόοδο που αναμένεται να επιτευχθεί, σημειώνει ότι τα πρωτεία έχουν οι περιοχές της Αμερικής και της Ασίας, ενώ σε ό,τι αφορά τις εταιρείες που θα πρωταγωνιστήσουν στην προσπάθεια αυτή, σημείωσε ότι μεταξύ άλλων είναι οι Wartsila, Kongsberg, Northrop Grumman, Rolls-Royce, General Electric, ABB και Honeywell International.

Όσον αφορά την Ευρώπη, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρόσφατα κατέθεσε πρόταση οδηγίας στην οποία «υπογραμμίζει τη δυνητική και προστιθέμενη αξία των αυτόνομων πλοίων, ειδικά για τις εσωτερικές πλωτές οδούς και τις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων, που μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του αριθμού των θαλάσσιων ατυχημάτων και των ατυχημάτων σε πλωτές οδούς, τα περισσότερα εκ των οποίων προκύπτουν από ανθρώπινο λάθος». Υπογραμμίζει επίσης τη δυναμική «της αυτοματοποίησης για την εξάλειψη ενός ποσοστού ανθρώπινου σφάλματος και για να δοθεί περισσότερος χρόνος στο προσωπικό στη γέφυρα για οπτική παρατήρηση, ιδίως σε στενές θαλάσσιες λωρίδες και λιμενικές περιοχές. Ωστόσο, τονίζει ότι η ανταλλαγή πληροφοριών και η επικοινωνία αποτελούν επιτακτική ανάγκη για την ασφάλεια, ιδίως σε μικρές αποστάσεις από άλλα πλοία, και ότι ως εκ τούτου οι γέφυρες πρέπει παραμείνουν στελεχωμένες».

Οι εξελίξεις

Οι μεγάλες εταιρείες ναυτιλιακού εξοπλισμού ήδη έχουν κάνει τα πρώτα πολύ βασικά βήματα για την επίτευξη του στόχου των αυτόνομων πλοίων. Τον Δεκέμβριο η Rolls-Royce έκανε την πρώτη της επιτυχημένη δοκιμή σε ένα αυτόνομο ferry χωρίς πλήρωμα. Το ταξίδι έγινε στο φινλανδικό πέλαγος στα ανοικτά της πόλης Turku, ενώ το πλοίο είχε μήκος 178 πόδια.

Η εταιρεία μάλιστα επισημαίνει ότι μέχρι το 2025 θα είναι σε θέση να κατασκευάσει το πλήρως αυτόνομο πλοίο. Αλλά και ακόμα μια μεγάλη εταιρεία, η Wartsila, τον περασμένο Αύγουστο κατάφερε να μεταφέρει με remote control ένα πλοίο της από τη Βόρεια Θάλασσα στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια, καλύπτοντας μια απόσταση 8.000 μιλίων.

Την ίδια στιγμή μέσα στη χρονιά αναμένεται να «πέσει» στο νερό το πρώτο feeder containership στη Βόρεια Ευρώπη. Παράλληλα η νορβηγική Wilhelmsen Ship Management (WSM) υπέγραψε συμφωνία με τον νηογνώμονα DNV GL και τη Ναυτιλιακή Αρχή της Νορβηγίας για την ανάπτυξη ενός συστήματος διαχείρισης της ασφάλειας στα αυτόνομα πλοία, ενώ συγχρόνως υπέγραψε μία δεύτερη συμφωνία με τον DNV GL και το πανεπιστήμιο USN (University of South-Eastern Norway), η οποία αφορά την ανάπτυξη ικανοτήτων διαχείρισης των πλοίων εξ αποστάσεως.

«Πράσινα» πλοία

Αλλά και η ναυτιλιακή εταιρεία Samskip προχωρά στην κατασκευή δύο «πράσινων» πλοίων. Τα δύο ηλεκτρικά πλοία θα είναι παράλληλα και αυτόνομα, Σύμφωνα με τον τεχνικό διευθυντή της Atlantic Bulk Carriers Πάνο Ζαχαριάδη, πολλές από τις εξελίξεις αυτές συντελούνται στη στεριά, αλλά θα επηρεάσουν και τη ναυτιλία. Στην τεχνολογία ο στόχος επιτυγχάνεται συνήθως πιο γρήγορα απ’ ό,τι υπολογίζουμε και για το σκοπό αυτό τονίζει την ανάγκη δημιουργίας κανονισμών, ώστε να υπάρχουν όρια, καθώς οι εξελίξεις θυμίζουν την εποχή ανακάλυψης της πυρηνικής ενέργειας και της ατομικής βόμβας.

Το πρώτο αυτόνομο πλοίο ταξίδεψε και το πλήρωμα με το οποίο ήταν επανδρωμένο δεν παρενέβη σε καμία φάση του ταξιδιού, αναφέρει από την πλευρά του ο κ. Πάνος Μήτρου από το Hellenic Lloyd’s S.A., ο οποίος σημειώνει ότι δεν υπάρχει ακόμη το κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο, ενώ η Δανία πιέζει ήδη για να συζητηθεί το θέμα στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).

Ο κ. Γιώργος Τεριακίδης, από τον DNV GL, σημειώνει ότι την περίοδο αυτή τρέχουν τέσσερα προγράμματα στη Νορβηγία με αντικείμενο τα αυτόνομα πλοία και μέχρι το 2020 θα υπάρξει το πρώτο πλήρες λειτουργικό αποτέλεσμα.

Επίσης αναδεικνύοντας τον ρόλο της τεχνολογίας σημείωσε ότι η Wartsila έκανε συμφωνία με την Carnival προκειμένου να ελέγχει τα μηχανοστάσια των πλοίων της από τη στεριά.

(naftemporiki.fr)