Συνέντευξη τύπου παραχώρησε σήμερα η ΠΟΠΕΚ, επιρρίπτοντας ευθύνες στην κυβέρνηση και τις κρατικές αρχές για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά καυσίμων με τις υψηλές τιμές και το λαθρεμπόριο.

Συνέντευξη τύπου παραχώρησε σήμερα η ΠΟΠΕΚ, επιρρίπτοντας ευθύνες στην κυβέρνηση και τις κρατικές αρχές για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά καυσίμων με τις υψηλές τιμές και το λαθρεμπόριο.

Η ομοσπονδία τόνισε ότι την αποκλειστική ευθύνη για την μη καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης καυσίμων (λαθρεμπόριο, φοροδιαφυγή, νοθεία, κλοπή) την έχει η Κεντρική Διοίκηση, επηρεαζόμενη από τις εκάστοτε κυβερνήσεις. Σημείωσε ότι είναι διαπιστωμένο και ομολογημένο το φαινόμενο της παράνομης διακίνησης καυσίμων (λαθρεμπόριο, φοροδιαφυγή, νοθεία, κλοπή, κ.λπ.) από το οποίο οι απώλειες των δημοσίων εσόδων ανέρχονται στο 1 δις ευρώ ετησίως.

Παράλληλα, η ΠΟΠΕΚ θεωρεί ότι «είναι εγκληματικό σήμερα να συνθλίβονται οικονομικά οι Έλληνες πολίτες με μειώσεις μισθών και συντάξεων, κατάργηση κοινωνικών παροχών και υψηλή φορολόγηση των χαμηλών εισοδημάτων, και να μη μπορούν να καταπολεμήσουν την παράνομη διακίνηση καυσίμων και να συλλάβουν την εκτεταμένη δασμοφοροδιαφυγή».

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πρατηριούχοι πρότειναν το 2002 την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος εισροών-εκροών σε όλα τα στάδια διακίνησης και διάθεσης των καυσίμων. Σύμφωνα με τους ίδιους, η πρόταση είχε ως βάση τα επιτεύγματα και τις δυνατότητες της ηλεκτρονικής τεχνολογίας, το δε κόστος εφαρμογής και εγκατάστασης του ηλεκτρονικού συστήματος εισροών-εκροών σε όλα τα στάδια διάθεσης και διακίνησης των καυσίμων (200 εκατ. ευρώ περίπου) θα μπορούσε να καλυφθεί άπαξ και εξ ολοκλήρου από τα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού πετρελαιοειδών (ν.3335/2005), τα οποία μόνον για την πενταετία 2008-2012, ήταν 374.848.289,99 εκατομμύρια ευρώ, με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών.

Η εγκατάσταση του ηλεκτρονικού συστήματος εισροών-εκροών μετά από την πρόταση των πρατηριούχων το 2002, άρχισε να συζητείται από το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης σαν μια πρωτοποριακή ιδέα ελέγχου της παράνομης διακίνησης καυσίμων. Αν και η πρόταση των πρατηριούχων υιοθετήθηκε σαν ιδέα αποτελεσματικού ελέγχου της παράνομης διακίνησης καυσίμων δεν μπόρεσε μέχρι σήμερα να εφαρμοσθεί, τονίζει η ΠΟΠΕΚ και διερωτάται «γιατί;».

Η απάντηση, σύμφωνα με την ομοσπονδία, είναι η έλλειψη πολιτικής βούλησης και η ανυπαρξία σχετικής μελέτης εφαρμογής και προγραμματικού σχεδιασμού, με την παράλληλη εμπλοκή των υπηρεσιών 6 Υπουργείων.

Από εκεί και πέρα, η ΠΟΠΕΚ παρατηρεί τα εξής όσον αφορά τα σφάλματα που έγιναν:

Πρώτο λάθος εφαρμογής, αντί να επιβάλλει την εγκατάσταση του ηλεκτρονικού συστήματος εισροών-εκροών σε πετρελαϊκές επιχειρήσεις που εισάγουν, διυλίζουν, εξάγουν και εμπορεύονται αφορολόγητα καύσιμα, το επιβάλλει στα πρατήρια.

Δεύτερο λάθος, αντί να καλύψει για λόγους δημοσίου συμφέροντος, από τον Ειδικό Λογαριασμό Πετρελαιοειδών το κόστος του συστήματος ελέγχου εισροών-εκροών σε όλα τα στάδια διάθεσης και διακίνησης των καυσίμων, με μειοδοτικό διαγωνισμό και προκαθορισμένες τεχνικές προδιαγραφές, υποχρέωσε όλες τις επιχειρήσεις να αναλάβουν το κόστος αγοράς και εγκατάστασης του συστήματος εισροών-εκροών, με ακαθόριστες τεχνικές προδιαγραφές υποδηλώνοντας έμμεσα την ανεπάρκεια των μέχρι σήμερα Κρατικών ελέγχων. Προβλέφθηκε όμως να επιδοτηθούν μόνον οι πρατηριούχοι και οι έμποροι πετρελαίου θέρμανσης με 40% περίπου του κόστους.

Τέλος, όσον αφορά τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, η ΠΟΠΕΚ υπογραμμίζει ότι η εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης τον Οκτώβριο 2012, ήταν άλλο ένα εξ αρχής αποτυχημένο μέτρο, όπως και ο ΗΦΑΙΣΤΟΣ το 2008, στο πλαίσιο των ερασιτεχνικών πειραματισμών για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. "Εμείς το επισημάναμε έγκαιρα αλλά οι ειδικοί σύμβουλοι των Υπουργείων είχαν άλλη άποψη. Έτσι λοιπόν σκεφθήκανε, αφού δεν μπορούμε να συλλάβουμε τα διαφυγόντα δημόσια έσοδα, λόγω ανικανότητας των ελεγκτικών μηχανισμών, ας αναγκάσουμε τους καταναλωτές να τα καλύψουν πληρώνοντας μεγαλύτερο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης", σχολιάζει η ομοσπονδία.

Σύμφωνα με την ίδια, το εν λόγω μέτρο κόστισε στα δημόσια έσοδα για τις χειμερινές περιόδους 2012 – 2014, γύρω στα 750 εκατ. ευρώ, από την μειωμένη είσπραξη ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος, από τις επιχειρήσεις που διακινούν πετρέλαιο θέρμανσης, λόγω μειωμένων πωλήσεων. Η απώλεια είναι ακόμη μεγαλύτερη αν συνυπολογίσει κανείς τα διαφυγόντα έσοδα από την αύξηση της λαθρεμπορίας ναυτιλιακών και των καυσίμων εξαγωγής, τα οποία είναι απαλλαγμένα από κάθε φορολόγηση. Επίσης το μέτρο της εξίσωσης στέρησε από χιλιάδες οικογένειες με μικρά παιδιά, αρρώστους και ηλικιωμένους, για δύο ευτυχώς ήπιους σχετικά χειμώνες, το κοινωνικό αγαθό της θέρμανσης, επιβάρυνε την μόλυνση του περιβάλλοντος από την καύση ακατάλληλων υλικών, με ότι αυτό συνεπάγεται για την υγεία και μείωσε τον τζίρο των πετρελαϊκών επιχειρήσεων κατά 70%, αυξάνοντας την ανεργία και τα λουκέτα.

Στα πλαίσια αυτά, η ΠΟΠΕΚ συνιστά στην Κυβέρνηση την άρση του μέτρου της εξίσωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, χωρίς να χρειάζεται η συναίνεση της τρόϊκας, αφού επιτρέπεται από την Οδηγία 2003/96/ΕΚ και την επαναφορά του στα επίπεδα του Μαρτίου 2011 (60€/χιλιόλιτρο).