Στο «χτίσιμο» ενός πολύπλευρου ενεργειακού δικτύου τροφοδοσίας φυσικού αερίου, το οποίο θα περιλαμβάνει και την Ελλάδα, προχωρεί η γειτονική Βουλγαρία, ώστε να αποκτήσει εναλλακτικά «μαξιλάρια» για την κάλυψη των αναγκών της, κυρίως, σε περιόδους κρίσεως, αποτρέποντας τους όποιους κινδύνους μπορεί να ελλοχεύει η εξάρτηση από έναν μόνο πάροχο

Στο «χτίσιμο» ενός πολύπλευρου ενεργειακού δικτύου τροφοδοσίας φυσικού αερίου, το οποίο θα περιλαμβάνει και την Ελλάδα, προχωρεί η γειτονική Βουλγαρία, ώστε να αποκτήσει εναλλακτικά «μαξιλάρια» για την κάλυψη των αναγκών της, κυρίως, σε περιόδους κρίσεως, αποτρέποντας τους όποιους κινδύνους μπορεί να ελλοχεύει η εξάρτηση από έναν μόνο πάροχο.

Η αρχή έγινε στα μέσα του προηγούμενου μήνα, με τον πρωθυπουργό της Βουλγαρίας κ. Μπόικο Μπορίσοφ να μεταβαίνει στην πόλη Ρούσε, στα βόρεια σύνορα της χώρας και να πραγματοποιεί τα επίσημα εγκαίνια της κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Πρόκειται για ένα project που προβλέπει την ανάπτυξη ενός αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου συνολικού μήκους 25 χλμ., εκ των οποίων 15,4 χλμ. σε βουλγαρικό έδαφος, περί τα 7,5 χλμ. σε ρουμανικό έδαφος και σχεδόν 2,1 χιλιόμετρα υπογείως του Δούναβη.

Το συνολικό κόστος υλοποίησης του αγωγού έχει προϋπολογιστεί σε 23,8 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων 8,9 εκατ. ευρώ θα καλυφθούν από κοινοτικά κονδύλια) και την κατασκευή του την έχει αναλάβει η βουλγαρορουμανική κοινοπραξία των Bulgartransgaz EAD και Transgaz SA. Όπως, μάλιστα, είπε ο υπουργός Οικονομίας, Ενέργειας και Τουρισμού κ. Delyan Dobrev, κατά την τελετή θεμελίωσης του αγωγού, σε πλήρη ανάπτυξη το έργο θα παρέχει τη δυνατότητα στη Βουλγαρία να καλύπτει το 50% της ζήτησης της Βουλγαρίας σε φυσικό αέριο σε περιόδους κρίσης.

Η υλοποίηση του βουλγαρορουμανικού αγωγού, σύμφωνα και με το τελευταίο ενημερωτικό δελτίο της υπηρεσίας ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στη Σόφια, βρίσκεται σε πιο προχωρημένο στάδιο σε σύγκριση με τους υπόλοιπους διασυνδετήριους αγωγούς με Ελλάδα, Σερβία και Τουρκία, καθώς με βάση το υπάρχον χρονοδιάγραμμα θα έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το τέλος Μαΐου 2013.

Πορεία υλοποίησης

Σε ό,τι αφορά στους υπόλοιπους τρεις διασυνδετήριους αγωγούς που προωθεί η χώρα με τα άλλα γειτονικά της κράτη, όπως έγινε γνωστό:

Η έναρξη της κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μεταξύ Βουλγαρίας και Ελλάδας τοποθετείται ανάμεσα στο τέλος του 2012 ή στις αρχές του 2013, θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στην πόλη Στάρα Ζαγόρα, έχοντας συνολικό μήκος 180 χλμ., εκ των οποίων 150 χλμ. μέσα σε βουλγαρικό έδαφος. Η μεταφορική του δυνατότητα βάσει του υπάρχοντος σχεδιασμού θα είναι έως 5 δισ. κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου ετησίως.

Στην περίπτωση του αγωγού που θα συνδέει το βουλγαρικό δίκτυο με τη Σερβία, η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών εκτιμάται ότι θα καταστεί δυνατή εντός του 2013. Ο αγωγός θα έχει μήκος 150 χλμ. και η δυνατότητα μεταφοράς φυσικού αερίου, υπολογίζεται σε έως 1,88 δισ. κυβ. μέτρα, ετησίως.

Στο στάδιο της προετοιμασίας, τέλος, είναι και ο διασυνδετήριος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου της Βουλγαρίας με την Τουρκία, για τον οποίο, όπως αναφέρεται, το συνολικό σχήμα του σχεδίου αναμένεται να διευκρινισθεί προσεχώς.

Καθυστερήσεις στις ΑΠΕ

Σε ό,τι αφορά, εξάλλου, στο πλάνο για τη διασύνδεση των μεγάλων εγκαταστάσεων ΑΠΕ (κυρίως φωτοβολταϊκών, αλλά και αιολικών πάρκων), με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της Βουλγαρίας, στελέχη της κρατικής εταιρείας διαχείρισης του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής τάσης ΝΕΚ δήλωσαν σε βουλγαρική εφημερίδα ότι ο αρχικός προγραμματισμός θα παρουσιάσει καθυστέρηση.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 10/09/2012)