Στις αρχές της εβδομάδας, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Elon Musk, αιφνιδίασε την επενδυτική κοινότητα όταν ανακοίνωσε τα σχέδιά του για μια πιθανή έξοδο της εταιρείας από το χρηματιστήριο. Σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί η έξοδος, θα γίνει με τιμή 420 δολαρίων ανά μετοχή, που αντιστοιχεί σε συνολική κεφαλαιοποίηση της τάξης των 82 δισ. δολαρίων

Μέχρι εδώ ωραία και καλά. Από πού θα προέλθουν, όμως, τα χρήματα για να γίνει πράξη η εξαγγελία του Musk; Ο ίδιος ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι η χρηματοδότηση είναι "εξασφαλισμένη", δίχως, όμως να αποκαλύψει την πηγή της. Αυτό με έκανε να αναρωτηθώ: από πού στον κόσμο θα μπορούσε η Tesla να προσελκύσει τις μεγαλύτερες ποσότητες ρευστού; Μόνο μία χώρα έχει την απαραίτητη κλίμακα αγοράς και την οικονομική επιρροή στις μέρες μας και αυτή η χώρα είναι η Κίνα.

Στην πραγματικότητα, η Κίνα έχει γίνει μια αναγκαιότητα, ως αγορά, για την επιβίωση της Tesla, σε τρία σημαντικά επίπεδα:

• Είναι η Νο1 αγορά πολυτελών αυτοκινήτων στον πλανήτη, με τις ΗΠΑ, που βρίσκονται στη δεύτερη θέση, να μην την πλησιάζουν καν. Η Mercedes, η BMW, η Audi και η Porsche θα πουλήσουν αθροιστικά σχεδόν 2 εκατομμύρια πολυτελή οχήματα στην Κίνα μέσα στο 2018, τα διπλάσια σε σχέση με τις ΗΠΑ. Δεν είναι μυστικό ότι πολλοί ιδιοκτήτες οχημάτων Tesla οδηγούσαν πριν από αυτά πολυτελή γερμανικά αυτοκίνητα.

• Η Κίνα θα κατασκευάσει εντός του 2018 συνολικά 1 εκατομμύριο ηλεκτρικά οχήματα, με άλλα λόγια το 50% της παγκόσμιας ετήσιας παραγωγής των αυτοκινήτων αυτού του τύπου. Αυτή η κυριαρχία αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον για την επόμενη δεκαετία. Από το 2019, οι αυστηρές ποσοστώσεις θα αναγκάσουν όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες που λειτουργούν στην Κίνα να αυξήσουν τις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων τουλάχιστον στο 10% των συνολικών τους πωλήσεων.

• Οι Κινέζοι καταναλωτές "διψούν" για αποκλειστικές μάρκες. Ετικέτες πολυτελείας όπως οι Hermes, Chanel, Gucci και Roll Royce κάνουν στην Κίνα το 1/3 των παγκόσμιων πωλήσεών τους. Και η Tesla είναι ένα brand που αναμφισβήτητα εξάπτει τη φαντασία της κινεζικής ελίτ.

Ήδη η Tesla αρχίζει να δημιουργεί τη δικ'η της δυναμική στην κινεζική αγορά. Το 2017, η εταιρεία πούλησε 17.000 Model S sedan και Model X SUV στην Κίνα, παρά τους επαχθείς εισαγωγικούς δασμούς. Ένα  Model S το οποίο κοστίζει 72.000 δολάρια στην Καλιφόρνια, φθάνει σχεδόν στα 135.000 δολ. στην Κίνα, μαζί με τα τέλη και τους φόρους.

Η Tesla έχει τη λύση για τους "θανατερούς" φόρους. Τον προηγούμενο μήνα, ο Elon Musk ανακοίνωσε σχέδια για παραγωγική μονάδα - γίγαντα στην Κίνα, με δυνατότητα παραγωγής 500.000 αυτοκινήτων τον χρόνο. Μόλις λοιπόν η Tesla βρεθεί από την άλλη πλευρά του "τείχους" των κινεζικών δασμών, οι πωλήσεις της εύκολα μπορούν να περάσουν από τις δεκάδες στις εκατοντάδες χιλιάδες τον χρόνο.

Ή μήπως εκατομμύρια; Οι αριθμοί της αγοράς του αυτοκινήτου στην Κίνα προκαλούν ίλιγγο: το να πουλά μια εταιρεία 100.000 αυτοκίνητα τον χρόνο σημαίνει να καταλάβει μόλις το 5% της κινεζικής αγοράς πολυτελών οχημάτων. Ένας τέτοιος στόχος δεν μοιάζει δύσκολος για την Tesla.

Η εταιρεία διαθέτει ακόμη δύο πλεονεκτήματα σχετικά με την Κίνα.

Μετά από χρόνια διαπραγματεύσεων, η Tesla θα γίνει η πρώτη ξένη αυτοκινητοβιομηχανία στην οποία θα επιτραπεί να διαθέτει την ιδιοκτησία και τον έλεγχο του 100% της παραγωγής και των πωλήσεών της σε κινεζικό έδαφος.

Η Tencent, η πλέον πρωτοπόρα κινεζική εταιρεία στον χώρο της τεχνολογίας, είναι ήδη ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος στην Tesla, με  μερίδιο 5%, το οποίο απέκτησε το 2016. Η Tencent είναι μια μηχανή παραγωγής κερδών, με πλούσια ρευστότητα για τη χρηματοδότηση μελλοντικών επενδύσεων.

Εδώ και αρκετά χρόνια, η Tesla είναι μία εισηγμένη εταιρεία που βασίζεται στην Καλιφόρνια για το 40% των πωλήσεών τους. Στην επόμενη φάση της, δεν είναι δύσκολο να την φανταστεί κανείς ως μια ιδιωτική εταιρεία, εκτός χρηματιστηρίου, με την παραγωγή και τις πωλήσεις της να είναι επικεντρωμένες στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον πλανήτη, δηλαδή, την Κίνα.

(Μichael J. Dunne/ capital.gr)