Τα κενά στο σχέδιο νόμου της ΕΕ, που στοχεύει στον
περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές, τα κτίρια και
τη γεωργία, θα οδηγήσουν σε μείωση κατά 23% μόνο μέχρι το 2030 αντί για 30% που
είχε προβλεφθεί αρχικά, προειδοποίησαν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις,
εξαπολύοντας δριμεία επίθεση στα κράτη μέλη της ΕΕ με την κατηγορία ότι
προσπαθούν να αποφύγουν τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν στο πλαίσιο της Συμφωνίας
του Παρισιού.
Την Παρασκευή (13 Οκτωβρίου), πρόκειται να πραγματοποιηθεί
συνάντηση των υπουργών Περιβάλλοντος των 28 κρατών μελών της ΕΕ στο
Λουξεμβούργο, για να αποφασίσουν τον Κανονισμό Επιμερισμού των Προσπαθειών (
Effort
Sharing
Regulation).
Ο κανονισμός ορίζει έναν προϋπολογισμό για τον άνθρακα στους
τομείς που δεν περιλαμβάνονται σήμερα στο καθεστώς
cap-
and-
trade
της ΕΕ, το
EU-
ETS, το οποίο αντιμετωπίζει
τις εκπομπές από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τις βιομηχανίες υψηλής
έντασης ενέργειας, όπως το τσιμέντο ή ο χάλυβας.
Ωστόσο, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ισχυρίζονται ότι τα
«κενά» που έχουν ενσωματωθεί στο σχέδιο κανονισμού προμηνύουν ότι η ΕΕ θα
επιτύχει μείωση των εκπομπών κατά 23% έως το 2030 στους τομείς αυτούς.
«Ήδη στο Παρίσι, τα
κράτη μέλη αναγνώρισαν ότι οι δεσμεύσεις της ΕΕ δεν ήταν επαρκείς για την
επίτευξη του στόχου για 2 °
C
για την υπερθέρμανση του πλανήτη που συμφωνήθηκε στον ΟΗΕ», δήλωσε ο διευθυντής
της
Climate
Action
Network
Europe,
Wendel
Trio.
«Στην πραγματικότητα,
αυτά που διαπραγματεύονται οι χώρες, για να αντιμετωπίσουν το συγκεκριμένο
ζήτημα είναι ελάχιστα», δήλωσε ο κ.
Trio, καταγγέλλοντας το «διπλό πρόσωπο» της ΕΕ, όσον αφορά στη
Συμφωνία του Παρισιού.
Ένα από τα κενά που ξεχώρισε η
CAN
Europe είναι η πρόταση της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ληφθούν μέσες ετήσιες εκπομπές κατά τα έτη 2016-2018 ως
σημείο εκκίνησης για τον υπολογισμό της προσπάθειας μείωσης την περίοδο
2021-2030.
Άλλες «ευελιξίες» που ενσωματώνονται στην πρόταση
περιλαμβάνουν τη δυνατότητα μεταφοράς μη χρησιμοποιημένων αδειών ρύπανσης από
την περίοδο πριν από το 2020 και τη χρήση δασικών πιστώσεων και πλεονασματικών
αδειών ρύπανσης από την αγορά άνθρακα της ΕΕ για την αντιστάθμιση εκπομπών από
τομείς, όπως οι μεταφορές και τα κτίρια.
«Σε περίπτωση που
εγκριθούν, θέτουν σε κίνδυνο την εκπλήρωση της ευρωπαϊκής δέσμευσης για το
κλίμα και καταπνίγουν τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι πόλεις και οι
περιφέρειες σε ολόκληρη την Ευρώπη», ανέφερε η
Carbon
Market
Watch.
«Η Προεδρία δεν
άλλαξε κανένα από τα ουσιώδη στοιχεία της πρότασης για τον Κανονισμό
Επιμερισμού των Προσπαθειών», δήλωσε η εκπρόσωπος της εσθονικής Προεδρίας της
ΕΕ,
Annikky
Lamp,
αναφερόμενη στο «πεδίο εφαρμογής, το μέγεθος των δασικών πιστώσεων
LULUCF και της ευελιξίας του
ΣΕΔΕ».
Πρόσθεσε, ακόμη, ότι: «Η μόνη ουσιαστική προσθήκη είναι το
αποθεματικό ασφαλείας», που αφορά στο σύστημα, το οποίο επιτρέπει στις χώρες να
έχουν πρόσβαση σε πρόσθετες πιστώσεις εκπομπών, όταν δεν είναι σε θέση να
επιτύχουν το στόχο τους.
Ορισμένες χώρες – κυρίως η Ιταλία, η Πολωνία και η Ισπανία –
υποστηρίζουν μεγαλύτερο αποθεματικό, ενώ οι υπόλοιπες χώρες τάσσονται υπέρ της
πρότασης της Επιτροπής με αποθεματικό 100 εκατομμυρίων τόνων ισοδύναμου
CO2.
(Πηγή:
EurActiv.gr)