Εντείνονται οι Φόβοι Προσγείωσης της Διεθνούς Οικονομίας το 2019

Εντείνονται οι Φόβοι Προσγείωσης της Διεθνούς Οικονομίας το 2019
της Ζωρζέτ Ζολώτα
Τετ, 16 Ιανουαρίου 2019 - 14:57

Απαισιόδοξοι γίνονται ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι για την κερδοφορία τους, αναθεωρώντας προς τα κάτω τις προβλέψεις για τα οικονομικά τους αποτελέσματά και δρομολογώντας μεγάλες περικοπές κόστους.

Είναι πολλοί και αλληλένδετοι οι παράγοντες που διαμορφώνουν ένα επίφοβο οικονομικό περιβάλλον σε όλον τον κόσμο. Ετσι, οι εταιρείες από τη βρετανική Jaguar μέχρι την αμερικανική Apple αναθεωρούν προς τα κάτω τις προβλέψεις για τα κέρδη του τέταρτου τριμήνου του 2018 ή και του 2019.

Προβληματισμός για το κλίμα γενικευμένης αβεβαιότητας και αστάθειας στις αγορές αποτυπώθηκε, επίσης, στα πρακτικά της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) και της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ (Fed) από τη συνεδρίαση του Δεκεμβρίου.

Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Κίνας, η συνεχιζόμενη επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας, η αβεβαιότητα για το Brexit, οι φόβοι για μια ύφεση στη Γερμανία και η μεγάλη αναταραχή στις αγορές είναι κάποια από τα γεγονότα που διαμορφώνουν μια δυσοίωνη προοπτική για την παγκόσμια οικονομία.

Τον περασμένο μήνα, η FedEx αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις για την κερδοφορία του 2019, ανατρέποντας πλήρως τις προσδοκίες για άνοδο που είχαν ανακοινωθεί μόλις προ τριμήνου. Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ταχυμεταφορών, Φρεντ Σμιθ, αναφέρθηκε στην εμπορική αντιπαράθεση της Ουάσιγκτον με το Πεκίνο και τις «κακές πολιτικές αποφάσεις». Στην επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας αιτιολόγησε η Apple τη δική της προειδοποίηση για χαμηλότερα κέρδη το τέταρτο τρίμηνο του 2018.

 

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες

Ορισμένοι κλάδοι, παράλληλα, αντιμετωπίζουν τα δικά τους προβλήματα. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα είναι η μεγάλη πτώση των πωλήσεων των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών λόγω των αυστηρότερων κριτηρίων που επιβλήθηκαν στις δοκιμές εκπομπών ρύπων από την Ε.Ε. Πέραν τούτου, όμως, η αμερικανική Ford ανακοίνωσε ριζικά μέτρα για την αποκατάσταση της κερδοφορίας στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου του κλεισίματος εργοστασίων και της απόλυσης χιλιάδων υπαλλήλων. Προ ολίγων ημερών, επίσης, η Jaguar, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στη Βρετανία, δρομολόγησε την κατάργηση 4.500 θέσεων εργασίας, δηλαδή του 10% του προσωπικού της.

Ερευνα του Πανεπιστημίου Ντιουκ, που δημοσίευσε το αμερικανικό δίκτυο CNBC, έδειξε πως 48,6% από 212 οικονομικούς διευθυντές φοβούνται ότι οι ΗΠΑ θα παγιδευτούν σε ύφεση το 2020, εάν όχι το 2019. Ανησυχητικά είναι ήδη τα σημάδια που εμφανίζει ο κλάδος λιανικού εμπορίου στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Κίνα.

Οι όμιλοι ειδών πολυτελείας Tiffany και Louis Vuitton εξέφρασαν την ανησυχία τους διότι οι πωλήσεις στην Κίνα ήταν χαμηλότερες των προσδοκιών το δ΄ τρίμηνο του 2018. Παρομοίως, οι πωλήσεις των αλυσίδων πολυκαταστημάτων Macy’s και Kohl’s δεν ήταν ικανοποιητικές την περίοδο των χριστουγεννιάτικων εορτών στις ΗΠΑ, καθώς φαίνεται πως οι καταναλωτές επηρεάστηκαν από τη μεγάλη πτώση της Wall Street και το αρνητικό πολιτικό κλίμα στην Ουάσιγκτον. Στην Ευρωζώνη ενισχύθηκαν οι λιανικές πωλήσεις τον Νοέμβριο, αλλά οι Βρετανοί έμποροι είχαν τη χειρότερη χριστουγεννιάτικη περίοδο εδώ και μία δεκαετία λόγω του Brexit.

Η μεγαλύτερη ίσως επιβεβαίωση για τους κινδύνους που ελλοχεύουν στην παγκόσμια οικονομία ήταν ο προβληματισμός που εξέφρασαν οι κεντρικές τράπεζες στην Ευρωζώνη και τις ΗΠΑ. Αυτήν την εβδομάδα δημοσιεύθηκαν τα πρακτικά από τις συνεδριάσεις της ΕΚΤ και της Fed που πραγματοποιήθηκαν το Δεκέμβριο. Η ΕΚΤ, μάλιστα, συζήτησε την πιθανότητα παροχής φθηνών δανείων (LTROs) εάν κριθεί αναγκαία η στήριξη της οικονομίας. Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Fed, τέλος, συμφώνησαν πως υπάρχει το περιθώριο να «είναι υπομονετικοί» με την αύξηση του κόστους δανεισμού στην οικονομία, ενθαρρύνοντας εκτιμήσεις για μία και όχι δύο αυξήσεις στα επιτόκια που αναμένονταν αρχικά.

 

(«Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)