Όχι μόνο τους καταναλωτές της Βορειοδυτικής Ευρώπης,
αλλά και πολλές χώρες στην Νότια και Κεντρική Ευρώπη θα μπορεί να τροφοδοτεί με
αέριο ο
Nord
Stream2,
μέσω του
hub
του
Μπαουμγκάρτεν, στην Αυστρία. Αυτό υπογράμμισε η Γενική Διευθύντρια της
Gazprom
Export, Έλενα Μπουρμίστροβα, τονίζοντας,
παράλληλα, ότι το εν λόγω πρότζεκτ είναι απαραίτητο λόγω της αυξητικής τάσης
στην κατανάλωση αερίου που παρατηρείται τελευταία στην Ευρώπη.
Ειδικότερα, η Μπουρμίστροβα, μιλώντας στο
European
Gas
Conference
της
Βιέννης, στις 20 Ιανουαρίου, επισήμανε ότι, κυρίως χάρη στη μείωση των τιμών
πετρελαίου, που συμπαρέσυραν και τις τιμές του αερίου, η κατανάλωση επανέκαμψε
κατά 4% το 2014 στην Ευρώπη, μετά από αρκετά χρόνια μείωσης. Μάλιστα, όπως είπε,
ο ρωσικός κρατικός κολοσσός προμήθευσε το 2015 την Ευρώπη με περίπου 159
bcm, φτάνοντας σχεδόν τα επίπεδα-ρεκόρ
του 2013.
Όπως υπογράμμισε η Γενική Διευθύντρια της
Gazprom
Export, η αυξανόμενη αυτή ζήτηση καθιστά
απαραίτητα έργα όπως ο
Nord
Stream
2, που θα αυξήσει την δυναμικότητα του υφιστάμενου αγωγού κατά 110
bcm
ετησίως.
Παράλληλα, τόνισε ότι προτιμήθηκε η επέκταση του αγωγού και όχι η κατασκευή
νέου, ώστε να αξιοποιηθεί η υπάρχουσα εμπειρία χωρίς τους κινδύνους διέλευσης,
αλλά και για να επιτευχθεί εξοικονόμηση κόστους.
Η Μπουρμίστροβα επισήμανε, εξάλλου, ότι οι εισαγωγές
φυσικού αερίου της
Gazprom
στην
Ευρώπη αυξήθηκαν πάνω από 8% το 2015 σε σχέση με το προηγούμενο έτος,
ξεπερνώντας τη γενικότερη τάση της αγοράς και σημαντικά ψηλότερα σε σχέση με
τον μέσο όρο της προηγούμενης πενταετίας. Μάλιστα, τόνισε ότι η Ευρώπη θα
χρειαστεί να εισαγάγει επιπλέον 140
bcm
αερίου ως το 2025 και
165 ως το 2035.
Όλα αυτά δείχνουν, όπως υπογράμμισε, ότι η Ευρώπη
χρειάζεται αξιόπιστες πηγές προμήθειας για ηλεκτρισμό και θέρμανση για δεκάδες
εκατομμύρια νοικοκυριά, τη στιγμή, μάλιστα, που φθίνει η δική της παραγωγή
αερίου, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι το μεγαλύτερο πεδίο αερίου της Ευρώπης, στο
Γκρόνιγκεν της Ολλανδίας, παρακμάζει. Παράλληλα, μεγάλες εταιρείες πετρελαίου
και αερίου, ανάμεσα στις οποίες και αυτές της Νορβηγίας, μειώνουν τις επενδύσεις
τους λόγω της μεγάλης πτώσης των τιμών. Μάλιστα, επικαλέστηκε τα επίσημα
στοιχεία της Νορβηγικής Διεύθυνσης Πετρελαίου που προβλέπουν μείωση επενδύσεων
στην παραγωγή και μεταφορά αερίου στη χώρα κατά πάνω από 20% εφέτος σε σχέση με
το 2014.
Στο περιβάλλον αυτό, υπογράμμισε η Γενική
Διευθύντρια της
Gazprom
Export,
η ρωσική εταιρεία προσφέρει στην Ευρώπη νέα έργα υποδομής, όπως o
Nord
Stream 2. Μάλιστα, απαντώντας εμμέσως σε
σχετική κριτική, υπενθύμισε ότι το εν λόγω πρότζεκτ δεν αποτελεί έργο μόνο της
Gazprom, αλλά σε αυτό συμμετέχουν
μια σειρά ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως η αυστριακή
OMV, η ολλανδική
Shell, οι γερμανικές
BASF
και
E.
On, καθώς κι η γαλλική
Engie. Κάποιες από αυτές συμμετείχαν και
στον πρώτο
Nord
Stream
και,
συνεπώς, διαθέτουν γνώση των πλεονεκτημάτων του αγωγού «από πρώτο χέρι». Επιπλέον,
όπως τόνισε, το ενδιαφέρον από αυτές τις μεγάλες εταιρείες δείχνει ότι ο
Nord
Stream 2 είναι ιδιαίτερα ελκυστικός
εμπορικά.
Τέλος, η Έλενα Μπουρμίστροβα επισήμανε ότι, ακόμη
και στις χώρες των οποίων η Ρωσία είναι ιστορικά ο μόνος ή ένας από τους λίγους
προμηθευτές αερίου, η
Gazprom
δεν
μπορεί να επιβάλει όρους τιμολόγησης. Αντίθετα, η τιμή, βάσει της φόρμουλας
τιμολόγησης, προκύπτει αυτόματα και πάντα με βάση την αγορά, επιτρέποντας
διαφοροποιήσεις ανάλογα με την ενεργειακή ισορροπία κάθε χώρας. Καταλήγοντας
στην ομιλία της, η Γενική Διευθύντρια της
Gazprom
Export τόνισε ότι το αέριο αποτελεί το
καθαρότερο ορυκτό καύσιμο και την καλύτερη ενεργειακή πηγή για τη μετάβαση σε
μία οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα. «Αυτή
η στρατηγική μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο αν οι εξαγωγείς αερίου, οι
καταναλωτές και οι επίσημοι φορείς είναι πρόθυμοι και ικανοί να ακούσουν ο ένας
τα επιχειρήματα του άλλου, να γκρεμίσουν τα τείχη της δυσπιστίας και της παρεξήγησης,
αντί να τα υψώνουν, και να παραμείνουν ανοικτοί στον διάλογο αντί στον μονόλογο
ή, ακόμη, κάποιες φορές, και στα τελεσίγραφα», υπογράμμισε.