«Κάηκαν» οι Επενδυτικές Προτάσεις Γερμανών και Ελλήνων για τα Φωτοβολταϊκά του ΟΣΕ

«Κάηκαν» οι Επενδυτικές Προτάσεις Γερμανών και Ελλήνων για τα Φωτοβολταϊκά του ΟΣΕ
Της Μαρίας Μόσχου
Δευ, 16 Ιουλίου 2012 - 16:33
Φρένο» σε επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων για την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής προκειμένου να κινούνται τα τρένα του ΟΣΕ, βάζει η καθυστέρηση πληρωμών από το ΛΑΓΗΕ Α.Ε. (Λειτουργό της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) αλλά και το «θολό τοπίο» για το μέλλον της ΔΕΗ.

Φρένο» σε επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων για την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής προκειμένου να κινούνται τα τρένα του ΟΣΕ, βάζει η καθυστέρηση πληρωμών από το ΛΑΓΗΕ Α.Ε. (Λειτουργό της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) αλλά και το «θολό τοπίο» για το μέλλον της ΔΕΗ.

Επενδυτές από τη Γερμανία και την Ελλάδα τόσο από τον κατασκευαστικό όσο και από την αγορά ενέργειας εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την κατασκευή του έργου προϋπολογισμού 100 - 120 εκατ. ευρώ, ωστόσο, η μη απόδοση των εσόδων του ΟΣΕ από τα δύο φωτοβολταϊκά πάρκα αλλά και η εκτεταμένη προεκλογική περίοδος «πάγωσαν» την επένδυση η οποία θα άλλαζε την εικόνα του ελληνικού σιδηρόδρομου.

Σύμφωνα με στελέχη της διοίκησης της ΓΑΙΑΟΣΕ, της εταιρείας που εκμεταλλεύεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, από τα δυο φωτοβολταϊκά πάρκα που έχει ήδη κατασκευάσει με ίδια κεφάλαια δαπανώντας περίπου 2,5 εκατ. ευρώ ο ΛΑΓΗΕ δεν έχει καταβάλει περίπου 150.000 ευρώ.

Καθυστερήσεις
«Από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει πάρει μόνο μία δόση και εκκρεμούν πέντε μήνες» τονίζει μιλώντας στην «Η» ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Ν. Ιωαννίδης. Ειδικότερα εκκρεμούν 60.000 ευρώ για δύο μήνες λειτουργίας του νέου πάρκου και 5.000 ευρώ για πέντε μήνες από το πρώτο πάρκο της εταιρείας. Η αδυναμία πληρωμής από το ΛΑΓΗΕ ανατρέπει τον οικονομικό προϋπολογισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ η οποία περιμένει έσοδα περίπου 800.000 ευρώ από τα δύο πάρκα που λειτουργεί ήδη.

Σημειώνεται ότι ο ΟΣΕ στρέφει το επενδυτικό του βλέμμα στα φωτοβολταϊκά πάρκα, επιχειρώντας να εκμεταλλευτεί με νέο τρόπο την ακίνητη περιουσία του και να αντλήσει έσοδα για λογαριασμό του ελληνικού δημοσίου.

Και αυτό γιατί πλέον η αξιοποίηση των ακινήτων του κρίθηκε ανεπιτυχής μέσα στο 2011 καθώς τα ακίνητα που επιχειρήθηκαν να αξιοποιηθούν δεν κατάφεραν να προσελκύσουν προσφορές ανάλογες με τις αντικειμενικές αξίες ή την αξία τους βάσει των λογιστικών προτύπων. Η αδυναμία πληρωμής για τα φωτοβολταϊκά αλλά και το γεγονός ότι ακόμα δεν έχει ξεκαθαριστεί από την κυβέρνηση αν και πότε θα προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ έχει αναστείλει τα επενδυτικά σχέδια τόσο των εγχώριων όσο και των διεθνών επενδυτών με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ξεκινήσει ένα από τα πιο φιλόδοξα σχέδια του ΟΣΕ αυτό της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω φωτοβολταϊκών που θα κινούν τα τρένα του Οργανισμού.

Μελέτη
«Το θέμα είναι να εξασφαλίσει ο επενδυτής οι πληρωμές από το ΛΑΓΗΕ να μην ξεπερνούν τον ένα ενάμιση μήνα έτσι ώστε η επένδυσή του να θεωρηθεί αποδοτική» τονίζει μιλώντας στην «Η» στέλεχος της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει καταρτίσει μελέτη η οποία προβλέπει την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων σε όλα τα πρανή σημεία του δικτύου αλλά και στις γέφυρες cut & cover που βρίσκονται κοντά σε σταθμούς ηλεκτρικούς οι οποίοι θα διοχετεύουν ηλεκτρικό ρεύμα στο δίκτυο.

Σήμερα το δίκτυο του ΟΣΕ είναι ηλεκτροκίνητο από τη Λάρισα μέχρι τη Θεσσαλονίκη και στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι τμήμα της ηλεκτροκίνησης των τρένων να γίνεται με παραγωγή ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα που θα υλοποιηθούν σε ορίζοντα πενταετίας.

Το σχέδιο ανάπτυξης φωτοβολταϊκών θα επιφέρει σημαντικά έσοδα στον ΟΣΕ καθώς μέχρι σήμερα τα τρένα πληρώνουν στη ΔΕΗ για τη χρήση ηλεκτρικού σε κάθε σταθμό βάσης, και μάλιστα σε περίπτωση που ο σταθμός ξεπεράσει το όριο των Watt που αναγράφονται στη σύμβαση η τιμή του ρεύματος υπερδιπλασιάζεται.

Η σχετική μελέτη της ΓΑΙΑΟΣΕ εντόπισε εκτάσεις 2.600 στρεμμάτων κατάλληλες για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ενέργειας ισχύος 127 MW, ενώ είναι πιθανή η δυνατότητα εγκατάστασης επιπλέον 125 ΜW σε εκτάσεις 2.500 στρεμμάτων.

Οι θυγατρικές
Στο... ρελαντί έχουν μπει και οι διαπραγματεύσεις με τον έναν ενδιαφερόμενο που είχε καταθέσει δεσμευτικό ενδιαφέρον για το 100% των τριών θυγατρικών εταιρειών της ΓΑΙΑΟΣΕ που δραστηριοποιούνται στα φωτοβολταϊκά. Πρόκειται για τον Όμιλο Solar Cells ο οποίος έδειξε ενδιαφέρον πριν από τις εκλογές για την εξαγορά των εταιρειών:

  1. ΓΑΙΑΟΣΕ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΛΑΡΙΣΑΣ Α.Ε.
  2. ΓΑΙΑΟΣΕ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΑΤΤΙΚΗΣ & ΒΟΙΩΤΙΑΣ Α.Ε.
  3. ΓΑΙΑΟΣΕ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ Α.Ε.

Σκοπός των παραπάνω εταιρειών είναι ανάπτυξη φωτοβολταϊκών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ονομαστικής ισχύος 32 ΜW, σε 27 ακίνητα που διαχειρίζεται η εταιρεία.

Επένδυση 50 εκατ.
Πρόκειται για μία επένδυση η οποία αγγίζει τα 50 εκατ. ευρώ, ωστόσο, αν οι πρώτες συζητήσεις έγιναν η έγκριση έπρεπε να γίνει από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου η οποία δεν έχει ακόμα δώσει το «πράσινο φως» για το έργο.

Οι θυγατρικές που τίθενται προς πώληση έχουν λάβει τις απαιτούμενες άδειες παραγωγής από τη ΡΑΕ και έχουν προωθήσει τις απαιτούμενες ενέργειες για τη λήψη των λοιπών εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές. Ειδικότερα, οι τρεις θυγατρικές έχουν λάβει από τη ΡΑΕ άδειες για ανάπτυξη εννέα μονάδων με ισχύ περίπου 20 μεγαβάτ.

Οι άδειες αφορούν:

  • 1 μονάδα με ισχύ 1,99 μεγαβάτ στη Βοιωτία.
  • 5 μονάδες με ισχύ περίπου 12 μεγαβάτ στην Καρδίτσα και
  • 3 μονάδες με ισχύ περίπου 6 μεγαβάτ στη Λάρισα, οι οποίες θα εγκατασταθούν σε ακίνητα της ΓΑΙΑΟΣΕ.

 

Οι περιπτώσεις του Βελγίου και των ΗΠΑ

Στο Βέλγιο, τα τρένα που κάνουν το δρομολόγιο Παρίσι - Άμστερνταμ δέχονται μια... οικολογική ώθηση κίνησης με τη βοήθεια του ήλιου!

Ένα σιδηροδρομικό τούνελ, που προορίζεται για την προστασία των τρένων από την πτώση μεγάλων δέντρων από το διπλανό δάσος, κοντά στην Αμβέρσα, έχει μετατραπεί από πέρσι το Καλοκαίρι σε ένα τεράστιο ηλιακό πάρκο, με δεκάδες μικρά φωτοβολταϊκά πάνελ τοποθετημένα στην οροφή του. Τα 16.000 πάνελ παράγουν τόση ενέργεια, η οποία επαρκεί για να τροφοδοτήσει τα τρένα σε όλο το Βέλγιο (!) για μια ολόκληρη ημέρα ενώ παράλληλα τροφοδοτεί με ενέργεια και τον κοντινό σιδηροδρομικό σταθμό της Αμβέρσας.

Μείωση ρύπων
Σύμφωνα με τους ειδικούς της εταιρείας Enfinity, μιας βελγικής εταιρείας που δραστηριοποιείται στον κλάδο των ΑΠΕ, το έργο θα καταφέρει να μειώσει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα άνθρακα των εταιρειών που λειτουργούν τις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες στο Βέλγιο ενώ τέτοια έργα δεν κοστίζουν ιδιαίτερα ακριβά και είναι εύκολα στην υλοποίηση, με ορίζοντα παράδοσης περίπου ενός μόλις χρόνου!

Το καινοτομικό ηλιακό τούνελ στο Βέλγιο, το πρώτο στην Ευρώπη, θα παράγει ετησίως 3.300 Mwh - περίπου την ενέργεια 950 νοικοκυριών για ένα χρόνο! Επίσης, η λειτουργία του θα βοηθήσει στη μείωση περίπου κατά 47,3 εκατ. κιλά διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα!

Αντίστοιχες κινήσεις έχουν γίνει και αλλού στον κόσμο. Στις ΗΠΑ ένα ηλιακό τρένο ετοιμάζεται για την πραγματοποίηση δρομολογίων ανάμεσα στο Phoenix και το Tucson με ταχύτητα 200 μιλίων την ώρα ενώ στην Ιταλία φωτοβολταϊκά πάνελ πάνω σε τρένο χρησιμοποιούνται για την τροφοδοσία με ενέργεια του συστήματος θέρμανσης-ψύξης του τρένου!

(από την εφημερίδα "Ημερησία")