Δεδομένου ότι το Dieselgate αποκάλυψε τις αδυναμίες του συστήματος κανονιστικής ρύθμισης και εποπτείας της αγοράς, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο και η Κομισόν κατέληξαν χθες σε πολιτική συμφωνία για την αυστηροποίηση των ελέγχων στα οχήματα που κινούνται εντός ΕΕ.

Δεδομένου ότι το Dieselgate αποκάλυψε τις αδυναμίες του συστήματος κανονιστικής ρύθμισης και εποπτείας της αγοράς, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο και η Κομισόν κατέληξαν χθες σε πολιτική συμφωνία για την αυστηροποίηση των ελέγχων στα οχήματα που κινούνται εντός ΕΕ.

Συγκεκριμένα, όπως μεταδίδει το NewEurope, τα τρία ευρωπαϊκά όργανα συμφώνησαν:

  • στην ουσιαστική αύξηση της ποιότητας και της ανεξαρτησίας των διαδικασιών ελέγχου και έγκρισης τύπου,
  • στην αύξηση των ελέγχων στα οχήματα που ήδη κινούνται εντός της αγοράς της ΕΕ και
  • στη συνολική ενίσχυση του συστήματος ευρωπαϊκή εποπτεία.

Τα τρία όργανα της ΕΕ κατέληξαν σε συμφωνία με την πρόταση που είχε καταθέσει η Επιτροπή από τον Ιανουάριο του 2016 για την πλήρη αναθεώρηση του πλαισίου έγκρισης τύπου της ΕΕ: τους κανόνες για την πιστοποίηση ότι ένα όχημα πληροί όλες τις απαιτήσεις ώστε να διατεθεί στην αγορά και για τον αυστηρό έλεγχο της διαρκούς συμμόρφωσης των κατασκευαστών με τη νομοθεσία της ΕΕ, όπως δήλωσε ο αντιπρόεδρος της ΕΕ για την Εργασία, την Ανάπτυξη, τις Επενδύσεις και την Ανταγωνιστικότητα, Jyrki Katainen.

«Με αυστηρότερους κανόνες οι οποίοι εποπτεύονται αυστηρότερα, η αυτοκινητοβιομηχανία έχει την ευκαιρία να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Μόλις λίγες εβδομάδες μετά τις προτάσεις της Επιτροπής για την Καθαρή Κινητικότητα, η σημερινή συμφωνία σηματοδοτεί ένα ακόμη ορόσημο στις ευρύτερες προσπάθειες της ΕΕ να ενισχύσει την παγκόσμια ηγετική θέση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας σον τομέα των καθαρών και ασφαλών οχημάτων», πρόσθεσε.

Από την πλευρά της, η Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας και Επιχειρηματικότητας, Elżbieta Bieńkowska, υπενθύμισε ότι η Dieselgate «αποκάλυψε τις αδυναμίες του ρυθμιστικού μας συστήματος και του συστήματος εποπτείας της αγοράς».

«Γνωρίζουμε ότι κάποιοι κατασκευαστές αυτοκινήτων εξαπάτησαν και πολλοί άλλοι εκμεταλλεύονταν κενά της νομοθεσίας. Για να βάλουμε ένα τέλος σε αυτό, αλλάζουμε ολόκληρο το σύστημα», είπε. «Μετά από σχεδόν δύο χρόνια διαπραγματεύσεων, χαιρετίζω την αποδοχή των βασικών στοιχείων της πρότασής μας, συμπεριλαμβανομένων των αρμοδιοτήτων πραγματικής εποπτείας και επιβολής της ΕΕ. Στο μέλλον, η Επιτροπή θα είναι σε θέση να διενεργεί ελέγχους στα αυτοκίνητα, να ενεργοποιεί ανακλήσεις σε ολόκληρη την ΕΕ και να επιβάλλει πρόστιμα έως και € 30.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο, όταν παραβιάζεται ο νόμος», πρόσθεσε η Bieńkowska.

Οι νέοι κανόνες θα αυξήσουν το ποιοτικό επίπεδο και την ανεξαρτησία της έγκρισης τύπου και των δοκιμών πριν από τη διάθεση ενός αυτοκινήτου στην αγορά.

Σχεδιάζεται επίσης η αύξηση των ελέγχων των αυτοκινήτων που βρίσκονται ήδη εντός της αγοράς της ΕΕ.

Όλα τα κράτη μέλη θα είναι πλέον σε θέση να λάβουν άμεσα μέτρα διασφάλισης έναντι μη συμμορφούμενων οχημάτων στο έδαφός τους, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν να αναλάβει δράση η αρχή που εξέδωσε την έγκριση τύπου, όπως συμβαίνει σήμερα.

Στο μέλλον, η Κομισιόν θα διεξάγει ελέγχους στην αγορά ανεξάρτητα από τα κράτη μέλη και θα έχει τη δυνατότητα να εκκινήσει ανακλήσεις σε ολόκληρη την ΕΕ. Θα έχει την εξουσία να αμφισβητήσει τον ορισμό τεχνικών υπηρεσιών και να επιβάλει διοικητικές κυρώσεις στους κατασκευαστές ή τις τεχνικές υπηρεσίες έως και € 30.000 ευρώ ανά μη συμμορφούμενο αυτοκίνητο.

Η προκαταρκτική πολιτική συμφωνία που επετεύχθη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο και την Κομισιόν στις λεγόμενες διαπραγματεύσεις τριμερούς διαλόγου υπόκειται πλέον στην επίσημη έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο.