Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) προειδοποιεί για τις επιπτώσεις της ανόδου της τιμής του πετρελαίου, η οποία τον τελευταίο μήνα βρίσκεται σταθερά πάνω από τα 90 δολάρια ανά βαρέλι, με αυξητικές τάσεις. Σύμφωνα με τον Οργανισμό, τα 34 πλουσιότερα κράτη του ΟΟΣΑ δαπάνησαν το 2010 το ποσό των 790 δις δολαρίων για τις εισαγωγές πετρελαίου, δηλαδή 200 δις περισσότερα από ότι το 2009.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) προειδοποιεί για τις επιπτώσεις της ανόδου της τιμής του πετρελαίου, η οποία τον τελευταίο μήνα βρίσκεται σταθερά πάνω από τα 90 δολάρια ανά βαρέλι, με αυξητικές τάσεις. Σύμφωνα με τον Οργανισμό, τα 34 πλουσιότερα κράτη του ΟΟΣΑ δαπάνησαν το 2010 το ποσό των 790 δις δολαρίων για τις εισαγωγές πετρελαίου, δηλαδή 200 δις περισσότερα από ότι το 2009.

Η διαφορά αυτή μεταφράζεται στην πράξη σε συρρίκνωση του ΑΕΠ κατά 0,5%, με βάση την ανάλυση του ΙΕΑ. Ο επικεφαλής του Οργανισμού, Φατίχ Μπιρόλ, προειδοποίησε ότι η τιμή του μαύρου χρυσού εισέρχεται σε μια «επικίνδυνη ζώνη» για την παγκόσμια οικονομία: «Οι δαπάνες για τις εισαγωγές γίνονται μια απειλή για την ανάκαμψη. Αυτό είναι ένα κάλεσμα προς τις χώρες που καταναλώνουν πετρέλαιο, καθώς και προς τους παραγωγούς», συμπλήρωσε.

Με τον τρόπο αυτό, ο ΙΕΑ ασκεί πίεση στον OPEC να διευρύνει την παραγωγή του και να στείλει τα κατάλληλα μηνύματα στην αγορά. Τα μέλη του OPEC, πάντως, έχουν δηλώσει επανειλημμένα ότι μια τιμή μεταξύ 80 και 100 δολαρίων είναι ικανοποιητική και δεν απαιτεί αλλαγές στρατηγικής εκ μέρους τους. Επίσης, στους κερδισμένους συγκαταλέγεται και η Ρωσία, η οποία δεν περιορίζεται από τις ποσοστώσεις του OPEC και επωφελείται από την άνοδο των τιμών.

Ανάμεσα στα στοιχεία που ξεχωρίζουν στην ανάλυση του ΙΕΑ ανήκει και το γεγονός ότι η Ε.Ε. δαπάνησε το 2010 περί τα 70 δις δολάρια περισσότερα για τις εισαγωγές πετρελαίου, ποσό περίπου ίσο με το έλλειμμα της Ελλάδας και της Πορτογαλίας μαζί. Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι τιμές των συμβολαίων φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι συνδεδεμένες με αυτές του πετρελαίου και συνεπώς θα παρασυρθούν προς τα επάνω, τη στιγμή που υπάρχει άφθονο αέριο στην αγορά. Οι τάσεις αυτές θα επιδεινωθούν περαιτέρω λόγω της σχετικής αδυναμίας του ευρώ απέναντι στο δολάριο τελευταία.

Χαρακτηριστικό επίσης είναι ότι ο λόγος των δαπανών για εισαγωγές ως προς το ΑΕΠ έχει φτάσει σήμερα σχεδόν στα επίπεδα του 2008 για πολλές χώρες, όταν το βαρέλι είχε ξεπεράσει τα 100 δολάρια.