Η Σιγκαπούρη Bάζει «Stop» στα «Open» Loop Scrubbers

Η Σιγκαπούρη Bάζει «Stop» στα «Open» Loop Scrubbers
των Λάμπρου Καραγεώργου και Αντώνη Τσιμπλάκη
Πεμ, 6 Δεκεμβρίου 2018 - 17:55

Η απόφαση των λιμενικών αρχών της Σιγκαπούρης να απαγορεύσουν τη χρήση  scrubbers τύπου open loop στο λιμάνι, λίγες ημέρες πριν από την εξέταση εκ νέου στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) του θέματος των νέων καυσίμων που θα χρησιμοποιούνται μετά το 2020, συνιστά μια νέα εξέλιξη και μια δικαίωση όσων υποστηρίζουν ότι η επιλογή των scrubbers αυτού του τύπου ελέγχεται για το πόσο είναι προς όφελος του περιβάλλοντος.

Η Σιγκαπούρη είναι ο τελευταίος κρίκος στην αλυσίδα των θαλάσσιων περιοχών που απαγορεύουν τη χρήση συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers) τύπου open loop. Νωρίτερα, τα open loop είχαν απαγορεύσει το Βέλγιο, η Γερμανία (σε ό,τι αφορά τον Ρήνο), η Καλιφόρνια και η Μασαχουσέτη .

Σχολιάζοντας την απόφαση των αρχών της Σιγκαπούρης ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos EnergyNavigation και πρώην πρόεδρος της Intertnako, Νίκος Τσάκος, χαρακτήρισε την εξέλιξη ως «νίκη», καθώς ο ίδιος εξακολουθεί να δηλώνει κατά των scrubbers και να υποστηρίζει ότι το πρόβλημα των καυσίμων μετά το 2020 «αφορά τη διύλιση και όχι τη ναυτιλία» και αυτό φαίνεται ότι γίνεται όλο και περισσότερο κατανοητό καθώς «οι πλοιοκτήτες δεν πέφτουν στην παγίδα» και τελικά λίγοι είναι αυτοί που επιλέγουν τα scrubbers.

Σημειώνεται ότι τα open loop συστήματα χρησιμοποιούν νερό με το οποίο γίνεται πλύση του θείου και στη συνέχεια το αποβάλλουν στη θάλασσα. Τα δύο άλλα συστήματα είναι τα loop και τα υβριδικά, που έχουν τη δυνατότητα να αποθηκεύουν τα νερά αυτά και να τα παραδίδουν σε όσα λιμάνια θα υπάρχουν υπηρεσίες υποδοχής αποβλήτων τέτοιου τύπου.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Maritime & Port Authority, Άντριου Ταν, τα πλοία που θα πιάνουν στη Σιγκαπούρη δεν θα έχουν τη δυνατότητα να αποβάλουν τα νερά με τα οποία ξεπλένονται τα καύσιμα μέσω των συστημάτωνopen loop.

Όσα πλοία έχουν τέτοιου είδους συστήματα θα πρέπει να χρησιμοποιούν καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο 0,5% . Όσα πλοία έχουν τα άλλα δύο συστήματα, θα μπορούν να παραδώσουν τις ποσότητες που αποθηκεύουν στο λιμάνι της Σιγκαπούρης . Για τη χρήση των scrubbers, συνολικά, έχουν εκφραστεί έντονες επιφυλάξεις από αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες, την ώρα που ένας συνεχώς αυξανόμενος αριθμός ναυτιλιακών εταιρειών ανακοινώνει ότι θα χρησιμοποιήσει σε έναν βαθμό τη συγκεκριμένη τεχνολογία.

Στο θέμα τοποθετήθηκε και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στο 4ο ναυτιλιακό συνέδριο της «Ν» ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης, η «εναλλακτική, στον κανόνα καύσης αποθειωμένου καυσίμου, μέθοδος αποθείωσης των αέριων εκπομπών των καυσίμων εν πλω μέσω της χρήσης scrubbers έχει δημιουργήσει πόλωση μεταξύ της ευρείας ναυτιλιακής βιομηχανίας και της μειονότητας των εφοπλιστών που έχουν ήδη ή προτίθενται να εφοδιάσουν τα πλοία τους με scrubbers».

O κ. Βενιάμης μιλώντας ως πρόεδρος της ΕΕΕ, του αντιπροσωπευτικού οργάνου της ελληνόκτητης ναυτιλίας, αφού απηύθυνε ερώτημα στους νομοθέτες «αν έχουν βεβαιωθεί επιστημονικά για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των scrubbers», συμπλήρωσε λέγοντας ότι «ένας απλός πολίτης με περιβαλλοντικές ανησυχίες θα αγωνιούσε για τη σωρευτική απόρριψη των υπολειμμάτων της αποθείωσης στις θάλασσες και για τις συνακόλουθες επιπτώσεις κυρίως στο θαλάσσιο περιβάλλον». Ελπίζω, συνέχισε, ότι «αφού ετησίως δαπανώνται μεγάλοι προϋπολογισμοί σε ποικίλες μελέτες τεχνολογικής φύσεως, θα υπάρξει, έστω και καθυστερημένα, επιστημονική τεκμηρίωση επί του θέματος».

HMSC

Να σημειωθεί ότι η Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας του ΙΜΟ (MSC 100), που ξεκινά τις εργασίες της σήμερα στο Λονδίνο, καλείται να ασχοληθεί με ορισμένα ευαίσθητα από άποψη ασφάλειας και σημαντικά τεχνικά ζητήματα που αφορούν τη χρήση των νέων καυσίμων μετά το 2020.

Στην MSC 100  θα εξεταστεί έγγραφο που υποστηρίζεται από τα νηολόγια των Μπαχαμών, της Λιβερίας, των Νήσων Μάρσαλ, του Παναμά και των ναυτιλιακών οργανώσεων BIMCO, Intercargo και Intertanko και το οποίο παρέχει περαιτέρω τεχνικές πληροφορίες για να βοηθήσει την Επιτροπή να εξετάσει τα θέματα ασφαλείας.

Το έγγραφο επικεντρώνεται σε ορισμένες περιοχές που εντοπίζονται τα σοβαρότερα θέματα και δυνητικά μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στη λειτουργία και τα μηχανήματα του πλοίου. Μεταξύ άλλων, το μεγάλο ζήτημα για τη ναυτιλία είναι τα blends των καυσίμων που θα προσφέρουν οι πετρελαϊκές εταιρείες.

Όπως επισημαίνουν στελέχη στη «Ν», τα blends προέρχονται από μίξη καυσίμων και τις περισσότερες φορές διαφέρουν από λιμάνι σε λιμάνι ακόμα και αν προέρχονται από την ίδια εταιρεία. Θεωρώντας δεδομένο ότι οι δεξαμενές καυσίμων δεν θα έχουν αδειάσει πλήρως πριν από τον νέο εφοδιασμό, η πρόσμιξη αυτή θεωρείται εξαιρετικά επικίνδυνη.

(πηγή: naftemporiki.gr)