Μεγάλη αναταραχή παρατηρείται στον κλάδο της διεθνούς αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία δέχεται πλήγματα από την κάμψη της ζήτησης στην Κίνα, τη στροφή των καταναλωτών σε αυτοκίνητα ποικίλων δραστηριοτήτων, την ελαττωμένη ελκυστικότητα των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στην Ευρώπη και τις επιπτώσεις της εξόδου της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ενωση (Βrexit), με τις Ford και Jaguar Land Rover να ανακοινώνουν απολύσεις και ενδεχόμενο κλείσιμο εργοστασίων τους στη Γηραιά Ηπειρο. Ο επικεφαλής της Jaguar Land Rover, Ραλφ Σπεθ, προειδοποιεί ότι η λανθασμένη συμφωνία για το Βrexit θα κοστίσει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας

Ταυτόχρονα, όμως, υπάρχουν και καλές ειδήσεις, όπως το ότι το 2018 η Volkswagen κατόρθωσε να πωλήσει 6,24 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε διεθνή κλίμακα, φθάνοντας σε επίπεδο ρεκόρ. Και αυτό το εξασφάλισε παρά το ότι υπήρξαν καθυστερήσεις στις παραδόσεις οχημάτων εξαιτίας των νέων ευρωπαϊκών προδιαγραφών για τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Πάντως, ο γενικός της διευθυντής, Ραλφ Μπραντστέτερ προειδοποίησε ότι και το 2019 η Volkswagen θα αντιμετωπίσει δυσκολίες, λόγω αβεβαιότητας για τις εμπορικές διενέξεις και την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας.

Εν τω μεταξύ, εξελίξεις υπάρχουν και στο μέτωπο της γαλλοϊαπωνικής συμμαχίας Renault - Nissan και του συλληφθέντος δημιουργού της, Κάρλος Γκοσν. Στον τελευταίο αναμένεται να απαγγελθούν νέες κατηγορίες για οικονομικές ατασθαλίες πέραν των αρχικών, οι οποίες τον οδήγησαν στα χέρια των ιαπωνικών αρχών. Ο Κάρλος Γκοσν, ο οποίος διακήρυξε την αθωότητά του στο δικαστήριο στις αρχές της εβδομάδας, θεωρείται ύποπτος μεταξύ άλλων για ψευδείς δηλώσεις εισοδημάτων όσον αφορά τις αποδοχές του από τη Nissan.

Ειδικότερα, χθες, η (αμερικανική) Ford Ευρώπης ανακοίνωσε ότι θα κάνει περικοπές χιλιάδων θέσεων εργασίας, θα διακόψει την παραγωγή μη κερδοφόρων μοντέλων, ενώ εξετάζει και την πιθανότητα να κλείσει εργοστάσια στη Γηραιά Ηπειρο. Στόχος της είναι να επιτύχει περιθώριο λειτουργικών κερδών 6% στη συγκεκριμένη αγορά, στην οποία υφίσταται ισχυρές πιέσεις και να αναδιοργανωθεί. Οι πιέσεις εντάθηκαν από τότε που η βασική της ανταγωνίστρια, η επίσης αμερικανική General Motors πώλησε την Opel, τον ευρωπαϊκό της βραχίονα, στην Peugeot. Η αλλαγή αυτή ωφέλησε την Opel, η οποία, ύστερα από πολυετή οικονομική αιμορραγία, επιτέλους έχει κέρδη. Ο αντιπρόεδρος του ομίλου και υπεύθυνος για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, Στίβεν Αρμστρονγκ, τόνισε ότι «θα αποχωρήσουμε από την κατασκευή βαν πολλαπλών χρήσεων, δίνοντας έμφαση στα αυτοκίνητα ποικίλων δραστηριοτήτων, ενώ θα διακόψουμε και την κατασκευή συστημάτων αυτόματης μετάδοσης της κίνησης στο γαλλικό εργοστάσιο του Μπορντό». Επιπλέον, η Ford Ευρώπης, η οποία απασχολεί συνολικά 53.000 άτομα, θα αναθεωρήσει και τις δραστηριότητές της στη Ρωσία.

Την ίδια στιγμή, η Jaguar Land Rover (JLR), η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Βρετανίας, ετοιμάζεται για χιλιάδες απολύσεις εξαιτίας της ελαττωμένης ζήτησης από την Κίνα και της δραστικής πτώσης των πωλήσεων σε πετρελαιοκίνητα οχήματα στην Ευρώπη. Τέλος, αναφέρεται πως την περίοδο Απριλίου - Σεπτεμβρίου 2018 η JLR εμφάνισε ζημίες 450 εκατ. δολαρίων, ενώ ήδη έχει περικόψει 1.000 θέσεις εργασίας, έχει κλείσει για 2 εβδομάδες το εργοστάσιο στο Σόλιχαλ και μείωσε τις εργάσιμες ημέρες σε τρεις στο εργοστάσιο του Κασλ Μπρόμγουιτς.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")