Σχεδόν δύο εβδομάδες μετά την απόφαση του OPEC+ (βλ. άρθρο μας στις 11/12) να μειώσει την πετρελαϊκή παραγωγή των μελών του κατά 1,2 εκατ. βαρέλια/ημέρα σε μια προσπάθεια στήριξης των τιμών, οι οποίες στις αρχές Δεκεμβρίου είχαν υποχωρήσει κατά 30% μέσα σε δυο μόνο μήνες, θα περίμενε κάποιος ότι θα παρατηρείτο μια έστω μικρή ανάκαμψη.

Όχι μόνο ανάκαμψη δεν υπήρξε, αλλά εχθές, μετά μία περίοδο 10 ημερών όπου οι τιμές παρέμειναν κυριολεκτικά καθηλωμένες στα $60 το βαρέλι, η τιμή του αργού πετρελαίου και στις δύο όχθες του Ατλαντικού έκανε βουτιά μερικών δολαρίων, καθώς εντείνοντο οι φόβοι για μια ανεξέλεγκτη άνοδο των παγκοσμίων αποθεμάτων.

Η πορεία των τιμών του αργού Brent στο ICE του Λονδίνου την τελευταία εβδομάδα

 

Πιο συγκεκριμένα, η τιμή του Brent, του διεθνούς benchmark, για το μηνιαίο συμβόλαιο υποχώρησε εχθές κατά 5,6% σε μία μόνο ημέρα για να κλείσει στα $56,26 το βαρέλι στο ICE του Λονδίνου, ενώ σήμερα το πρωί σημειώνετο μικρή σχετικά ανάκαμψη στα $56,44. Ακόμα χειρότερα εξελίχθηκε η κατάσταση στο NYMEX της Νέας Υόρκης, όπου το WTI, η κυρίαρχη αμερικανική ποικιλία, απώλεσε το 7,3% της αξίας της, με την τιμή του βαρελιού να πέφτει στα $46,26 και σήμερα το πρωί να επανέρχεται σε ελαφρώς ανώτερα επίπεδα, στα $46,31 το βαρέλι.

Η έντονα καθοδική τάση στις τιμές του αργού που επικράτησε το τελευταίο 48ωρο αποδίδεται από αρκετούς παίκτες της αγοράς στη γενικότερη πτώση των μετοχών, με επίκεντρο τα χρηματιστήρια της ΝΑ Ασίας, όπου και σήμερα το πρωί παρουσίαζαν πτωτική πορεία, με τα χρηματιστήρια Τόκυο, Σαγκάης και Σύδνεϋ να σημειώνουν απώλειες μεταξύ 0,2% και 0,6 % και με τους περισσότερους επενδυτές να εκφράζουν σοβαρούς φόβους και επιφυλάξεις για τις δυνατότητες συνεχιζόμενης ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας το 2019 με τους σημερινούς υψηλούς ρυθμούς του 3,6%.

Πέρα όμως από τις όχι και τόσο αδικαιολόγητες μακροοικονομικές ανησυχίες των επενδυτικών funds και των commodity traders, στην αγορά πετρελαίου φαίνεται ότι επικρατούν περισσότερο πεζοί προβληματισμοί, καθώς ο μεγαλύτερος αριθμός των παραγόντων που διακινούν μεγάλες ποσότητες αργού και προϊόντων δεν έχουν πεισθεί ότι τελικά το καρτέλ των OPEC+ θα μπορέσει να μειώσει την παραγωγή του κατά την συμφωνηθείσα ποσότητα των 1,2 εκατ. βαρελιών/ημέρα, η οποία έτσι και αλλιώς εκτιμούν ότι δεν επαρκεί για να μειωθεί αποτελεσματικά η πλεονάζουσα παραγωγή.

Παράλληλα, σε κάθε περίπτωση, βάσει της συμφωνίας της Βιέννης της 14ης Δεκεμβρίου, οι παραγωγοί δεν πρόκειται να αρχίσουν να εφαρμόζουν τις περικοπές στην παραγωγή πριν την 1η Ιανουαρίου 2019. Όμως μέχρι τότε φαίνεται ότι ευρισκόμεθα ενώπιον ενός άτυπου αγώνα δρόμου για το ποιος από τους μεγάλους παραγωγούς θα αντλήσει τη μεγαλύτερη ποσότητα πετρελαίου, αφού σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΙΕΑ, η Ρωσία στις αρχές Δεκεμβρίου παρήγαγε 11,7 εκατ. βαρέλια/ημέρα, η Σαουδική Αραβία 11,00 εκατ. βαρέλια/ημέρα και στις ΗΠΑ η παραγωγή αργού μόνο άγγιξε τα 12,0 εκατ. βαρέλια/ημέρα, με την παραγωγη όλων των ανωτέρω χωρών να έχει διαμορφωθεί σε ιστορικά υψηλά επίπεδα όλων των εποχών.

Η πορεία των τιμών του αργού Brent στο ICE του Λονδίνου το τελευταίο έτος

 

Στην δε περίπτωση των ΗΠΑ αξίζει να σημειώσουμε ότι η πραγματική παραγωγή ξεπερνά σήμερα τα 16 εκατ. βαρέλια/ημέρα, με τη διάφορα των 4,0 εκατ. βαρελιών/ημέρα να καλύπτεται από την παραγωγή των υγρών καταλοίπων (NGLs). Όμως το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο με την παραγωγή αργού των ΗΠΑ είναι ότι αυτή συνολικά έχει αυξηθεί κατά 2,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα (1,9 αργό και 0,9 NGLs) μέσα στους τελευταίους 12 μήνες. Για αυτό πολλοί παράγοντες της διεθνούς αγοράς πετρελαίου πιστεύουν ότι η δυναμική που έχουν αναπτύξει οι Αμερικανοί πετρελαιοπαραγωγοί θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να αναχαιτισθεί με περικοπές των OPEC+, οι οποίες το μόνο που κάνουν είναι να προσφέρουν χώρο για μεγαλύτερη παραγωγή και εξαγωγές από τις ΗΠΑ. Για αυτό η αυξημένη, πέρα από κάθε πρόβλεψη, παραγωγή των ΗΠΑ έρχεται να ενισχύσει την απαισιοδοξία που επικρατεί μεταξύ των traders στο μέτωπο των τιμών, οι οποίοι προεξοφλούν ακόμα μεγαλύτερη πτώση καθώς θα φθάνουμε στο τέλος τους έτους.