Τη δυναμική των Ελλήνων εφοπλιστών στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), επιβεβαιώνουν τα τελευταία στοιχεία των φορτίων από τις ΗΠΑ. 

Συγκεκριμένα, τα περισσότερα φορτία LNG από τις ΗΠΑ μετέφεραν κατά τη διάρκεια του 2018 τα LNG Carriers του ομίλου Αγγελικούση, συνολικά 39 φορτία. 

Από κοντά, στη δεύτερη θέση, η Gaslog του Πήτερ Λιβανού με 37 φορτία, ενώ ένας άλλος ελληνικός ναυτιλιακός όμιλος, ο όμιλος Τσάκου, κατέγραψε τα περισσότερα φορτία με ένα πλοίο, το «Maria Energy», ναυπήγησης 2016, το οποίο μετέφερε οκτώ φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ. 

Σύμφωνα με την HIS shipping data, στην πρώτη δεκάδα υπάρχουν δύο νοτιοκορεατικοί όμιλοι, δύο κινεζικοί, καθώς και τρεις ευρωπαϊκοί ναυτιλιακοί όμιλοι. 

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εδώ και πολλά χρόνια είχαν καταφέρει να έχουν τη μερίδα του λέοντος στα φορτία αμερικανικού πετρελαίου. 

Σε μια μεταβατική περίοδο, που γίνεται μια τεράστια προσπάθεια να περιορισθεί η χρήση του πετρελαίου και να περάσουμε στην πράσινη ενέργεια, η χρήση του LNG επεκτείνεται σταθερά κάθε χρόνο, με τους γνωστούς greeks να κερδίζουν και σε αυτό τον τομέα τα μεγαλύτερα μερίδια. 

Οι επενδύσεις 

Το ελληνικό στοιχείο βρέθηκε εξαρχής στα LNG πλοία, κυρίως από τους ομίλους Λιβανού και Αγγελικούση. 
Στην πορεία καταγράφηκε, με κάποιες εξαιρέσεις, ένα «πάγωμα» στην παρουσία των Ελλήνων στη θαλάσσια μεταφορά LNG.

Από τις αρχές της δεκαετίας όμως έχουν πραγματοποιήσει επενδύσεις δεκάδων δισ. δολαρίων, ενώ χαρακτηριστικό είναι πλέον ότι στον κλάδο συμμετέχουν πολλά από τα κορυφαία ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας. 

Υπολογίζεται ότι οι συνολικές παραγγελίες για τη ναυπήγηση νεότευκτων LNG Carriers ανέρχονται σε 65 για το 2018. Από τις 65 παραγγελίες LNG τάνκερ στην Άπω Ανατολή για το 2018 οι 33 προέρχονται από την Ελλάδα. 

Ο μεγαλύτερος στόλος

Σήμερα διαθέτουν τον μεγαλύτερο στόλο LNG Carriers στον κόσμο, ελέγχοντας το 25% της χωρητικότητας, γεγονός που τους βάζει μπροστά από την Ιαπωνία, που κατείχε τα ηνία, την Κίνα αλλά και τη Γερμανία. 
Ο αριθμός αυτός των νέων παραγγελιών, σύμφωνα με τον αναλυτή Ben Nolan της Stifel, είναι ο μεγαλύτερος μετά το 2004, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα προηγούμενα τρία χρόνια είχαν παραγγελθεί συνολικά μόλις 52 πλοία αυτής της κατηγορίας.

Αν και δεν αμφισβητείται ότι μακροπρόθεσμα είναι δεδομένη η αυξητική τάση στο εμπόριο LNG, ο αναλυτής του οίκου Stifel εκτιμά ότι θα υπάρξει μια περίοδος περιορισμένης ανόδου του φορτίου, μεταξύ 2021 και 2023, καθώς δεν θα έχουν ολοκληρωθεί ορισμένα terminals υγροποιημένου φυσικού αερίου. 

Να σημειωθεί ότι και η διοίκηση της GasLog εκτιμούσε ότι μπορεί προσωρινά να διαμορφωνόταν ένα καθεστώς πίεσης από την υπερβολική προσφερόμενη χωρητικότητα μέχρι το 2021, καθώς -όπως σημείωνε στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του τρίτου τριμήνου- είναι αναγκαίος μετά την άνοδο των παραγγελιών κατά το 2018 ένας περιορισμός της δραστηριότητας σε νέες παραγγελίες, λόγω του χρόνου που απαιτείται για την περάτωση της κατασκευής και της έναρξης λειτουργίας των νέων μονάδων παραγωγής LNG, ιδιαίτερα μετά τις καθυστερήσεις που έχουν παρατηρηθεί στην ολοκλήρωση ορισμένων εξ αυτών.

Σημειώνεται ότι μέχρι τον Νοέμβριο του 2018 σύμφωνα με την GasLog οι συνολικές μονάδες LNG Carriers που ήταν υπό ναυπήγηση ανέρχονταν σε 96, αλλά όπως εκτιμάται έχουν ξεπεράσει τις 100 με τις τελευταίες παραγγελίες τόσο από την GasLog όσο και από άλλες ναυτιλιακές εταιρείες (Maran Gas, κ.ά.).

Οι παραγγελίες 

Συνολικά 39 LNG Carriers ελληνικών συμφερόντων βρίσκονται αυτή την περίοδο υπό ναυπήγηση. Οι όμιλοι που έχουν καταθέσει τις παραγγελίες αυτές είναι: η Maran Gas του Γιάννη Αγγελικούση, η Gaslog του Πήτερ Λιβανού, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, η TMS του Γιώργου Οικονόμου, η Thenamaris του Νίκου Μαρτίνου, η Chandris Hellas του Μιχάλη Χανδρή, η Alpha Gas της Άννας Αγγελικούση, ο Βαγγέλης Μαρινάκης με την Capital Gas, ο Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης με τη Latsco, και ο Ανδρέας Ι. Μαρτίνος της Minerva. 

(naftemporiki.gr)