ΕΛΣΤΑΤ: Μεγαλώνει σε Χωρητικότητα Μικραίνει σε Αριθμό ο Ελληνόκτητος Στόλος

ΕΛΣΤΑΤ: Μεγαλώνει σε Χωρητικότητα Μικραίνει σε Αριθμό ο Ελληνόκτητος Στόλος
του Γιώργου Μανέττα
Πεμ, 20 Νοεμβρίου 2014 - 14:43
Σε υψηλά επίπεδα διατηρείται η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου, ο οποίος παρά την ελαφρά μείωση στον αριθμό των πλοίων που καταγράφεται τα τελευταία δύο χρόνια, καταφέρνει να διευρύνει τη συνολική χωρητικότητά του, με «αιχμή» τα φορτηγά-πλοία και τα δεξαμενόπλοια

Σε υψηλά επίπεδα διατηρείται η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου, ο οποίος παρά την ελαφρά μείωση στον αριθμό των πλοίων που καταγράφεται τα τελευταία δύο χρόνια, καταφέρνει να διευρύνει τη συνολική χωρητικότητά του, με «αιχμή» τα φορτηγά-πλοία και τα δεξαμενόπλοια.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) για τον Σεπτέμβριο του 2014, ο αριθμός των πλοίων του ελληνόκτητου στόλου μειώθηκε κατά 2% και περιορίστηκε σε 1.871 πλοία από 1.909 πλοία τον Σεπτέμβριο του 2013. Τη μεγαλύτερη πτώση παρουσίασε ο αριθμός των επιβατηγών (-3,5%), με τα λοιπά πλοία και τα φορτηγά να ακολουθούν με -1,7% και -1,4%, αντίστοιχα. Τις μικρότερες «απώλειες», αναφορικά πάντα με τον αριθμό τους, εμφανίζουν τα δεξαμενόπλοια, καθώς από 529 τον Σεπτέμβριο του 2013 έφθασαν σε 524 τον Σεπτέμβριο του 2014.

Στον αντίποδα, αύξηση 1,6% καταγράφεται στην ολική χωρητικότητα του στόλου, ο οποίος φθάνει τους 44.960.034 κόρους (1 κόρος ισούται με 2,83 κυβικά μέτρα ή 100 αγγλικά πόδια) από 44.241.594 κόρους τον Σεπτέμβριο του 2013. Ανά είδος πλοίου, στα φορτηγά εμφανίζεται η μεγαλύτερη άνοδος με ποσοστό της τάξης 4,1%, φθάνοντας σε 16.449.178 κόρους από 15.808.761 κόρους και ακολουθούν τα επιβατηγά (+3,3%). Στάσιμη παραμένει η χωρητικότητα των δεξαμενόπλοιων (+0,1%), ενώ αντίθετα μειωμένη είναι η χωριτηκότητα των λοιπών πλοίων (-3,0%). Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η κατανομή της ηλικίας των πλοίων. Συγκεκριμένα, από τα 1.871 πλοία, τα 161 είναι μικρότερα των 5 ετών, τα 305 είναι μεταξύ 5 και 10 ετών, τα 284 είναι μεταξύ 10 και 15 ετών, ενώ η μερίδια του λέοντος -ήτοι 733 πλοία- είναι μεγαλύτερα των 30 χρόνων.

Ποντοπόρος ναυτιλία
Εν τω μεταξύ, με θετικό πρόσημο «έκλεισαν» στο εννεάμηνο του 2014 τα μεγέθη της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας όσον αφορά στην εξέλιξη των εγγραφών - διαγραφών στο ελληνικό νηολόγιο αλλά και των εγκατεστημένων ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Διεύθυνσης Ποντοπόρου Ναυτιλίας του υπουργείου Ναυτιλίας, κατά το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2014 διαφαίνεται αύξηση των εγγεγραμμένων ποντοπόρων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, με ταυτόχρονη αύξηση της χωρητικότητας κατά περίπου 1.000.000 ΚΟΧ. Εμφανής είναι επίσης η τάση εγγραφής στο ελληνικό νηολόγιο νεότευκτων πλοίων κατηγορίας ΔΞ - Υγραεριοφόρων (Liquid Natural Gas carriers), και Δ/Ξ μεταφορικής ικανότητας τύπου VLCC (Very Large Crude Carriers), μία εξέλιξη που σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας προσδίδει στην ελληνική σημαία επιπρόσθετα ποιοτικά χαρακτηριστικά, μειώνοντας ταυτόχρονα τον μέσο όρο του ηλικιακού προφίλ του ελληνικού στόλου. Χαρακτηριστικά το 50% του στόλου είναι ηλικίας νεότερης των δέκα ετών, έναντι 12,7 που είναι ο μέσος όρος των ετών του παγκοσμίου στόλου.

Την ίδια στιγμή, παρά τη δυσμενή διεθνή οικονομική συγκυρία και την κρίση στον τομέα της ναυλαγοράς, παρουσιάστηκε αύξηση στον αριθμό των δηλωθέντων ως διαχειριζομένων πλοίων από τα ναυτιλιακά γραφεία. Συγκεκριμένα δηλώθηκαν 578 αναλήψεις διαχείρισης πλοίων, με τον συνολικό αριθμό των διαχειριζομένων πλοίων να ανέρχεται σε 3.900 πλοία. Επίσης, σημαντική αύξηση σημειώθηκε στον αριθμό των ενεργών ναυτιλιακών εταιρειών πλοίων αναψυχής (ΝΕΠΑ), ο οποίος ανήλθε σε 1.270, με αύξηση 70 εταιρειών σε σχέση με το τέλος του έτους 2013.

Αναφορικά με τις νέες παραγγελίες πλοίων ελληνικών συμφερόντων, αυτές στο τέλος Δεκεμβρίου 2013 ανήλθαν σε 371 πλοία [άνω των 1.000 ο.χ. (gt)] συνολικής μεταφορικής ικανότητας 32,6 εκ. dwt., κάτι που όπως λέει το υπουργείο Ναυτιλίας υποδηλώνει μια τάση διαφοροποίησης προς εξειδικευμένους τύπους πλοίων, όπως τα LNG, με αυξημένα ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τη συνεισφορά της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία, το συνολικό ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρευσε, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος για το πρώτο εξάμηνο 2014, ανέρχεται στο ποσό των 7,45 δισ. ευρώ έναντι 5,82 δισ. ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2013.

Στο εννεάμηνο

  • Αύξηση των εγγεγραμμένων ποντοπόρων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, με ταυτόχρονη αύξηση της χωρητικότητας κατά περίπου 1.000.000 ΚΟΧ, παρατηρήθηκε στο εννεάμηνο του 2014.
  • Παρά τη δυσμενή διεθνή οικονομική συγκυρία και την κρίση στον τομέα της ναυλαγοράς, παρουσιάστηκε αύξηση στον αριθμό των δηλωθέντων ως διαχειριζομένων πλοίων από τα ναυτιλιακά γραφεία.
  • Το συνολικό ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρευσε, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος για το πρώτο εξάμηνο 2014, ανέρχεται στο ποσό των 7,45 δισ. ευρώ έναντι 5,82 δισ. ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2013.

(από την Εφημερίδα: "Ημερησία", 20/11/2014)