Τρεις κινδύνους εντοπίζει από τη χρήση scrubbers η Euronav , μία από τις μεγαλύτερες  ναυτιλιακές εταιρείες δεξαμενόπλοιων στον κόσμο, και διευρύνει περαιτέρω το μέτωπο των ναυτιλιακών εταιρειών που θεωρούν ότι η «απάντηση» για τη μείωση του θείου στα καύσιμα δεν μπορεί να δοθεί από τον ναυτιλιακό κλάδο, αλλά από τους παραγωγούς καυσίμων

Η τοποθέτηση της Euronav – που ας σημειωθεί διατηρεί γραφεία διαχείρισης στην Αθήνα και έχει υψωμένη την ελληνική σημαία σε 20 από τα δεξαμενόπλοιά της – κατά της χρήσης scrubbers έβαλε «φωτιά» στο debate που βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα μεταξύ των μελών της ναυτιλιακής κοινότητας αναφορικά με τη χρήση ή όχι scrubbers ως λύση στο πρόβλημα των καυσίμων μειωμένου θείου.

Σημειώνεται ότι η πλειονότητα των ναυτιλιακών εταιρειών δεν έχει προχωρήσει στην τοποθέτηση scrubbers, άλλες πάλι προχωρούν στην εγκατάσταση τους, ενώ έχει αναπτυχθεί και μία τρίτη «άποψη» που αφορά κυρίως εταιρείες που εργάζονται με χρονοναυλώσεις μεγάλης διάρκειας, οι οποίες ακολουθούν τι ζητούν οι ναυλωτές, όπως ανακοίνωσαν χθες οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές Seanergy  και CapitalMaritime Partners.

Η Euronav, εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης με έναν στόλο από 75 δεξαμενόπλοια και πλωτές μονάδες αποθήκευσης αργού, λέει «όχι» στα scrubbers και παραθέτει αναλυτικά τους λόγους που έχει καταλήξει σε αυτή την επιχειρηματική απόφαση. Παράλληλα τονίζει ότι είναι υπέρ των αποφάσεων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για την εφαρμογή των νέων καυσίμων περιεκτικότητας 0,5% σε θείο («ΙΜΟ 2020») από την 1η/1/2020.

Ειδικότερα, η Euronav  αρχικά υπογραμμίζει ότι η συγχώνευση με την Gener8 αποτέλεσε σημαντικό μέρος της ευρύτερης προετοιμασίας του ομίλου της Euronav εν όψει του «ΙΜΟ 2020», καθώς η εξαγορά βελτίωσε σημαντικά τη δυναμική της κατανάλωσης καυσίμου του στόλου των VLCC, μειώνοντας τη μέση ηλικία του κατά 25%, ο οποίος είναι ο νεότερος στόλος στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Έρευνα σε τρεις τομείς

Αναφορικά με την πιθανή εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers) η Euronav εστιάζει την έρευνά της σε τρεις τομείς πριν λάβει οριστικές αποφάσεις . Το ύψος της επένδυσης , που ανέρχεται περίπου στα 5 εκατ. δολ. ανά VLCC, με απροσδιόριστο όμως το return on capital. Όσοι προωθούν τα scrubbers χρησιμοποιούν τις τιμές του καυσίμου MGO για να συγκρίνουν με τα συμμορφούμενα με τις νομοθετικές απαιτήσεις. Όμως ορισμένα διυλιστήρια, συμπεριλαμβανομένων αυτών της Sinochem, επιβεβαίωσαν πρόσφατα ότι θα πωλούν καθαρό συμμορφούμενο με τους κανονισμούς καύσιμο σε τιμή υψηλότερη του HFO (υψηλού θείου) κατά το μισό της σημερινής διαφοράς μεταξύ HFO και MGO, και ενώ υπολείπονται ακόμα 14 μήνες πριν από την εφαρμογή των νέων καυσίμων τίποτα δε δείχνει ότι αυτό το κενό τιμών δεν θα μειωθεί περαιτέρω.

*Ο κίνδυνος της ρύπανσης από τα scrubbers και επιχειρησιακές ανησυχίες. Τα scrubbers ελεύθερου βρόχου (OLS) χρησιμοποιούν το θαλάσσιο νερό που εισάγεται επί του πλοίου για την απομάκρυνση του θείου από τα καυσαέρια, αλλά τα παραγόμενα απόβλητα περιέχουν ένα τοξικό κοκτέιλ συστατικών θειικού οξέος, πολυκυκλικούς αρωματικούς υδρογονάνθρακες και βαρέα μέταλλα. Ουσιαστικά η ρύπανση μεταφέρεται από τον αέρα στη θάλασσα.

Η Euronav στους κινδύνους ρύπανσης εντοπίζει την επαναφορά του θείου στη θάλασσα, ενώ άγνωστες παραμένουν οι συσσωρευτικές επιπτώσεις της αυξανόμενης περιεκτικότητας σε θείο στους ωκεανούς. Πιθανή είναι η αύξηση της οξύτητας των ωκεανών με την πάροδο του χρόνου. Επίσης η χρήση OLS, εκτιμά η Euronav, αυξάνει τις εκπομπές CO2, καθώς τα φθηνότερα καύσιμα θα παροτρύνουν τους πλοιοκτήτες να επιταχύνουν τη χρήση OLS.

Στους επιχειρησιακούς κινδύνους η εταιρεία συμπεριλαμβάνει το πρόσθετο κόστος επενδεδυμένου κεφαλαίου και λειτουργίας. Επίσης εντοπίζει κινδύνους διάβρωσης και το γεγονός ότι δεν είναι δοκιμασμένη η χρήση scrubbers σε VLCC.

Η Euronav σημειώνει ακόμη ότι η τεχνολογία των scrubbers δεν έχει μελετηθεί αρκετά, ενώ είναι άγνωστος ο σωρευτικός αντίκτυπος της απόρριψης λυμάτων στη θάλασσα σε περιοχές υψηλής κυκλοφορίας, όπως η Μάγχη, η Βαλτική κ.λ.π.

*Τέλος , υπογραμμίζει ότι οι χώρες δεν έχουν επαρκείς μηχανισμούς ελέγχου των πλοίων που φέρουν scrubbers ειδικά στην ανοικτή θάλασσα.

Στηρίζει τον «ΙΜΟ 2020»

Εν κατακλείδι, η Euronav τονίζει ότι υποστηρίζει ανεπιφύλακτα τον κανονισμό «ΙΜΟ 2020» και δηλώνει ότι πρέπει να εφαρμοστεί σωστά, καθολικά και χωρίς καθυστέρηση. Οι παραγωγοί καυσίμων έχουν καταστήσει περισσότερο σαφές ότι θα υπάρχουν επαρκώς διαθέσιμα συμμορφούμενα, προσθέτει και υπογραμμίζει ότι τα scrubbers από την άλλη πλευρά καθιστούν την επιβολή μείωσης του θείου εξαιρετικά πολύπλοκη, δύσκολη, ενώ εκτιμά ότι πιθανώς θα διευκολύνουν τη μη συμμόρφωση.

Τέλος, η Euronav δηλώνει ότι εξακολουθεί να συνεργάζεται στενά με τους προμηθευτές και τους παραγωγούς για να καταγράψει τη μεταβλητότητα των τιμών και των διαφορών μεταξύ των HFO και LSFO και διατηρεί έναν πολύ ισχυρό ισολογισμό, που της παρέχει δυνατότητα και ευελιξία για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της εφαρμογής του «ΙΜΟ 2020».