Χρ. Σπίρτζης Κατά ΤΑΙΠΕΔ -. «Ελπίζω να Απελευθερωθεί Γρήγορα η Εγνατία Οδός από το Ταμείο»

Χρ. Σπίρτζης Κατά ΤΑΙΠΕΔ -. «Ελπίζω να Απελευθερωθεί Γρήγορα η Εγνατία Οδός από το Ταμείο»
energia.gr
Παρ, 21 Σεπτεμβρίου 2018 - 17:04

Εμμένει στην ρητορική κατά της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού και της μετοχικής μεταβίβασής του οδικού άξονα στο ΤΑΙΠΕΔ, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. Μιλώντας στη Βουλή, ο υπουργός δήλωσε ότι ελπίζει να απελευθερωθεί γρήγορα η Εγνατία από το ΤΑΙΠΕΔ, για να κάνει, απερίσπαστα και προσηλωμένη, τη δουλειά που πρέπει να κάνει σε όλα τα έργα, σε όλη τη Βόρειο Ελλάδα

Επίσης, ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στα πλεονεκτήματα από τα δορυφορικά και ηλεκτρονικά διόδια, υπογραμμίζοντας ότι επιδίωξη της κυβέρνησης είναι η μείωση των διοδίων, όπως και στη σημασία της λειτουργίας των κάθετων αξόνων του αυτοκινητοδρόμου.

Ο Υπουργός είπε, μεταξύ άλλων:

"Έχουμε την έναρξη του Κάθετου Άξονα στην Εγνατία Οδό, στην Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης. Το σύνολο του έργου είναι το «Ξάνθη – Εχίνος – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα». Έχουμε τον πρώτο διαγωνισμό, που περιλαμβάνει 8 χιλιόμετρα, που ολοκληρώθηκε και πρέπει να γνωμοδοτήσει η αρμόδια Επιτροπή. Όπως θα δείτε, το έργο εντάσσεται στη συνολική πολιτική που έχει η Κυβέρνηση για στενή συνεργασία των περιοχών της Βόρειας Ελλάδας με τους βόρειους γείτονές μας.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει, να έχουμε πλήθος και οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων, για να συνδεόμαστε. Έχει ολοκληρωθεί ο κάθετος άξονας στην Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης την περασμένη χρονιά. Ολοκληρώθηκε μετά από δεκαετίες το μισό έργο του κάθετου άξονα στον Νομό Έβρου και ολοκληρώνεται το υπόλοιπο και ξεκινάμε και τον τρίτο άξονα στην Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης.

Το πρώτο τμήμα, πιστεύω , ότι είναι μεγάλη ανάσα για τους κατοίκους της ορεινής περιοχής της Περιφερειακής Ενότητας Ξάνθης, που θα δώσει και μια άλλη ώθηση και μια άλλη πνοή στην περιοχή, τουλάχιστον, μ’ αυτά που παρατηρήσαμε, το μικρό χρόνο λειτουργίας στον κάθετο άξονα της Περιφερειακής Ενότητας Ροδόπης. Τα υπόλοιπα στοιχεία του έργου και του διαγωνισμού θα σας τα παρουσιάσουν οι υπηρεσιακοί της Εγνατίας.

Απ’ ό,τι βλέπω το ποσοστό της έκπτωσης είναι 50,73% σ’ έναν προϋπολογισμό 40 εκατομμυρίων και κάτι παραπάνω. Το υπόλοιπο που μένει κι έχουμε γλιτώσει από την έκπτωση θα προωθηθεί στο να βγει το δεύτερο τμήμα του κάθετου άξονα, που είναι περίπου 11 χιλιόμετρα.

 

 

Οι προδιαγραφές του δρόμου είναι για να περνούν φορτηγά ή έτσι θα κατασκευαστεί, αλλά δεν είναι μέσα στη διακρατική συμφωνία. Δηλαδή, για τα λεωφορεία τώρα κάνουμε  διαπραγματεύσεις προκειμένου να επιτραπεί και από την πλευρά της Βουλγαρίας να διέρχονται λεωφορεία στον Κάθετο Άξονα.

Τώρα, θέλω να κάνω ένα γενικότερο σχόλιο για την «Εγνατία Α.Ε.», όχι για το δρόμο Εγνατία. Όπως γνωρίζετε, η «Εγνατία Α.Ε.», ενώ, τυπικά, ανήκει στους φορείς του Υπουργείου Υποδομών, ουσιαστικά, δεν ανήκει. Εδώ και αρκετά χρόνια, από την προηγούμενη Κυβέρνηση, οι μετοχές της «Εγνατία Α.Ε.» έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει και την ευθύνη και της λειτουργίας της Εγνατίας οδού – υπηρεσιακά και όχι μόνο.

Επίσης, θα ήθελα να πω ότι δεν είμαστε και ευχαριστημένοι από τον τρόπο λειτουργίας της Εγνατίας, με αυτό το καθεστώς, διότι επηρεάζεται άμεσα το έργο που έπρεπε η Εγνατία να έχει παράγει, μέσα από αυτήν την κατάσταση. Ελπίζω να απελευθερωθεί γρήγορα η «Εγνατία Α.Ε.» από το ΤΑΙΠΕΔ, για να κάνει, απερίσπαστα και προσηλωμένη, τη δουλειά που πρέπει να κάνει σε όλα τα έργα, σε όλη τη Βόρειο Ελλάδα.

Το δεύτερο, έχει να κάνει με τα διόδια στους Ευζώνους, εκεί, σε όλο το μήκος της Εγνατίας. Άλλωστε, αυτό είναι και το δεύτερο έργο, το οποίο θα το συζητήσουμε αναλυτικότερα. Δεν είναι θέμα τι σκεφτόμαστε να κάνουμε εμείς, για να αυξήσουμε ή να μειώσουμε τα διόδια.

Εμείς σκεφτόμαστε και προγραμματίζουμε να μειώσουμε τα διόδια σε όλη τη χώρα, με εξαίρεση αυτό που χειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο επέβαλε συγκεκριμένες δράσεις και συγκεκριμένους Σταθμούς Διοδίων, με τον τρόπο που εκχωρήθηκε ο δρόμος της Εγνατίας για παραχώρηση και με το μοντέλο που το ΤΑΙΠΕΔ «έτρεξε» την παραχώρηση της Εγνατίας. Προφανώς, εκεί έχει μείνει πίσω και το έργο των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων. Υπάρχουν πολλές ευθύνες και για τον τρόπο που λειτουργεί η Εγνατία και για το ότι δεν έχουν γίνει Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων, όλα αυτά τα χρόνια.

Ένα από τα επιχειρήματα που είχαν οι Θεσμοί, σε σχέση με το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων – γιατί και αυτό επιχειρήθηκε εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ, λίγο πριν βγούμε από το μνημόνιο – ήταν να εξαιρεθεί η Εγνατία από το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων. Κάτι, το οποίο δεν έγινε τελικά. Επομένως, καταλαβαίνετε, αυτός ο δυϊσμός και η εκχώρηση των μετοχών της «Εγνατίας Α.Ε.» στο ΤΑΙΠΕΔ, τι συνέπειες έχει, γενικότερα, για τα έργα στη Βόρειο Ελλάδα και για την ίδια την Εγνατία. Το ύψος των διοδίων υπολογίζεται από τους Συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και στη συνέχεια, στέλνεται στο Υπουργείο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή – στη  DG MOVE- για έγκριση. Επομένως, δεν μπαίνει θέμα – από εμάς, τουλάχιστον, για αύξηση των διοδίων και στους Ευζώνους και γενικότερα.

Εμείς, αυτό που προγραμματίζουμε για τα διόδια, είναι:

– να προχωρήσει και να εγκατασταθεί, σε όλη τη χώρα, το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων, ώστε να έχουμε ένα πολύτιμο εργαλείο και για την κοινωνική πολιτική και για τη μείωση των διοδίων και προφανώς,

– να αναθεωρήσουμε τις συμβάσεις παραχώρησης, που ολοκληρώθηκαν, για να μπορέσουμε να μειώσουμε, σε όλη τη χώρα, τις τιμές των διοδίων και μάλιστα, πολύ."