ΔΕΔΔΗΕ : Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα - Υπέρ, Κατά, Προθέσεις και Προοπτικές

ΔΕΔΔΗΕ : Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα - Υπέρ, Κατά, Προθέσεις και Προοπτικές
της Μίρκας Γιαννούλη
Πεμ, 25 Σεπτεμβρίου 2014 - 08:21
Είτε με συσσωρευτές (BEV), είτε υβριδικά (PHEV), τα Ηλεκτροκίνητα Οχήματα (Η.Ο.) έχουν πολλά βασικά πλεονεκτήματα. Οικονομικά, καθώς είναι κατά 40 έως 70 % χαμηλότερα σε κόστος καυσίμου, αλλά και περιβαλλοντικά αφού συμβάλλουν ιδιαίτερα στην μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και επομένως στον στόχο των 43 χωρών, που συμμετέχουν ενεργά στο πρόγραμμα Ηλεκτροκίνησης Green eMotion, για καθαρότερη ατμόσφαιρα

Είτε με συσσωρευτές (BEV), είτε υβριδικά (PHEV), τα Ηλεκτροκίνητα Οχήματα (Η.Ο.) έχουν πολλά βασικά πλεονεκτήματα. Οικονομικά, καθώς είναι κατά 40 έως 70 % χαμηλότερα σε κόστος καυσίμου, αλλά και περιβαλλοντικά αφού συμβάλλουν ιδιαίτερα στην μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και επομένως στον στόχο των 43 χωρών, που συμμετέχουν ενεργά στο πρόγραμμα Ηλεκτροκίνησης Green eMotion, για καθαρότερη ατμόσφαιρα.

Όπως ανέφερε μιλώντας στο Διεθνές Συνέδριο για την Ηλεκτροκίνηση, που οργανώθηκε από την ΔΕΗ χθες στο Ζάππειο Μέγαρο, ο διευθυντής ανάπτυξης δικτύων της ΔΕΔΔΗΕ, Εμμανουήλ Φουρναράκης, υπάρχουν βέβαια και μειονεκτήματα, ή για να το θέσουμε καλύτερα, ζητήματα που επιδέχονται βελτίωσης. Από τη μία η περιορισμένη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, στα 130 με 150 χιλιάδες χιλιόμετρα (10 έτη, εγγύηση ή οποία δεν καλύπτει το όχημα εάν χρησιμοποιηθεί και ως δότης ενέργειας) και από την άλλη το υψηλό τους κόστος. Όπως παρατήρησε ο κος Φουρναράκης, το κόστος των συσσωρευτών στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, στις 40 KWh κυμαίνεται σήμερα περίπου στα 32.000 ευρώ, ποσό ωστόσο, που σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα μειωθεί κατά το ήμισυ σε είκοσι χρόνια.

Άλλα μειονεκτήματα είναι οι σχετικά χαμηλές τους ταχύτητες, που τα περιορίζουν στον άτυπο χαρακτηρισμό αυτοκίνητα πόλης, αλλά και ο μεγάλος χρόνος φόρτισης. Παρόλα αυτά αναμένεται, ότι το ποσοστό προτίμησης της αγοράς σε ηλεκτροκίνητα οχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα έχει φτάσει στο 7% στις συνολικές αγορές αυτοκινήτων, το 2020, ενώ το ποσοστό αυτό θα υπέρ - τετραπλασιαστεί , φτάνοντας στο 31% το 2030. Πιο συγκεκριμένα το 2020 αναμένεται ότι θα κυκλοφορούν παγκοσμίως 7,5 εκατ. Η.Ο. εκ των οποίων τα 2 εκατ. στην Ε.Ε.

Στις προθέσεις του ΔΕΔΔΗΕ είναι η κατασκευή και λειτουργία σταθμών φόρτισης, για την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας μέσω αυτών, ενώ το ιδιοκτησιακό καθεστώς και οι προδιαγραφές αυτών των σταθμών έχουν καθοριστεί. Όπως έκανε σαφές δε, ο κος Φουρναράκης μιλώντας για τον ρόλο του ΔΕΔΔΗΕ στο ρυθμιστικό πλαίσιο των ηλεκτρικών οχημάτων, « ο ΔΕΔΔΗΕ, δεν θα είναι ιδιοκτήτης, αλλά θα έχει την αποκλειστική ευθύνη του δικτύου».

«Παραμένουν ωστόσο κάποια προβλήματα, που εγείρουν επιφυλάξεις», συνέχισε ο Διευθυντής Ανάπτυξης Δικτύων της ΔΕΔΔΗΕ, αναφερόμενος στους τρόπους φόρτισης (MODE), στον εξοπλισμό, που δεν εναρμονίζεται πάντα με τα πρότυπα, (πρακτικό ζήτημα η συμβατότητα των βυσμάτων) και στην αναγκαιότητα να εξασφαλιστεί η συμβατότητα όλων των Η.Ο. με όλους τους σταθμούς φόρτισης.

Άλλο ζήτημα είναι η ισχύς και η ταχύτητα φόρτισης, που για τον οικιακό ανεφοδιασμό διαρκεί από 7 έως 12 ώρες και δεν επιβαρύνει παρά ελάχιστα το δίκτυο. Η ημιταχεία φόρτιση απαιτεί 1 έως 3 ώρες και η ταχεία 20’ έως 45’, αλλά σε ότι την αφορά υπάρχουν ακόμη θέματα τυποποίησης και εξοπλισμού προς επίλυση. Υπάρχει δε και η φόρτιση με συνεχές ρεύμα.

Πάντως «σύμφωνα με μελέτες, η αναμενόμενη επίδραση της διείσδυσης των Η.Ο. στο δίκτυο της ΔΕΔΔΗΕ θα είναι περίπου αμελητέα έως το 2020» διευκρίνισε ο κος Φουρναράκης και όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «αν συγκρίνουμε επιμέρους στοιχεία, θα παρατηρήσουμε πως υπάρχουν περίοδοι που η χρήση κλιματιστικών επιβαρύνει το δίκτυο σε μεγαλύτερο βαθμό».