Με έναν σταθμό περισσότερο και με μία «μετακίνηση» σταθμού σε γειτονική θέση πρόκειται να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την κατασκευή της νέας γραμμής του μετρό της Αθήνας. Ο νέος σταθμός πρόκειται να προστεθεί στην Ανω Κυψέλη, ύστερα από εκστρατεία κατοίκων της περιοχής. Ενώ, αντίθετα, ο σταθμός «Νήαρ Ηστ» πρόκειται να μετακινηθεί προς την Πανεπιστημιούπολη, ύστερα από εκστρατεία κατοίκων για την... απομάκρυνσή του από το κέντρο της Καισαριανής

Με έναν σταθμό περισσότερο και με μία «μετακίνηση» σταθμού σε γειτονική θέση πρόκειται να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την κατασκευή της νέας γραμμής του μετρό της Αθήνας. Ο νέος σταθμός πρόκειται να προστεθεί στην Ανω Κυψέλη, ύστερα από εκστρατεία κατοίκων της περιοχής. Ενώ, αντίθετα, ο σταθμός «Νήαρ Ηστ» πρόκειται να μετακινηθεί προς την Πανεπιστημιούπολη, ύστερα από εκστρατεία κατοίκων για την... απομάκρυνσή του από το κέντρο της Καισαριανής. Η εταιρεία «Αττικό Μετρό» διαβεβαιώνει ότι οι αλλαγές δεν θα έχουν επίδραση ούτε στο κόστος αλλά ούτε και στο χρονοδιάγραμμα του έργου. Αντίθετα, επίπτωση στην πρόοδο του διαγωνισμού θα έχει η κατάθεση, χθες, ενστάσεων και από τις τέσσερις κοινοπραξίες που συμμετείχαν στην α΄ φάση του διαγωνισμού.

Οι προσπάθειες για τη δημιουργία δεύτερου σταθμού μετρό στην Κυψέλη ξεκίνησαν πριν από αρκετά χρόνια. «Ορισμένοι πιστεύουν ότι η υπόθεση του σταθμού γεννήθηκε σήμερα λόγω της εγγύτητας με το σπίτι του πρωθυπουργού. Δεν είναι όμως έτσι», αναφέρει ο κ. Στρατής Σταυρουλάκης, μέλος της Επιτροπής Κατοίκων Κυψέλης - Γαλατσίου. «Οι πρώτες σκέψεις έγιναν το 2010 από τον Δήμο Γαλατσίου (σ.σ.: η περιοχή βρίσκεται στα όρια των Δήμων Αθηναίων και Γαλατσίου) και από κατοίκους της περιοχής, που αναζητούσαμε τρόπους να θέσουμε το αίτημα. Αρχικά η «Αττικό Μετρό» ήταν αρνητική: για παράδειγμα το 2014, σε επερώτηση τριών βουλευτών, απέκλεισε το ενδεχόμενο, καθώς ο σταθμός θα πρέπει να κατασκευαστεί σε πολύ μεγάλο βάθος».

Η επιτροπή κατοίκων δημιούργησε blog και σελίδα στο Facebook, ξεκίνησε τη συλλογή υπογραφών και από το 2015 το αίτημα άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστό. «Πήγαμε το θέμα στα δημοτικά συμβούλια Αθηναίων και Γαλατσίου, που πήραν θετικές αποφάσεις. Παράλληλα, άρχισαν εκ νέου οι ζυμώσεις με την «Αττικό Μετρό», η οποία δέχθηκε να επανεξετάσει το θέμα. Τελικώς, τον περασμένο Αύγουστο μας ανακοίνωσαν ότι ο σταθμός θα γίνει, απλά με τροποποίηση της μελέτης, ώστε να βρεθεί καταλληλότερο σημείο», λέει ο κ. Σταυρουλάκης. Στον σταθμό, που χωροθετήθηκε στη θέση φρεατίου εξαερισμού, δόθηκε το προσωρινό όνομα «Ελικώνος».

Αντίθετα, στην Καισαριανή εδώ και ένα έτος υπήρξαν πολλές αντιδράσεις για τη θέση του σταθμού «Νήαρ Ηστ». Το θέμα έφθασε στο δημοτικό συμβούλιο, με πολλές παρατάξεις να υποστηρίζουν ότι η μακρά περίοδος κατασκευής θα έχει πολύ σημαντικές επιπτώσεις στη ζωή των κατοίκων. Τελικώς, η «Αττικό Μετρό» δέχθηκε τη μετακίνηση του σταθμού σε γειτονικό σημείο, στα όρια του χώρου της Πανεπιστημιούπολης.

Η «Αττικό Μετρό» εκτιμά ότι οι αλλαγές δεν θα δημιουργήσουν προβλήματα στη διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση του έργου. «Το κόστος δεν θα αυξηθεί λόγω μειώσεων του προϋπολογισμού από άλλα σημεία. Τεχνικά, η μετακίνηση και η μικρή αλλαγή χάραξης είναι εφικτές: στην Κυψέλη ο σταθμός θα γίνει σε σημείο όπου είχε χωροθετηθεί φρεάτιο και στην Καισαριανή σε απόσταση 200 μ. από το σημείο όπου είχε σχεδιαστεί», εξηγεί ο κ. Θόδ. Παπαδόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Δεν απαιτούνται νέες γεωλογικές μελέτες καθώς οι σταθμοί βρίσκονται στην ευρεία περιοχή της αρχικής χάραξης, ούτε θα υπάρξει καθυστέρηση, καθώς ο σχεδιασμός των νέων σταθμών είναι ήδη προχωρημένος».

Ενστάσεις

Καθυστέρηση πάντως θα προκαλέσει η κατάθεση, χθες, ενστάσεων και από τις κοινοπραξίες που συμμετέχουν στην πρώτη φάση (προεπιλογή) του διαγωνισμού για τη γραμμή 4 (ΤΕΡΝΑ-Vinci-Siemens, J&P ΑΒΑΞ-Ghella- Alstom, ΑΚΤΩΡ-Ansaldo-Hitachi Rail και FCC-Archirodon-Μυτιληναίος). Οι κοινοπραξίες προσέφυγαν κατά της απόφασης της «Αττικό Μετρό» να εγκρίνει τη συμμετοχή όλων στην επόμενη φάση, προσπαθώντας να αποκλείσουν τους ανταγωνιστές τους (ως είθισται σε αυτές τις περιπτώσεις). Υπενθυμίζεται ότι το έργο (13 χλμ., 15 σταθμοί) έχει προϋπολογισμό 1,45 δισ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ και είναι το μεγαλύτερο έργο υποδομής που ξεκινάει αυτή την περίοδο στην Ε.Ε.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")