Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θέτει σήμερα σε δημόσια
διαβούλευση τον προσδιορισμό της Διοικητικά Οριζόμενης Μέγιστης Τιμής
Προσφοράς Ενέργειας (εφεξής ΔΟΜΤΠΕ) σε τριακόσια Ευρώ ανά Μεγαβατώρα
(300 €/MWh), σε συνέχεια της ψήφισης του νόμου 4389/2016 «Επείγουσες διατάξεις
για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών
μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 94/2016), με τον οποίο
θεσπίσθηκε ο Μεταβατικός Μηχανισμός Αποζημίωσης Ευελιξίας (άρθρο
150-152), και προς υλοποίηση των δεσμεύσεων που ανέλαβε η Χώρα στο
πλαίσιο της υπό στοιχεία C(2016)/1791 της από 31.03.2016 τελικής
Απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την έγκριση του ανωτέρω
Μηχανισμού.
Ο καθορισμός της ΔΟΜΤΠΕ, η οποία εκ του αποτελέσματος συνιστά το
άνω όριο της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ), χωρεί σύμφωνα με τα
οριζόμενα στο άρθρο 71 παρ. 1 του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας
(εφεξής ΚΣΗΕ). Σημειώνεται ότι το μέγεθος της ΔΟΜΤΠΕ λαμβάνεται υπόψη
ως ανώτατο όριο κατά την υποβολή Προσφορών Έγχυσης, από τους κατόχους
άδειας παραγωγής, καθώς και από τους κατόχους άδειας προμήθειας ή/και
άδειας εμπορίας αλλά και από τους Αυτοπρομηθευόμενους Πελάτες που έχουν
δεσμεύσει ικανότητα μεταφοράς στις διασυνδέσεις και επιθυμούν να
πραγματοποιήσουν Εισαγωγές, κατά τα προβλεπόμενα στα άρθρα 23 και 24
ΚΣΗΕ. Ομοίως, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 16 και 17 ΚΣΗΕ, οι
«Εκπρόσωποι Φορτίου», στο πλαίσιο συμμετοχής τους στον Ημερήσιο
Ενεργειακό Προγραμματισμό, υποβάλλουν Τιμολογούμενες Δηλώσεις Φορτίου
των οποίων η κάθε βαθμίδα της κλιμακωτής συνάρτησης οφείλει να έχει τιμή
ενέργειας μικρότερη ή ίση της ΔΟΜΤΠΕ.
Ο επαναπροσδιορισμός του ύψους της ΔΟΜΤΠΕ ερείδεται στις
«Κατευθυντήριες Γραμμές της Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις στους
τομείς περιβάλλοντος και ενέργειας 2014-2020» (βλ. ιδίως παραγρ. 217)
και, κατά πάγια θεώρηση, συνιστά εργαλείο που συμβάλλει στη θεραπεία
ανεπαρκειών της αγοράς, εντοπιζόμενες στα επίπεδα ανταγωνισμού και
ρευστότητας αυτής. Σημειώνεται ότι το επίπεδο αυτό προσδιορίσθηκε στο
πλαίσιο των ως άνω δεσμεύσεων της χώρας με στόχο την προστασία των
καταναλωτών, ειδικά καθώς ακόμη δεν υφίστανται επαρκή εργαλεία
διαχείρισης ρίσκου για τους προμηθευτές, μέχρι τη μετάβαση στο Μοντέλο
Ενοποιημένης Ευρωπαϊκής Αγοράς (Target Model). Σύμφωνα με τις
κατευθύνσεις του μοντέλου αυτού θα απαιτηθεί περαιτέρω αύξηση της νέας
Μέγιστης Τιμής, η οποία θα εκτιμηθεί βάσει πορισμάτων σχετικής Μελέτης
Επιπτώσεων, καθώς και μελέτης για τον προσδιορισμό της αξίας απώλειας
φορτίου (value of lost load, VOLL).
Τέλος, επισημαίνεται ότι η ΡΑΕ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της εκ
των άρθρων 22, 23, 35 και 36 ν. 4001/2011, σχεδιάζει πλαίσιο αυξημένης
εποπτείας ώστε να παρακολουθεί αποτελεσματικά τη λειτουργία της αγοράς
και, σε τυχόν περίπτωση εμφάνισης στρεβλώσεων ή καταχρηστικών πρακτικών,
να παρέμβει επιβάλλοντας κυρώσεις και λαμβάνοντας κάθε πρόσφορο μέτρο
προς αποκατάσταση του ανταγωνισμού και της εύρυθμης λειτουργίας της
αγοράς και προς διαφύλαξη του δημοσίου συμφέροντος.
Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: Πέμπτη 16.06.2016
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση[email protected] ή
εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα
δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των
επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία
ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των
απόψεών του.