Η επανάσταση του μη συμβατικού αερίου στις ΗΠΑ είναι μια πραγματικότητα, αλλά θα μπορούσε να καθυστερήσει λόγω της έλλειψης εξοπλισμού που παρατηρείται όσον αφορά τους αγωγούς, σημειώνει σε άρθρο του το Reuters.

Η επανάσταση του μη συμβατικού αερίου στις ΗΠΑ είναι μια πραγματικότητα, αλλά θα μπορούσε να καθυστερήσει λόγω της έλλειψης εξοπλισμού που παρατηρείται όσον αφορά τους αγωγούς, σημειώνει σε άρθρο του το Reuters.

Πιο συγκεκριμένα, εταιρείες όπως η Shell Pipeline και η Plans All American, έχουν ξεκινήσει επενδύσεις συνολικού ύψους 20 δις δολαρίων προκειμένου να κατασκευάσουν, να εκσυγχρονίσουν και να επεκτείνουν γύρω στους 20 διαφορετικούς αγωγούς επί του αμερικανικού εδάφους, έτσι ώστε να γίνει δυνατή η μεταφορά του φυσικού αερίου που παράγεται από σχιστολιθικά πετρώματα ( shale gas), αλλά και του πετρελαίου.

Ορισμένες πτυχές αυτής της προσπάθειας όμως αντιμετωπίζουν προβλήματα που σε βάθος χρόνου θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερκοστολογήσεις και καθυστερήσεις των έργων. Το πιο σημαντικό είναι η έλλειψη ειδικών βαλβίδων που παρατηρείται, καθώς και αντλιών οι οποίες ρυθμίζουν την ροή στους αγωγούς. Τα συστήματα αυτά έχουν διάμετρο μέχρι και 42 ίντσες και κατασκευάζονται στις χαλυβουργίες. Πλέον, εν μέσω έντονης ζήτησης, οι παραγωγοί προσπαθούν να ολοκληρώσουν τις παραγγελίες εγκαίρως, αλλά πιέζονται λόγω των ασφυκτικών συνθηκών.

Ένας βασικός λόγος που οδήγησε σε αυτή την κατάσταση είναι η ανάγκη για αγωγούς με αμφίδρομη ροή. Πλέον στις ΗΠΑ, η μεταφορά του αερίου δεν γίνεται μόνο μεταξύ των μεγάλων παραδοσιακών κέντρων, αλλά έχει αποκτήσει έναν πιο αποκεντρωμένο χαρακτήρα εξαιτίας του shale gas, εξ ου και η επιβεβλημένη αναβάθμιση των αγωγών.

Οι σχετικές επενδύσεις αυξήθηκαν κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια και στο πετρέλαιο. Ο σύνδεσμος φυσικού αερίου των ΗΠΑ ( INGAA) εκτιμούσε πέρυσι (με μια δόση αισιοδοξίας) ότι η Βόρεια Αμερική θα προσθέσει 19.000 μίλια αγωγών πετρελαίου ως το 2035, έναντι κόστους 31,4 δις δολαρίων, καθώς η παραγωγή θα αυξηθεί κατά 50% στα 12,7 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα στο ίδιο χρονικό διάστημα. Ακόμα πιο εντυπωσιακές είναι οι προβλέψεις της IIR Energy, οι οποίες κάνουν λόγο για επενδύσεις 10 δις δολαρίων ετησίως σε αγωγούς το 2012 και το 2013.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ένας μεγάλος αγωγός, όπως ο σχεδιαζόμενος Keystone XL, χωρητικότητας 1 εκατ. βαρελιών, με διάμετρο 36 ιντσών, πρέπει να προμηθευτεί βαλβίδες ξεχωριστού τύπου, οι οποίες θα κατασκευαστούν ειδικά για το συγκεκριμένο έργο. «Δεν φτιάχνουμε το προϊόν και το βάζουμε στο ράφι, διότι ο κάθε πελάτης έχει άλλες ανάγκες», τονίζει η εταιρεία M& J Valve που κατασκευάζει αυτά τα εξαρτήματα.

Τέλος, αξίζει να γίνει μια αναφορά και στο τεχνικό κομμάτι: Μια βαλβίδα για έναν αγωγό 20 ιντσών ζυγίζει γύρω στα 1.400 κιλά, ενώ αν μιλάμε για 36 ίντσες, τότε το βάρος ξεπερνά τους 5 τόνους. Ως εκ τούτου, οι μεγαλύτερες από αυτές στοιχίζουν γύρω στα 120.000 δολάρια και για την κατασκευή τους απαιτούνται 20-22 εβδομάδες.