Αμόλυβδη: Φορολογία το 68% της Τιμής που Πληρώνει ο Έλληνας Καταναλωτής στην Αντλία

Αμόλυβδη: Φορολογία το 68% της Τιμής που Πληρώνει ο Έλληνας Καταναλωτής στην Αντλία
energia.gr
Σαβ, 16 Ιανουαρίου 2016 - 13:35
Με την τιμή του αργού να βρίσκεται κάτω από τα 30 δολ. το βαρέλι στις διεθνείς αγορές, έχει αναζωπυρωθεί τις τελευταίες ημέρες στη χώρα μας το ερώτημα: «Γιατί ο καταναλωτής δε βλέπει ανάλογη μείωση στην αντλία;» Όμως, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, αλλά και όπως έχει αναδείξει πολλές φορές το energia. gr (βλ. πιο πρόσφατα εδώ), ο βασικός παράγοντας διαμόρφωσης της τελικής τιμής της βενζίνης στην Ελλάδα δεν είναι το αργό πετρέλαιο, αλλά οι φόροι και οι δασμοί, οι οποίοι σήμερα αντιστοιχούν στο 68% της τιμής της αμόλυβδης

Με την τιμή του αργού να βρίσκεται κάτω από τα 30 δολ. το βαρέλι στις διεθνείς αγορές, έχει αναζωπυρωθεί τις τελευταίες ημέρες στη χώρα μας το ερώτημα: «Γιατί ο καταναλωτής δε βλέπει ανάλογη μείωση στην αντλία;» Όμως, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, αλλά και όπως έχει αναδείξει πολλές φορές το energia. gr (βλ. πιο πρόσφατα εδώ), ο βασικός παράγοντας διαμόρφωσης της τελικής τιμής της βενζίνης στην Ελλάδα δεν είναι το αργό πετρέλαιο, αλλά οι φόροι και οι δασμοί, οι οποίοι σήμερα  αντιστοιχούν στο 68% της τιμής της αμόλυβδης.

Ειδικότερα, η τιμή του αργού αποτελεί μόλις το 23% της τιμής της αμόλυβδης προ ΦΠΑ, ή το 28% μετά από ΦΠΑ. Αλλά, όπως τονίζουν οι ίδιοι παράγοντες, ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι η τιμή του αργού μειωθεί περαιτέρω κατά 50%, τότε ο καταναλωτής θα δει μείωση στην τιμή της αντλίας μόλις κατά 14%, δηλ. το ήμισυ του 28% που προαναφέραμε ή περίπου 20 λεπτά ανά λίτρο. Κι αυτό γιατί, όπως δείχνουν κι οι παρακάτω αναλυτικοί πίνακες, σήμερα με τον ΕΦΚ να αποτελεί σχεδόν το 49% της τελικής τιμής της αμόλυβδης και τον ΦΠΑ και τους λοιπούς φόρους περίπου το 19%, το ποσό που πληρώνει ο καταναλωτής αποτελεί κατά 68% φορολογία και όχι κατανάλωση καυσίμου. Μάλιστα, στην υποθετική περίπτωση της μείωσης της τιμής στο αργό, ο Έλληνας καταναλωτής θα πληρώνει στην τελική τιμή κατά 77% περίπου φόρους και όχι καύσιμο.

Αναλυτικά το πώς διαμορφώνεται η τελική τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα σήμερα και στην υποθετική περίπτωση που υπάρξει μείωση της διεθνούς τιμής του αργού κατά 50%:

 


Η Ελλάδα παραμένει η φτηνότερη χώρα στην περιοχή

Τέλος, όπως σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι, η Ελλάδα παραμένει η φτηνότερη χώρα στην περιοχή όσον αφορά τα καύσιμα. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΕ για την τιμή της αμόλυβδης προ φόρων και δασμών στις μεσογειακές χώρες-μέλη της Ένωσης απεικονίζονται στο παρακάτω διάγραμμα: