Σοβαρό πλήγμα στις ελληνικές εξαγωγές αλλά και στο εγχώριο τουριστικό προϊόν ενδέχεται να προκαλέσει το Brexit. Ήδη οι πρώτες έρευνες που έχουν γίνει στη Γηραιά Αλβιώνα αποτυπώνουν πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις 104,3 μονάδες από 111,9 μονάδες, και στροφή των Βρετανών καταναλωτών στα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα

Σοβαρό πλήγμα στις ελληνικές εξαγωγές αλλά και στο εγχώριο τουριστικό προϊόν ενδέχεται να προκαλέσει το Brexit. Ήδη οι πρώτες έρευνες που έχουν γίνει στη Γηραιά Αλβιώνα αποτυπώνουν πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις 104,3 μονάδες από 111,9 μονάδες, και στροφή των Βρετανών καταναλωτών στα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα.

Κατάσταση η οποία αν παγιωθεί θα "χτυπήσει" και τις ελληνικές εξαγωγές. Σημειώνεται πως η βρετανική αγορά είναι η 7η μεγαλύτερη για τα ελληνικά εξαγόμενα προϊόντα. Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων η συνολική αξία των ελληνικών εξαγωγών προς τη Βρετανία ανήλθε πέρυσι στα 1,07 δις. ευρώ ή 4,2% των ελληνικών εξαγωγών, καταγράφοντας άνοδο της τάξεως του 10,8% σε σχέση με το 20114. Σημειώνεται πως τα βασικά προϊόντα που εξάγει η Ελλάδα στη Βρετανία είναι φάρμακα, πετρελαιοειδή, τυριά, σωλήνες, σταφύλια, γιαούρτι, ντοματοπολτό, κ.λπ.

Ειδικότερα σύμφωνα με έρευνα του κλαδικού περιοδικού The Grocer, που επικαλείται σε report του το γραφείο ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο, δείχνει πως το 50,5% των Βρετανών καταναλωτών προτίθεται να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζει στο σούπερ μάρκετ, το 23,4% θα αγοράζει πλέον περισσότερο βρετανικά προϊόντα και το 22% των ερωτηθέντων δήλωσε πως θα μελετά τη λίστα του σούπερ μάρκετ με βάση τον προϋπολογισμό του.

Σύμφωνα με την εταιρεία BDO, οι λιανικές πωλήσεις, σε ετήσια βάση, μειώθηκαν κατά 3,6% τον Ιούνιο, με την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου να καταγράφεται η μεγαλύτερη πτώση κατά -8,1%. Η συνολική μείωση τον Ιούνιο ήταν η πιο απότομη τα τελευταία 10 χρόνια.

Αναλυτές εκτιμούν ότι η αβεβαιότητα που επικρατεί σχετικά με τις άμεσες και μακροπρόθεσμες συνέπειες του δημοψηφίσματος για αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ, πλήττει τις δαπάνες των νοικοκυριών και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Αρχικά, τα νοικοκυριά είναι πιθανό να αυξήσουν προληπτικά την αποταμίευση και να αναβάλουν τις αγορές μακροχρόνιων αγαθών. Με την πάροδο του χρόνου, οι απώλειες θέσεων εργασίας και περικοπές μισθών στον απόηχο της εκτιμώμενης επιβράδυνσης της οικονομίας, θα οδηγήσουν σε μείωση του ονομαστικού εισοδήματος των νοικοκυριών. Επιπλέον, η αύξηση του πληθωρισμού ως αποτέλεσμα της ασθενέστερης στερλίνας θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση του εισοδήματος και σε πραγματικούς όρους.

Εν τω μεταξύ έρευνα της GfK δείχνει πως η εμπιστοσύνη των βρετανών καταναλωτών δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα των τελευταίων 21 ετών σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, καθώς ο βασικός δείκτης σημείωσε πτώση 8 μονάδων από -1 στο -9. Αναλύοντας τα αποτελέσματα του βασικού δείκτη με βάση την δηλούμενη ψήφο των πολιτών στο δημοψήφισμα, οι υποστηρικτές της παραμονής κυμαίνονταν στο -13, ενώ οι υποστηρικτές της εξόδου ήταν πιο αισιόδοξοι, με -5. Το 60% των ερωτηθέντων αναμένει επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης μέσα στον επόμενο χρόνο, ενώ μόλις το 20% των καταναλωτών αναμένει βελτίωση. Στη Βόρεια Αγγλία η εμπιστοσύνη των καταναλωτών μειώθηκε κατά 19 μονάδες και στη Σκωτία κατά 11 μονάδες. Σύμφωνα με την ανάλυση αυτή, οι άμεσες επιπτώσεις του δημοψηφίσματος παρατηρούνται στον τομέα των ταξιδίων, της μόδας, του lifestyle, της στέγασης, του κατασκευών-επισκευών, και των οπωροκηπευτικών, οι οποίοι είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς στις περικοπές των καταναλωτικών δαπανών.

(από www.capital.gr)

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr