Η βελτίωση των ναύλων των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου και αυτών της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οδήγησε 9% υψηλότερα τον ευρύτερο δείκτη των ναυλαγορών ClarkSea Index (που περιλαμβάνει όλους του τύπους πλοίων) του ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson, κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους

Ενδειξη που μεταφράζεται σε 10.929 δολάρια μεικτών εσόδων ημερησίως ανά εμπορικό πλοίο. Ομως ο δείκτης αυτός παραμένει ακόμα σε επίπεδα σημαντικά χαμηλότερα από τον μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας, επισημαίνει η Clarksons Research. Το γεγονός απεικονίζει τόσο το περιορισμένο εύρος της ανάκαμψης του τελευταίου διαστήματος όσο όμως και την προοπτική περαιτέρω κερδών στις ναυλαγορές.

Άνοδος ναύλων 23%

H συνολική ετήσια άνοδος των ναύλων στο ξηρό φορτίο στα τέλη του Ιουνίου είναι της τάξης του 23%, ενώ ειδικά για τα μικρότερα φορτηγά Handysize οι ναύλοι κινούνται πλέον άνω του μέσου όρου της δεκαετίας.

Προβλήματα στην παραγωγή σιδηρομεταλλεύματος στη Βραζιλία οδήγησαν σε πιέσεις τα έσοδα των μεγαλύτερων φορτηγών Capesize που, αν και παραμένουν κάτω από τον μέσο όσο της δεκαετίας, εμφανίζονται 16% υψηλότερα στο δωδεκάμηνο.

Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ειδικά τα μικρότερα feeders δυναμικότητας 2.750 TEU, η ετήσια άνοδος των εσόδων είναι της τάξης του 29% ενώ σε σχέση με τον μέσο όρο εμφανίζονται 28% υψηλότερα. Τι κρατάει λοιπόν τον δείκτη της Clarksons σε χαμηλότερα επίπεδα και κάτω από τον μέσο όρο της δεκαετίας που σημαδεύτηκε από τη μεγαλύτερη ιστορικά κρίση στις ναυλαγορές;

Τα μεγάλα, κυρίως, δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, τα λεγόμενα VLCC (Very Large Crude Carriers), εμφανίζουν τη χειρότερη επίδοση τόσο σε ετήσια βάση όσο και σε σχέση με τους μακροπρόθεσμους μέσους όρους, υπολογίζει η Clarksons. Απογοητευτικές κρίνονται και οι επιδόσεις των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LPG), ενώ καλύτερα συμπεριφέρθηκαν οι αγορές των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Τα LNG Carriers εμφανίζουν ετήσια άνοδο των ναύλων τους της τάξης του 64% αν και παραμένουν 16% κάτω από τον δεκαετή μέσο όρο.

Καλές επιδόσεις δείχνουν και τα επιβατηγά οχηματαγωγά που κινούνται πλέον 31% άνω του ιστορικού μέσου όρου.

Αύξηση χωρητικότητας               

Συνολικά, θετικά για την αγορά χαρακτηρίζει η Clarksons και τα θεμελιώδη μεγέθη της προσφοράς νέας μεταφορικής δυναμικότητας κατά το τελευταίο εξάμηνο. Η αύξηση της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου διαμορφώθηκε μόλις στο 1,3%, στα μισά του μέσου όρου της δεκαετίας, ενώ οι διαλύσεις παλαιότερων πλοίων αυξήθηκαν και οι παραδόσεις νεότευκτων από τα ναυπηγεία μειώθηκαν κατά 25%.

Αν και περί τα 13 δισεκατομμύρια δολάρια επενδύθηκαν σύμφωνα με τη Vessels Value κατά το πρώτο εξάμηνο, το ποσό αυτό παραμένει το χαμηλότερο των τελευταίων τριών ετών.

Λιγότερα νέα καράβια σημαίνει συγκρατημένη μεγέθυνση του παγκόσμιου στόλου, η οποία εφόσον είναι χαμηλότερη των ρυθμών αύξησης της ζήτησης, εν ολίγοις του παγκόσμιου εμπορίου, μπορεί να οδηγήσει σε υψηλοτέρα ημερήσια έσοδα.

(«Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)