Για το 2015 ο Νέος Μηχανισμός Διασφάλισης Ισχύος - Τι Λέει ο ΕΣΑΗ

Για το 2015 ο Νέος Μηχανισμός Διασφάλισης Ισχύος - Τι Λέει ο ΕΣΑΗ
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Πεμ, 18 Σεπτεμβρίου 2014 - 10:34
Περί τα τέλη Οκτωβρίου, το αργότερο, η ΡΑΕ θα έχει ολοκληρώσει την τελική πρόταση της για την υιοθέτηση νέου Μηχανισμού Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος, η οποία θα ενσωματώνει τις θέσεις και απόψεις που διατυπώθηκαν στη δημόσια διαβούλευση που έληξε χθες. Η πρόταση αυτή θα περιλαμβάνει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, πιθανόν, σταδιακής υλοποίησης

Περί τα τέλη Οκτωβρίου, το αργότερο, η ΡΑΕ θα έχει ολοκληρώσει την τελική πρόταση της για την υιοθέτηση νέου Μηχανισμού Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος, η οποία θα ενσωματώνει τις θέσεις και απόψεις που διατυπώθηκαν στη δημόσια διαβούλευση που έληξε χθες. Η πρόταση αυτή θα περιλαμβάνει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, πιθανόν, σταδιακής υλοποίησης.

Στη συνέχεια, το οριστικό κείμενο θα σταλεί στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, που θα πει και την τελευταία λέξη. Κατά πόσο, δηλαδή, ο τρόπος που θα υλοποιηθούν οι νέες ρυθμίσεις στην ελληνική ηλεκτρική αγορά είναι συμβατός με το πλαίσιο και τις κατευθυντήριες γραμμές που έχουν ήδη τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η απάντηση από τις Βρυξέλλες εκτιμάται ότι θα δοθεί σε ένα δίμηνο περίπου, για να ακολουθήσει και νέα διαβούλευση επί της τυπικής διαδικασίας εφαρμογής.

Στόχος είναι τα νέα μέτρα να ξεκινήσουν να εφαρμόζονται στο πρώτο τρίμηνο του 2015, ωστόσο, καθώς παραμένει ανοικτός ο δημόσιος διάλογος για τους μηχανισμούς διασφάλισης ισχύος σε ευρωπαϊκό επίπεδο και δεν υφίσταται, συνεπώς, ένα καθορισμένο περιβάλλον, η εκτίμηση που διατυπώνεται είναι ότι εκ των πραγμάτων θα πάνε πίσω, χωρίς, όμως, να μπορεί να διατυπωθεί μία ασφαλής πρόβλεψη για το ρεαλιστικό χρόνο έναρξης της εφαρμογής τους. Επισημαίνεται, επίσης, ότι θα έχουν μεταβατικό χαρακτήρα, καθώς προορίζονται να επιλύσουν ορισμένα προβλήματα της ηλεκτρικής αγοράς.

Τι λέει ο ΕΣΑΗ

Η ασφάλεια εφοδιασμού θα πρέπει να περιλαμβάνει τόσο την κάλυψη των αιχμών ζήτησης όσο και την κάλυψη των αναγκών σε ευέλικτη ισχύ, τονίζει ο ΕΣΑΗ στο κείμενο που κατέθεσε (βλ. εδώ), στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης. Βάση για τον αναμορφωμένο μηχανισμό θα πρέπει να αποτελέσει, κατά την άποψη του, ο υφιστάμενος μηχανισμός.

Ο ΕΣΑΗ στο εισηγητικό του κείμενο επισημαίνει τη σημασία του φυσικού αερίου ως στρατηγικού καυσίμου για την ηλεκτροπαραγωγή, και υπενθυμίζει ότι από το 2005 η Ελλάδα είχε υιοθετήσει μηχανισμούς διασφάλισης ισχύος που οδήγησαν σε επενδύσεις 3 δισ. ευρώ, τόσο από τη ΔΕΗ όσο και ιδιώτες επενδυτές, για την κατασκευή μονάδων φυσικού αερίου συνολικής ισχύος 4 GW.

Η υιοθέτηση μηχανισμών ισχύος, κατά τον ΕΣΑΗ, οφείλει να εξυπηρετήσει τη διασφάλιση του διπλού στόχου της επάρκειας σε ισχύ και σε ευελιξία. Τάσσεται δε υπέρ μηχανισμών αγοράς, που θα αμείβουν την αξία της παροχής ευελιξίας ισχύος. Η εκτίμηση της ευελιξίας, υποστηρίζει, θα πρέπει να βασίζεται στα μεγέθη των ρυθμών μεταβολής παραγωγής, του ελάχιστου επιπέδου λειτουργίας μιας μονάδας, καθώς και του εύρους λειτουργίας μιας μονάδας. Παράλληλα με τους δείκτες ευελιξίας προτείνει να υπάρχουν δείκτες αντίστοιχοι του Δείκτη Πιθανότητας Απώλειας Φορτίου, που θα δίνει και το κατάλληλο σήμα στην αγορά, αλλά και σε πιθανούς επενδυτές.

Για την αξιολόγηση λειτουργίας επάρκειας του συστήματος ο ΕΣΑΗ εκτιμά ότι στα αμέσως επόμενα χρόνια θα αυξηθεί εκ νέου η ζήτηση ηλεκτρισμού στην ελληνική αγορά, λόγω της ανάκαμψης της οικονομίας. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη διασύνδεση των Κυκλάδων και αργότερα και της Κρήτης εκτιμά ότι θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη ζήτηση στο διασυνδεδεμένο σύστημα. Από την άλλη πλευρά, αναμένεται ότι θα συνεχισθεί η ανάπτυξη ΑΠΕ, για να καλύψει η χώρα το στόχο του 20% ως το 2020. Σήμερα η εγκατεστημένη ισχύ από ΑΠΕ φθάνει στα 4,5 GW. Παράλληλα, με ορίζοντα το 2020, προβλέπεται απόσυρση παλαιών λιγνιτικών μονάδων. Άρα ο συνδυασμός απόσυρσης λιγνιτικών μονάδων και αύξησης της ζήτησης, όπως επισημαίνει ο ΕΣΑΗ, θα οδηγήσει σε αυξημένες απαιτήσεις για επάρκεια διαθέσιμης ισχύος.

Για την εκτίμηση της επάρκειας ισχύος ο ΕΣΑΗ προτείνει να γίνεται από το Διαχειριστή του Συστήματος μελέτη σε ετήσια βάση και με τουλάχιστον 10ετή ορίζοντα μελέτης. Οι μελέτες θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τόσο το ρεαλιστικό πρόγραμμα λειτουργίας και απόσυρσης μονάδων, όσο και τη ρεαλιστική πιθανότητα παραμονής στην αγορά μονάδων σύγχρονης τεχνολογίας.

Για την αξία της υπηρεσίας ευελιξίας, ο ΕΣΑΗ διατυπώνει την άποψη ότι δεν έχει εκτιμηθεί ως τώρα η αξία των ευέλικτων μονάδων και η αμοιβή τους χαρακτηρίζεται υποεκτιμημένη με βάση τον υφιστάμενο μηχανισμό. Θεωρεί ότι η μελέτη του καθηγητή Παντελή Κάπρου, που πλαισιώνει τη δημόσια διαβούλευση, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση για τις προτάσεις που εμπεριέχει σε ό,τι έχει να κάνει με την παροχή ευελιξίας και προτείνει για την εκτίμηση της παροχής υπηρεσίας ευελιξίας να λαμβάνεται υπόψη το μακροχρόνιο οριακό κόστος μιας πλήρως ευέλικτης θερμικής μονάδας, ενώ το premium να δίνεται ως αμοιβή ανά MW.

Ο ΕΣΑΗ συμφωνεί, επίσης, με τη μελέτη Κάπρου σε ό,τι αφορά το σχήμα αποζημίωσης για παροχή ευελιξίας και επιπρόσθετα προτείνει την παροχή κινήτρων για την παροχή μεγαλύτερης ευελιξίας στο σύστημα, όπως, για παράδειγμα, μεγαλύτερη αποζημίωση ανά MW στις μονάδες εκείνες που θα διαφοροποιήσουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους επί το πιο ευέλικτο.

Δικαιούχοι του μηχανισμού αποζημίωσης για την παροχή ευελιξίας θα πρέπει να είναι σε πρώτη φάση οι ευέλικτες θερμικές μονάδες. Οι υδροηλεκτρικοί σταθμοί δεν είναι σε θέση να παρέχουν υπηρεσίες ευελιξίας, ούτε και οι διασυνδέσεις, κατά τον ΕΣΑΗ.

Τέλος, για τον επιμερισμό του κόστους παροχής υπηρεσιών επάρκειας προτείνεται να ακολουθηθεί και στο νέο ό,τι ισχύει σήμερα με τον υφιστάμενο μηχανισμό.