Η ιδιωτική Novatek απηύθυνε αίτημα στη ρωσική κυβέρνηση να αυξήσει τον αριθμό των επιχειρήσεων που έχουν τη δυνατότητα εξαγωγών ενέργειας, καθώς σήμερα η μόνη με αυτή τη δυνατότητα είναι η Gazprom.

Η ιδιωτική Novatek απηύθυνε αίτημα στη ρωσική κυβέρνηση να αυξήσει τον αριθμό των επιχειρήσεων που έχουν τη δυνατότητα εξαγωγών ενέργειας, καθώς σήμερα η μόνη με αυτή τη δυνατότητα είναι η Gazprom.

Βασικό μέσο μεταφοράς για το αέριο της Gazprom είναι το ανεπτυγμένο δίκτυο αγωγών που συνδέουν τη Ρωσία με την υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά απουσιάζει η δυνατότητα εξαγωγής μέσω LNG και εκεί ακριβώς είναι που ποντάρει η Novatek. Προς το παρόν, το μόνο έργο LNG που υπάρχει είναι αυτό στην Σαχαλίνη, το οποίο αποτελεί πρωτοβουλία της Gazprom και της Shell.

Η Μόσχα φαίνεται ότι αναγνωρίζει έστω και καθυστερημένα τις δυνατότητες του LNG, καθώς ο υπουργός Ενέργειας, Αλεξάντερ Νόβακ, δήλωσε πρόσφατα ότι «το μερίδιο του LNG στην παγκόσμια αγορά αναμένεται να αυξηθεί κατά 60% ως το 2020 σε σύγκριση με το 2011. Νέοι σταθμοί σχεδιάζονται στην Αυστραλία, τη Βόρεια Αμερική και την Αφρική. Οι δυνατότητες εξαγωγής αερίου από τη χερσόνησο Γιαμάλ και την Άπω Ανατολή θα φτάσουν τους 41-46 εκατ. τόνους LNG».

Ένας υποψήφιος πελάτης για το ρωσικό LNG θα ήταν η Ιαπωνία, η οποία σχεδιάζει να κατασκευάσει αρκετά τερματικά με στόχο την απεξάρτηση από την πυρηνική ενέργεια. Για τον σκοπό αυτό, οι Ιάπωνες σκοπεύουν να υλοποιήσουν σταθμό υγροποίησης στην Αλάσκα, προκειμένου να επωφεληθούν από το άφθονο και φθηνό αμερικανικό αέριο.

Από την πλευρά της, η Novatek σκοπεύει να δημιουργήσει σταθμό LNG στη χερσόνησο Γιαμάλ, ο οποίος θα είναι σε θέση αρχικά να εξάγει 15 εκατ. τόνους ετησίως. Αντίστοιχα, καλές πιθανότητες έχει και η ρωσο-ιαπωνική συνεργασία για σταθμό στο Βλαδιβοστόκ. Το ερώτημα είναι όμως: Μπορεί η Ρωσία να προλάβει τις υπόλοιπες εξαγωγικές χώρες ή μπαίνει πολύ αργά στον χορό του LNG;