Στα ναυπηγεία της Κίνας στρέφονται ολοένα και περισσότεροι Ελληνες εφοπλιστές για τις παραγγελίες των πλοίων τους εξαιτίας των φθηνών πιστώσεων αλλά και του χαμηλού κόστους ναυπήγησης σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal. H κίνηση αυτή των εφοπλιστών αποτελεί μεγάλη αλλαγή σε μια βιομηχανία που οι συνολικές παραγγελίες παγκοσμίως από την αρχή του 2013 μέχρι και τον Αύγουστο ανέρχονται σε 279,5 δισεκατομμύρια δολάρια

Στα ναυπηγεία της Κίνας στρέφονται ολοένα και περισσότεροι Ελληνες εφοπλιστές για τις παραγγελίες των πλοίων τους εξαιτίας των φθηνών πιστώσεων αλλά και του χαμηλού κόστους ναυπήγησης σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal. H κίνηση αυτή των εφοπλιστών αποτελεί μεγάλη αλλαγή σε μια βιομηχανία που οι συνολικές παραγγελίες παγκοσμίως από την αρχή του 2013 μέχρι και τον Αύγουστο ανέρχονται σε 279,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Αλλωστε όπως επισημαίνεται στο άρθρο της WSJ οι Έλληνες εφοπλιστές λειτουργούν περίπου το 16% του παγκόσμιου στόλου των ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, και περίπου το ένα τέταρτο του συνόλου των πετρελαιοφόρων, σύμφωνα με στελέχη της ναυτιλιακής αγοράς. Παράλληλα με την επίτευξη μείωσης του κόστους οι Ελληνες εφοπλιστές κατάφεραν να ξεπεράσουν την παγκόσμια οικονομική κρίση καλύτερα από τους Γερμανούς, Σκανδιναβούς και Ιάπωνες ανταγωνιστές τους διατηρώντας το μερίδιο αγοράς που είχαν, παρά την απότομη επιβράδυνση του διεθνούς εμπορίου από το 2008.

Παραγγελίες
Πριν από πέντε έτη οι παραγγελίες των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών σε κινέζικα ναυπηγεία ήταν περίπου 50% χαμηλότερες από τις αντίστοιχες σε κορεάτικα ναυπηγεία όμως, όπως αποδεικνύεται, η ψαλίδα κλείνει με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Με βάση τα στοιχεία της XRTC Business Consultants έως τα τέλη Σεπτεμβρίου οι ελληνικές ναυπηγικές εταιρείες είχαν παραγγείλει 188 πλοία από κινέζικα ναυπηγεία έναντι 217 πλοίων από κορεάτικα, ενώ στην τρίτη θέση προτίμησης των Ελλήνων εφοπλιστών, αλλά με μεγάλη διαφορά, τοποθετείται η Ιαπωνία με την παραγγελία μόλις 39 πλοίων. Μάλιστα σε ειδικές κατηγορίες πλοίων, όπως τα Bulk Carriers, οι Ελληνες εφοπλιστές φαίνεται πως έχουν μεταφέρει σχεδόν όλες τις παραγγελίες τους στην Κίνα και σύμφωνα με στοιχεία της XRTC Business Consultants έχουν παραγγείλει 46 πλοία στην Κίνα έναντι μόλις 13 στα ναυπηγεία της Κορέας.

Ναυπηγεία
Η Αγγελική Φράγκου πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Navios Maritime Holdings ανέφερε στη WSJ πως τα κινέζικα ναυπηγεία προσφέρουν άκρως ανταγωνιστικές προσφορές, τη στιγμή που οι Ελληνες εφοπλιστές αυξάνουν τον στόλο τους. Παράλληλα τόνισε με έμφαση πως αν κάποιος εφοπλιστής έχει ισχυρό ισολογισμό πρέπει να τοποθετήσει τις παραγγελίες του στο χαμηλότερο σημείο του «επιχειρηματικού» κύκλου. Ωστόσο τα ναυπηγεία της Κορέας εξακολουθούν να προκρίνονται στην κατασκευή εξειδικευμένων σκαφών, όπως υγροποιημένου φυσικού αερίου και σε ειδικά πλοία ανοικτής θαλάσσης εξόρυξης πετρελαίου, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC κ. Γιώργος Ξηραδάκης ανέφερε πως η Κίνα πλησιάζει με ταχείς ρυθμούς, ενώ τονίζει πως ένα μεγάλο μέρος της αλλαγής ρότας παραγγελιών από τους εφοπλιστές προς την Κίνα οφείλεται στη χρηματοδότηση. Ειδικότερα οι τράπεζες της Δύσης εξαιτίας της οικονομικής κρίσης έγιναν φειδωλές στον δανεισμό, σε αντίθεση με τις κινεζικές τράπεζες που πρόσφεραν φθηνή και εύκολη χρηματοδότηση.

Ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης τόνισε στη WSJ, μεταξύ άλλων, πως πολλοί Έλληνες εφοπλιστές έχουν πάρει έως και 70% ενός δανείου από μια κινεζική τράπεζα και το υπόλοιπο 30% προέρχεται από ευρωπαϊκή τράπεζα ή δανειστή των ΗΠΑ. Για να είναι πάντως σίγουροι οι Κινέζοι δανειστές έχουν τη στήριξη της κυβέρνησης, αλλά μέχρι στιγμής τα δάνεια της ναυπηγικής βιομηχανίας δεν έχουν υψηλό ρίσκο, ειδικά αν δυτική τράπεζα συμμετέχει στη χρηματοδότηση. «Ακόμη και με την επιβολή αυστηρότερων οδηγιών που προέρχονται από το Πεκίνο τον τελευταίο καιρό, είναι σπάνιο κάποιο ελληνικό αίτημα να απορριφθεί», δήλωσε ανώτερο στέλεχος χρηματοδότησης πλοίων μεγάλης κινεζικής τράπεζας.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ")