Τον δρόμο για μία ξεκάθαρη ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), χωρίς κυβερνητικές παρεμβάσεις, αιρέσεις και συμφωνίες όπως αυτές του παρελθόντος, ανοίγει η αίτηση υπαγωγής τους σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης που κατατέθηκε χθες. Η αίτηση θα εκδικαστεί, σύμφωνα με πληροφορίες, στις 17 Νοεμβρίου.

Τον δρόμο για μία ξεκάθαρη ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), χωρίς κυβερνητικές παρεμβάσεις, αιρέσεις και συμφωνίες όπως αυτές του παρελθόντος, ανοίγει η αίτηση υπαγωγής τους σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης που κατατέθηκε χθες. Η αίτηση θα εκδικαστεί, σύμφωνα με πληροφορίες, στις 17 Νοεμβρίου.

Την αίτηση κατέθεσε στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών το Δημόσιο και την προσυπογράφει η πιστώτρια Τράπεζα Πειραιώς. Με την αίτηση το Δημόσιο ζητά την τοποθέτηση ειδικού διαχειριστή για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων των ναυπηγείων, τα οποία θα τεθούν σε διαδικασία πλειστηριασμού που θα αναδείξει και τον νέο αγοραστή.

Οι συνολικές απαιτήσεις κατά της ΕΝΑΕ ανέρχονται σε περίπου 900 εκατ. ευρώ, τις οποίες μοιράζονται σε ποσοστό 80% το Ελληνικό Δημόσιο, 15% οι εργαζόμενοι των Ναυπηγείων και 5% η Τράπεζα Πειραιώς και λοιποί πιστωτές. Συγκεκριμένα, η απαίτηση της Τράπεζας Πειραιώς ανέρχεται σε 25 εκατ. ευρώ, των εργαζομένων σε 177 εκατ. ευρώ και του Δημοσίου σε 665 εκατ. ευρώ, οι οποίες προκύπτουν από το ποσό που έχει χαρακτηρίσει ως κρατικές ενισχύσεις η ΕΕ συν τις προσαυξήσεις.

Σημειώνεται ότι το Δημόσιο πιέζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λύσει το θέμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά προκειμένου να εισπράξει τις κρατικές ενισχύσεις. Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχει καταλογιστεί με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ληξιπρόθεσμο ποσό 566 εκατ. ευρώ για παράνομες κρατικές ενισχύσεις που έλαβαν την περίοδο 1997 – 2002.

Μάλιστα, η Ελλάδα έχει καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη μη ανάκτηση των ενισχύσεων αυτών. Το θέμα των κρατικών ενισχύσεων βρισκόταν την τελευταία πενταετία στο Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC) μετά από προσφυγές που υπέβαλε η ΕΝΑΕ και ο μέτοχός της Ισκαντάρ Σάφα.

Την προηγούμενη εβδομάδα εκδόθηκε απόφαση της Διαιτησίας του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ΙCC) στην οποία είχε προσφύγει η Privinvest του κ. Σάφα, ως ιδιοκτήτρια των ναυπηγείων, αξιώνοντας πάνω από 1,2 δισ. ευρώ από το Δημόσιο για αθέτηση των όρων της συμφωνίας με το κράτος. Από την πλευρά του το ελληνικό Δημόσιο απαιτεί από την ιδιοκτήτρια των Ελληνικών Ναυπηγείων ΕΝΑΕ την ανάκτηση των κρατικών ενισχύσεων, οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί παράνομες.

Με την απόφαση της διαιτησίας άνοιξε ο δρόμος για την υποβολή αίτησης ειδικής διαχείρισης από το Δημόσιο. Σημειώνεται ότι ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας, είχε προκρίνει ως λύση για τα Ναυπηγεία την υπαγωγή τους σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης και την πώληση κάποιων τμημάτων.

Η ελληνική πρόταση έχει υποβληθεί στον αναπληρωτή γενικό διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού και προβλέπει τον διαχωρισμό των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και την πώληση ξεχωριστά του στρατιωτικού σκέλους, το οποίο θα πωληθεί μέσω διαγωνισμού σε ευρωπαϊκούς ομίλους, σύμφωνα και με το πλαίσιο για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία.

Για το γεγονός ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά όδευαν προς την ειδική διαχείριση του άρ. 68 του νόμου 4307/2014, καθώς και για τον διαχωρισμό των δραστηριοτήτων τους στο εμπορικό και στο πολεμικό κομμάτι, είχε γράψει το Capital.gr τον περασμένο Ιούνιο.

Καταρχήν ενδιαφέρον για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά φέρεται να έχουν εκδηλώσει η Cosco, αλλά και Ιταλοί, Γάλλοι και Αμερικανοί. Εν τω μεταξύ, παράλληλα με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά προχωρεί και η διαδικασία για την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στο Νεώριο Σύρου.

Η κυβέρνηση ολοκλήρωσε τη διαδικασία διαβούλευσης με υποψήφιους ενδιαφερόμενους, μεταξύ των οποίων ο όμιλος ΟΛΠ/Cosco, κορεατικός ναυπηγικός όμιλος, το αμερικανικό fund ONEX Shipyards και σχήμα δύο Ελλήνων επιχειρηματιών από τον κλάδο της ναυτιλίας.

 

(Πηγή: capital.gr)