Η Τουρκική Στρατιωτική Επιχείρηση στη Συρία Είναι Απίθανο να Επηρεάσει τα Ενεργειακά Έργα στην Περιοχή

Η Τουρκική Στρατιωτική Επιχείρηση στη Συρία Είναι Απίθανο να Επηρεάσει τα Ενεργειακά Έργα στην Περιοχή
energia.gr
Τρι, 30 Ιανουαρίου 2018 - 09:09
Τη στιγμή που η Τουρκία συνεχίζει την επιχείρηση «Κλάδος Ελιάς» και ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δηλώνει ότι η Άγκυρα είναι διατεθειμένη να προωθήσει την επίθεσή της κατά των Κούρδων της βόρειας Συρίας μέχρι το Ιράκ, κορυφαίος αναλυτής για την περιοχή δήλωσε, στο περιθώριο της Απογευματινής Συνάντησης με θέμα τις «Ενεργειακές και Γεωπολιτικές Προκλήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο και Μέση Ανατολή και η Θέση της Ελλάδoς», που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ), ότι η πρόσφατη στρατιωτική εκστρατεία δεν είναι πιθανό να έχει άμεση επίπτωση στα ενεργειακά έργα.

Τη στιγμή που η Τουρκία συνεχίζει την επιχείρηση «Κλάδος Ελιάς» και ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δηλώνει ότι η Άγκυρα είναι διατεθειμένη να προωθήσει την επίθεσή της κατά των Κούρδων της βόρειας Συρίας μέχρι το Ιράκ, κορυφαίος αναλυτής για την περιοχή δήλωσε, στο περιθώριο της Απογευματινής Συνάντησης με θέμα τις «Ενεργειακές και Γεωπολιτικές Προκλήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο και Μέση Ανατολή και η Θέση της Ελλάδoς», που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ), ότι η πρόσφατη στρατιωτική εκστρατεία δεν είναι πιθανό να έχει άμεση επίπτωση στα ενεργειακά έργα.

Σε συνέντευξή του στον Κωστή Γερόπουλο και το NewEurope, o Saleh Jallad της εταιρείας Consolidated Contractors Company και εκδότης του Middle East Economic Survey MEESδήλωσε ότι η στρατιωτική επιχείρηση της Τουρκίας είναι απίθανο να έχει κάποια επίδραση σε μακροπρόθεσμα έργα όπως οι αγωγοί TANAP και TAP.

«Τα έργα αυτά είναι κατά κάποιο τρόπο ανεξάρτητα. Ο TAP, για παράδειγμα, δέχεται επιρροές, αλλά με έμμεσο -όχι άμεσο- τρόπο από την Τουρκία. Συνεπώς, θα συνεχίσει να προχωρά και είναι ένα καλό έργο, κατά τη γνώμη μου, γιατί θα μπορούσε να προμηθεύσει την Ευρώπη ... και η Ελλάδα θα επωφεληθεί επίσης από αυτό το έργο », ανέφερε.

Ο Jallad τόνισε ότι η Τουρκία επίσης επιδιώκει να διαφοροποιήσει τους ενεργειακούς πόρους της, δεδομένου ότι οι περισσότερες εισαγωγές της προέρχονται από τη Ρωσία.

«Η διαφοροποίηση είναι η απάντηση για τη μείωση του πολιτικού κινδύνου και είδαμε πώς έχει χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν ο πολιτικός κίνδυνος από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο», ανέφερε. «Η Τουρκία θέλει να καταστεί ένας πραγματικός κόμβος, δεδομένου ότι η ίδια δε διαθέτει επί του παρόντος αξιοποιήσιμα κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου... Έτσι, αν ελέγχει ή λειτουργεί ως πραγματικός κόμβος, θα εξασφαλίσει μεγάλη δύναμη εκτός από τη διαφοροποίηση», πρόσθεσε.

Ωστόσο, ο Jallad επεσήμανε ότι ο διαφαινόμενος πολιτικός κίνδυνος στην Τουρκία θα αποτελέσει παράγοντα για τον καθορισμό του βέλτιστου τρόπου μεταφοράς των υδρογονανθράκων που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα στην Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη.

Σύμφωνα με τον Jallad, ο σχεδιαζόμενος αγωγός East Med -το έργο που αφορά έναν υπεράκτιο / χερσαίο αγωγό φυσικού αερίου που θα συνδέει απευθείας τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου με την Ελλάδα μέσω της Κύπρου και της Κρήτης και προς την Ιταλία- «είναι το πλέον αποδοτικό έργο».

Σημείωσε, ωστόσο, ότι ο αγωγός East Med είναι πιο ακριβός, ενώ εμφανίζει προβλήματα και με το θαλάσσιο βάθος. «Το ζήτημα που εγείρεται είναι τεχνικό και αυτό εμπίπτει στη δικαιοδοσία των ειδικών και όχι των πολιτικών», ανέφερε.

Ο Jallad τόνισε επίσης ότι ο αγωγός East Med θα αυξήσει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, μειώνοντας την εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο. «Η διαφοροποίηση είναι η πολιτική της ΕΕ. Εκεί η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει κάποιο ρόλο. Στην Ελλάδα είτε δεν έχουν (σ.σ. πετρέλαιο) είτε δε θέλουν να ξεκινήσουν γεωτρήσεις… Δεν ξέρω γιατί. Εδώ και χρόνια λένε ότι έχουν πετρέλαιο», δήλωσε ο Jallad. «Ωστόσο, αυτός ο αγωγός με καλή διαχείριση -αυτό είναι το θέμα- μπορεί να είναι κάτι πολύ καλό και πολύ ωφέλιμο για την Ελλάδα, για την αύξηση τόσο της πολιτικής όσο και της οικονομικής της ισχύος, καθώς (σ.σ ο East Med) θα οδηγήσει σε αύξηση της κατασκευαστικής δραστηριότητας και η κατασκευαστική δραστηριότητα αποτελεί τον κύριο δείκτη ανάπτυξης», πρόσθεσε.

«Έχει ιδιαίτερη σημασία επειδή εμφανίζει το μικρότερο πολιτικό κίνδυνο», ανέφερε. «Κάθε εναλλακτική έχει τα δικά της προβλήματα. Ωστόσο, μπορούμε να πούμε ότι αυτή -μεταξύ Κύπρου, Ελλάδας και Ιταλίας- είναι η ασφαλέστερη, αν και δαπανηρή», δήλωσε ο Jallad, προσθέτοντας ότι η βιωσιμότητα του έργου θα εξαρτηθεί επίσης από την εξεύρεση περισσότερων αξιοποιήσιμων κοιτασμάτων φυσικού αερίου.

Όπως σημείωσε, ένας αγωγός μέσω Τουρκίας θα παρουσίαζε αυξημένο πολιτικό κίνδυνο. «Ο πολιτικός κίνδυνος στην περίπτωση αυτή είναι ότι, όταν οι ηγέτες στον ισλαμικό κόσμο αλλάζουν, αυτό γίνεται με τρόπο διαφορετικό από ότι στην Ευρώπη. Ο ισλαμικός κόσμος γενικά, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, θα ακολουθήσει τον ηγέτη. Αν ο ηγέτης αλλάξει, τότε ολόκληρο το σύστημα αλλάζει, σε αντίθεση με τις ευρωπαϊκές χώρες όπου οι θεσμοί είναι  αναπτυγμένοι», υπογράμμισε ο Jallad.

«Έτσι, κατά την κρίση μου -δυστυχώς ή ευτυχώς, δεν ξέρω- ο κ. Ερντογάν χάνει την αξιοπιστία του και αυτός είναι ο λόγος που πολλοί προσπαθούν να αποφύγουν με κάθε τρόπο την Τουρκία», πρόσθεσε.