Το μικρό σχετικά βάθος της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων επιβεβαιώνουν τα ευρήματα έρευνας της Ernst & Young Ελλάδος με τίτλο «Made in Greece: Το μεγάλο στοίχημα των ελληνικών εξαγωγών»

Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της Ernst & Young Ελλάδος, Πάνος Παπάζογλου, κατά τη διάρκεια παρουσίασης των αποτελεσμάτων της έρευνας, «το ζήτημα της εξωστρέφειας παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την ελληνική οικονομία στην πορεία προς την επίτευξη βιώσιμων ρυθμών ανάπτυξης. Βασικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι η μάχη της εξωστρέφειας θα κερδηθεί, κυρίως, από τις ίδιες τις επιχειρήσεις, οι οποίες θα πρέπει να επανασχεδιάσουν εξαρχής τον τρόπο λειτουργίας τους, υιοθετώντας μια εξαγωγική κουλτούρα και προχωρώντας σε δραστικές αλλαγές στη δομή και τη φιλοσοφία τους. Παράλληλα, όμως, υπάρχει ανάγκη χάραξης μιας εθνικής στρατηγικής για τις εξαγωγές, την οποία θα στηρίξει όλη η χώρα».

«Το 2009, η χώρα μας βυθίστηκε σε μια βαθιά κρίση εξαιτίας ενός διπλού ελλείμματος: του κρατικού προϋπολογισμού και της ανταγωνιστικότητας. Στα χρόνια που ακολούθησαν, τόσο οι προσπάθειες εξόδου από την κρίση, όσο και η δημόσια συζήτηση για τα αίτια που οδήγησαν σε αυτήν, επικεντρώθηκαν σχεδόν αποκλειστικά στον πρώτο παράγοντα. Δέκα χρόνια μετά, δεν έχει ακόμη γίνει κατανοητό ότι η έλλειψη εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας υπήρξε μία από τις βασικές γενεσιουργές αιτίες της κρίσης. Δεν αποτελεί, συνεπώς, έκπληξη ότι, σε αντίθεση με τις άλλες χώρες που κατέφυγαν σε προγράμματα στήριξης και παρά τις διαρθρωτικές παρεμβάσεις και τη σημαντική εσωτερική υποτίμηση, το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας, οριακά μόνο έχει βελτιωθεί, κυρίως, δε, λόγω της μείωσης των εισαγωγών», πρόσθεσε ο ίδιος.

«Για πολλά χρόνια στην Ελλάδα εισάγαμε πολύ περισσότερα προϊόντα από όσα εξάγαμε και αυτό γινόταν είτε επειδή οι εξαγωγές μας δεν έβρισκαν κοινό είτε γιατί είχαμε σταματήσει να παράγουμε επαρκώς. Στα χρόνια των μνημονίων έγιναν προσπάθειες να βελτιωθεί η κατάσταση. Καλούμαστε πλέον να αλλάξουμε το μοντέλο αυτό γιατί αν δεν αλλάξουμε θα έχουμε πρόβλημα επιβίωσης», ανέφερε ο κ. Παπάζογλου και συνέχισε: «παρά το αρνητικό γενικά περιβάλλον, υπάρχουν επιχειρήσεις που και εξωστρεφείς είναι και ανταγωνιστικές και μεγαλώνουν μέσα από εξαγωγές. Τα συμπεράσματα της μελέτης είναι ανησυχητικά σε κάποιο βαθμό, αλλά από την άλλη πλευρά είναι ενθαρρυντικά διότι υπάρχουν επιχειρήσεις που καταφέρνουν να ξεφύγουν από το κλασικό επιχειρηματικό μοντέλο της Ελλάδος».

Ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπες με την οικονομική κρίση, ελάχιστες είναι εκείνες που έχουν πάρει τον δρόμο της εξωστρέφειας, καθώς, το 2015, από το σύνολο των 700.000 επιχειρήσεων στην Ελλάδα, μόνο οι 17.730, ή το 2,5% του συνόλου, κατέγραψαν εξαγωγική δραστηριότητα. Η έρευνα της ΕΥ, επιβεβαιώνει ότι το πρόβλημα εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων αφορά τόσο στις ίδιες, όσο και στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον. Συνεπώς, τα αίτια πρέπει να αναζητηθούν στην εσωτερική οργάνωση, στο μικρό μέγεθος και σε άλλα ενδογενή χαρακτηριστικά των ελληνικών επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με την απουσία θεσμικού πλαισίου και ισχυρών κινήτρων.

Στην ποσοτική έρευνα της EY συμμετείχαν 149 μικρές, μεσαίες και μεγάλες εξαγωγικές επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα και τους κλάδους της οικονομίας, ενώ παράλληλα πραγματοποιήθηκαν προσωπικές συνεντεύξεις με επιχειρηματίες και εκπροσώπους φορέων που σχετίζονται με τις εξαγωγές.