Το Κόστος της Διακοψιμότητας και Ποιοι θα Κληθούν να το Πληρώσουν

Το Κόστος της Διακοψιμότητας και Ποιοι θα Κληθούν να το Πληρώσουν
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Τετ, 8 Απριλίου 2015 - 12:00
Σε 60-65 εκατ. ευρώ ετησίως εκτιμάται από τον ΑΔΜΗΕ το κόστος για το μέτρο της διακοψιμότητας. Το κόστος αυτό, με βάση και το σχετικό κείμενο που απέστειλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην ελληνική κυβέρνηση, πέρυσι, επωμίζονται όλοι οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω ειδικού τέλους (Ειδικό Τέλος για την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού, ΕΤΑΕΕ), το οποίο αποδίδεται στον Διαχειριστή της Μεταφοράς

 

Σε 60-65 εκατ. ευρώ ετησίως εκτιμάται από τον ΑΔΜΗΕ το κόστος για το μέτρο της διακοψιμότητας. Το κόστος αυτό, με βάση και το σχετικό κείμενο που απέστειλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην ελληνική κυβέρνηση, πέρυσι, επωμίζονται όλοι οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω ειδικού τέλους (Ειδικό Τέλος για την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού, ΕΤΑΕΕ), το οποίο αποδίδεται στον Διαχειριστή της Μεταφοράς.

Το μέτρο της διακοψιμότητας θα έχει κεντρική θέση σε μια παλέτα στοχευμένων μέτρων για τη μείωση του ενεργειακού κόστους της βιομηχανίας, που αναμένεται να λάβει το ΥΠΑΠΕΝ. Για το σκοπό αυτό αποφασίσθηκε να συσταθεί ειδική επιτροπή, υπό το γενικό γραμματέα Βιομηχανίας Γ. Τόλιο, η οποία θα υποβάλει μέσα στις επόμενες τρεις εβδομάδες συγκεκριμένες προτάσεις προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του energia. gr, το μεγαλύτερο μέρος του κόστους για τη διακοψιμότητα θα κληθούν να καταβάλουν οι παραγωγοί ΑΠΕ, ένα σημαντικό κομμάτι αναλογεί στους ανεξάρτητους παραγωγούς, ενώ για τη ΔΕΗ θα καταλήξει να είναι μια ουδέτερη επιβάρυνση, δεδομένου ότι στο μέτρο εμπίπτουν και τα ορυχεία, ως βιομηχανικοί καταναλωτές, οπότε θα την ισοσκελίζει με τον τρόπο αυτό.

Με βάση τις μελέτες που έχει κάνει για το θέμα αυτό ο ΑΔΜΗΕ, εκτιμάται ότι στο μέτρο της διακοψιμότητας εμπίπτουν περί τις 50-60 ενεργοβόρες βιομηχανίες, επιχειρήσεις και τα ορυχεία της ΔΕΗ, υψηλής και μέσης τάσης, που θα υπογράψουν και τη σχετική σύμβαση με το Διαχειριστή. Ο σχετικός νόμος θεσπίσθηκε πέρυσι το Σεπτέμβριο, χωρίς, όμως, να καθορίζει τους συντελεστές. Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που κοινοποιήθηκε στην κυβέρνηση πέρυσι και ξεκαθαρίζει ότι δεν πρόκειται για κρατική ενίσχυση, περιλαμβάνει έναν ενδεικτικό τύπο για τον προσδιορισμό των εσόδων του ΕΤΑΕΕ, με βάση το τι ισχύει σε άλλες χώρες, ωστόσο, επιδέχεται, όπως λένε οι πληροφορίες, προσαρμογή στα ελληνικά δεδομένα.

Σε ό,τι αφορά, εξάλλου, την υπουργική απόφαση, σε εφαρμογή του νόμου, στο μεγαλύτερο μέρος της είναι έτοιμη, αν και όπως επισημαίνεται από αρμόδιες πηγές, εκκρεμούν ορισμένα ζητήματα να αποσαφηνιστούν, κυρίως νομικής φύσης, που σχετίζονται με θέματα ανταγωνισμού.

Το μέτρο της διακοψιμότητας, εκτός από τη μείωση του ενεργειακού κόστους για τη βιομηχανία, στοχεύει και στην αξιοπιστία και ασφάλεια του Συστήματος, καθώς θα δώσει τη δυνατότητα στον ΑΔΜΗΕ να ζητά από τις επιχειρήσεις που θα συμβληθούν να προβαίνουν σε διακοπές φορτίων, ανάλογα με τις ανάγκες που θα υπάρχουν.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει προτείνει να δεσμευθούν με κάποιο τρόπο οι επωφελούμενοι από το μέτρο στην αύξηση των θέσεων εργασίας, καθώς η διακοψιμότητα έχει ως ουσιαστικό στόχο μέσω της μείωσης του ενεργειακού κόστους, την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.