Η Εκτίναξη των Ναύλων Σηκώνει την Αγορά των Δεξαμενόπλοιων

Η Εκτίναξη των Ναύλων Σηκώνει την Αγορά των Δεξαμενόπλοιων
Του Λάμπρου Καραγεώργου
Πεμ, 6 Δεκεμβρίου 2018 - 18:08

Μπορεί η Tsakos Energy Navigation (TEN) να κατέγραψε αυξημένες ζημίες για το τρίτο τρίμηνο του 2018, όμως αναμένει πολύ θετικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους και για το 2019, καθώς η αγορά των δεξαμενόπλοιων σημειώνει σημαντική ανάκαμψη.

Ο Νίκος Τσάκος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ, δήλωσε την έκπληξή του στη διάρκεια επικοινωνίας με τους θεσμικούς επενδυτές για το πόσο δυνατή ήταν η επανάκαμψη της αγοράς, αναφέροντας ότι του θυμίζει το τέταρτο τρίμηνο του 2002, τότε που γεννήθηκε ο γιος του. Και εκείνη η εποχή ήταν η αρχή της ανακάμψης που ακολούθησε την ασιατική κρίση και την 11η Σεπτεμβρίου, μια ανάκαμψη που κράτησε έπειτα έξι ευλογημένα χρόνια, όπως πρόσθεσε χαρακτηριστικά.

Τί δείχνουν οι αριθμοί

Τα στοιχεία που αναδεικνύουν το πόσο ισχυρή είναι η αντίδραση της ναυλαγοράς δεξαμενόπλοιων στο τέταρτο τρίμηνο του 2018 παρέθεσε στην ίδια τηλεδιάσκεψη ο Γιώργος Σαρόγλου, COO της εισηγμένης στο Nyse ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακής εταιρείας. Ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα VLCC στο εννεάμηνο ήταν 12.000 δολάρια , ενώ στη διάρκεια του δ’ τριμήνου έχει σκαρφαλώσει στα 56.000 δολάρια.

Αντίστοιχα, τα suezmax από 8.000 δολάρια  ανέβηκαν στα 28.000 δολάρια, τα Aframax ξεπέρασαν τα 28.000 δολάρια έναντι  μέσου ναύλου 9.000 δολαρίων το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2018, ταPanamax είναι στα 28.000 δολάρια έναντι 7.400 δολαρίων και τα MRs και Handys στα 16.000 δολάρια έναντι 10.000 δολαρίων στα τέλη Σεπτεμβρίου.

Οι παράγοντες  που οδήγησαν ψηλότερα την αγορά είναι η ισχυρή παγκόσμια ζήτηση αργού, η υψηλότερη ρωσική παραγωγή, η άνοδος των εξαγωγών από τις ΗΠΑ και τα αυξημένα τονομίλια που αυτές επιφέρουν, καθώς και η περιορισμένη προσφορά πλοίων. Η εικόνα αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά, καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, η αγορά αργού θα αναπτυχθεί από 1,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως σε 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2019. Να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά το τέταρτο τρίμηνο του 2018 η παγκόσμια ζήτηση ξεπέρασε τα 100 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ αναφέρθηκε και στη σχέση προσφοράς – ζήτησης, σημειώνοντας ότι όλα τα VLCC απορροφώνται, ενώ το υπόλοιπο του στόλου βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο αναφορικά με τις νέες  παραγγελίες . Ο υπό παραγγελία στόλος των δεξαμενόπλοιων αποτελεί το 9,7% του υφιστάμενου, ενώ το 2017 ήταν το 11,7%  του υφιστάμενου στόλου. Την  ίδια στιγμή ο ρυθμός διάλυσης δεξαμενόπλοιων «χτύπησε» ρεκόρ δεκαετίας. Από την αρχή του έτους μέχρι και τον Οκτώβριο οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια  155 πλοία (20 εκατ. dwt) έναντι μόλις 102 (9,4 εκατ. dwt) και 40 (2,5 εκατ.dwt) το αντίστοιχο διάστημα του 2017 και του 2016.

Ο στόλος αναπτύχθηκε με ρυθμούς χαμηλότερους του 1% φέτος, ενώ για τα επόμενα δυο με τρία χρόνια η ανάπτυξή του θα είναι κάτω από 3%.

Θετικές προοπτικές

Πιστεύουμε ότι αφήσαμε πίσω τις ζημιές του 2018 και θα δούμε θετικά αποτελέσματα το 2019» ανέφερε οPaul Durham, οικονομικός διευθυντής της TEN, και πρόσθεσε ότι για την  Tsakos Energy Navigation κάθε 1.000 δολάρια αύξησης του ναύλου στη spot αγορά έχει θετική επίπτωση 0,07 δολάρια στα κέρδη ανά μετοχή.

Η ΤΕΝ ανακοίνωσε για το τρίτο τρίμηνο του 2018 έσοδα ελαφρώς αυξημένα, στα 126,473 εκατ. δολάρια έναντι 124,244 εκατ. δολάρια το αντίστοιχο διάστημα του 2017, ωστόσο τα έξοδα αυξήθηκαν στα 33,877  εκατ. δολ. έναντι 27,327 εκατ. δολ. λόγω της ανόδου των τιμών των καυσίμων που πρόσθεσαν στην εταιρεία επιπλέον έξοδα της τάξεως των 5 εκατ. δολαρίων.

Οι ζημιές αυξήθηκαν στα 14,846 εκατ. δολάρια έναντι ζημιών 2,949 εκατ. δολαρίων έναν χρόνο πριν. Όπως σημειώνει η εταιρεία, στην άνοδο των ζημιών συνέλαβαν η επανατοποθέτηση δύο  δεξαμενόπλοιωνPanamax μεταφοράς προϊόντων αργού στην Άπω Ανατολή για τον επερχόμενο δεξαμενισμό τους προκειμένου να εγκαταστήσουν εγκαίρως το Ballast Water System, οι υψηλές τιμές του πετρελαίου που πρόσθεσαν πάνω από 5 εκατ. δολάρια στο κόστος ταξιδιών και η αδυναμία της αγοράς ιδιαίτερα στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού.

(πηγή: naftemporiki.gr)