Οι συνομιλίες μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ σχετικά με την προτεινόμενη κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου για τη μεταφορά αερίου από το Ισραήλ στην Ευρώπη βρίσκονται σε «προχωρημένο στάδιο», όπως δήλωσε την Παρασκευή ο Dror Cohen, σύμβουλος του Ισραηλινού Υπουργού Εθνικών Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτινων Πόρων.

Οι συνομιλίες μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ σχετικά με την προτεινόμενη κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου για τη μεταφορά αερίου από το Ισραήλ στην Ευρώπη βρίσκονται σε «προχωρημένο στάδιο», όπως δήλωσε την Παρασκευή ο Dror Cohen, σύμβουλος του Ισραηλινού Υπουργού Εθνικών Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτινων Πόρων.

Σε αποκλειστική του συνέντευξη στο πρακτορείο Anadolu, ο Dror Cohen δήλωσε ότι οι συζητήσεις μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ αφορούν επί του παρόντος στην τιμή και στη διαδρομή του προτεινόμενου αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ των δύο χωρών.

«Υπάρχουν κάποια ζητήματα σχετικά με την τιμή και την ακριβή ποσότητα αερίου και τον προορισμό του αγωγού. Είμαστε εν μέσω διαπραγματεύσεων», είπε προσθέτοντας ότι ευελπιστεί ότι μέσω ευελιξίας τόσο από την Τουρκία όσο και από το Ισραήλ, θα επιτευχθεί τελικώς συμφωνία.

Στις διαπραγματεύσεις συμμετέχουν τόσο ιδιωτικές τουρκικές και ισραηλινές εταιρείες, όσο και κυβερνητικοί αξιωματούχοι.

Σε πρόσφατη επίσκεψή του στην Τουρκία στο περιθώριο του 22ου Παγκόσμιου Συνεδρίου Πετρελαίου στην Κωνσταντινούπολη, ο υπουργός Εθνικών Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτινων Πόρων του Ισραήλ, Yuval Steinitz, δήλωσε ότι η Τουρκία και το Ισραήλ συμφώνησαν να προσπαθήσουν να ολοκληρώσουν τη διακυβερνητική συμφωνία που θα επιτρέψει την κατασκευή του αγωγού Τουρκίας - Ισραήλ μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.

Ο Ισραηλινός σύμβουλος σημείωσε ότι Ισραηλινοί αξιωματούχοι συμμετέχουν επίσης σε συνομιλίες με κυβερνητικούς αξιωματούχους και διευθυντές περιφερειακών χωρών που ξεκίνησαν σε συνάντηση στην Ελλάδα πριν από λίγες εβδομάδες.

«Οι αξιωματούχοι αυτοί εργάζονται για μια περιφερειακή συμφωνία, δε μπορώ να δώσω περισσότερες λεπτομέρειες γι 'αυτό. Με την Τουρκία έχουμε ξεχωριστές διαπραγματεύσεις», ανέφερε στο πρακτορείο Anadolu.

Αν και εξέφρασε την ελπίδα ότι θα είναι μόνο θέμα χρόνου να υπογραφεί συμφωνία με την Τουρκία, δηλώνοντας ότι η χώρα είναι «πολύ, πολύ σημαντική για τη διοίκηση και την κυβέρνησή μου», είπε επίσης ότι το Ισραήλ διατηρεί ανοικτό το ενδεχόμενο της εξαγωγής φυσικού αερίου μέσω Ελλάδας και Αιγύπτου.

«Υπάρχουν πάντα επιλογές, και δε βάζουμε καμία επιλογή σε υψηλότερη προτεραιότητα από κάποια άλλη», δήλωσε.

«Μπορούμε να προχωρήσουμε παράλληλα και με τις τρεις χώρες (σ.σ. Ελλάδα, Τουρκία, Αίγυπτο)», ανέφερε, επαναλαμβάνοντας ότι το Ισραήλ θέλει απλώς να διασφαλίσει την πρόοδο των οικονομικών συμφερόντων του.

Το Ισραήλ είναι πρόθυμο να υπογράψει τη συμφωνία μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ που θα ανοίξει το δρόμο για τον αγωγό φυσικού αερίου Τουρκίας - Ισραήλ, δήλωσε ο Cohen.

Η διαδρομή του αγωγού και η τιμή είναι ζητήματα που πρέπει να συζητηθούν, εξήγησε ο Cohen, προσθέτοντας: «Πιστεύουμε ότι με τους Τούρκους μπορούμε να κάνουμε τα πράγματα να συμβούν. Είναι απλώς θέμα χρόνου μέχρι να υπογράψουμε τη συμφωνία».

Ο Cohen εξέφρασε τις ελπίδες του ότι μια επίσκεψη στο Τελ Αβίβ στο άμεσο μέλλον εκ μέρους του υπουργού Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Τουρκίας, Berat Albayrak, θα βοηθήσει την εξέλιξη των έργου για τον προτεινόμενο αγωγό.

Η Τουρκία εισάγει μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου από πολλές χώρες όπως το Κατάρ και η Ρωσία, ανέφερε ο Cohen, τονίζοντας ότι η χώρα χρησιμοποιεί σήμερα 50 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως. Με τέτοια ζήτηση, μεγαλύτερες ποσότητες αερίου μπορούν να διοχετευθούν μέσω του αγωγού Τουρκίας - Ισραήλ, του οποίου η δυναμικότητα θα αποφασιστεί αργότερα, μετά την ολοκλήρωση των υπολογισμών, σύμφωνα με τον Cohen.

«Δε θα υπογράψουμε μια συμφωνία για τον αγωγό Τουρκίας - Ισραήλ που δεν θα ανταποκρίνεται σε όλες τις απαιτήσεις μας, οπότε θα περιμένουμε τη συμφωνία και στη συνέχεια θα κατασκευάσουμε τον αγωγό», δήλωσε.

Έχοντας επίγνωση της ανταγωνιστικής τιμολόγησης του φυσικού αερίου στην παγκόσμια αγορά, ο Ισραηλινός σύμβουλος ισχυρίστηκε ότι η τιμή του ισραηλινού αερίου θα είναι επίσης ανταγωνιστική, ως μια από τις χαμηλότερες στο δυτικό κόσμο, βασισμένη σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια και όχι στην άμεση αγορά.