Έκτοτε η ζήτηση έχει μέν ανακάμψει εν μέρει αλλά εξακολουθεί να κινείται στα χαμηλά επίπεδα των 1,0 εκατ. βαρ/έτους πιεζόμενη από την ισχυρή ανάκαμψη των διεθνων τιμών αργού κατά την διάρκεια του Β´εξάμηνου του 2017 και του Α´ εξαμήνου εφέτος. Όμως σε επίπεδο έτους ο ΙΕΑ εκτιμά ότι η συνολική ζήτηση θα παραμείνει σε σχετικά υψηλά επίπεδα στο 1,4 εκατ. /ημέρα για το 2018 και στο 1,9 εκατ. βαρ/ημέρα για το 2019.
Όπως παρατηρούν υψηλόβαθμα στελέχη του ΙΕΑ μιλώντας στο Energia.gr, οι τιμές, αναφερόμενοι στην ποικιλία Brent, το διεθνές benchmark, κινούνται σε υψηλά επίπεδα έχοντας ανατιμηθεί κατά 50% ( y-o-y) και πάνω από τα $ 55 το βαρέλι εδώ και 14 μήνες, περιόδος ικανή για να επιφέρει την συνηθισμένη αλλαγή στην συμπεριφορά των καταναλωτών, οι οποίοι, αντιδρώντας στις συνεχείς ανατιμήσεις των προϊόντων στην αντλία έχουν αρχίσει να αλλάζουν τα καταναλωτικά τους πρότυπα, σε μια προσπάθεια να εξοικονομήσουν χρήματα και καύσιμα. Σε ότι αφορά την επίδραση στην ζήτηση από την διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων, τα ανωτέρω στελέχη μας πληροφορούν ότι οι επιπτώσεις είναι αμελητέες καθότι ο αριθμός των νέων ηλεκτρικών οχημάτων που έχουν εισέλθει στην κυκλοφορία, τους τελευταίους 12 μήνες, δεν υπερβαίνει το 1,0 εκατ. παγκοσμίως, μέ το 50% των πωλήσεων να σημειώνονται στην Κίνα, όπου η αύξηση της πετρελαϊκής ζήτησης παραμένει ισχυρή ( 340 kb/d y-o-y) στο πλαίσιο μιάς οικονομίας που εξακολουθεί να αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς ( + 6,7%) παρά την μικρή επιβράδυνση, κατά 0.2%, σε σύγκριση με πέρυσι.
Για αυτό, οι λόγοι για την συνεχιζόμενη μείωση των διεθνων τιμών, από το επίπεδο των $79 το βαρέλι για το Brent στα μέσα Μαίου στα $74,50 το βαρέλι στα τέλη Ιουλίου και σήμερα (17/8) σχεδόν στα $71 το βαρέλι, θα πρέπει να αναζητηθούν και αλλού, δηλ πέρα της παρατηρούμενης μικρής κάμψης της παγκόσμιας ζήτησης. 'Ετσι, μία μερίδα αναλυτών πιστεύει ότι η πτώση των τιμών του αργού οφείλεται στην πρόθεση του OPEC και της Ρωσίας να αυξήσουν την παραγωγή τους μετά τις αποφάσεις που ελήφθησαν στην τακτικη σύνοδο του διεθνο'υς καρτέλ, στην Βιέννη τον περασμένο Ιούνιο, με σκοπό τον έλεγχο των τιμών, ώστε αυτές να κρατηθούν σε επίπεδα κάτω των $ 80 το βαρέλι. Όμως τα διαθέσιμα στοιχεία δεν μας βοηθούν να υποστηρίξουμε αυτή, την λογική κατά τα άλλα, θέση αφού σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του OPEC, η παραγωγή των χωρών- μελών του καρτέλ τον Ιούλιο ήτο σταθερή στα 32,18 εκατ.βαρ. την ημέρα, ενώ η συνολική παγκόσμια παραγωγή αυξήθηκε μόλις κατά 300 kb/d σε σύγκριση με τον Ιούνιο, φθάνοντας έτσι στά 99,4 εκατ. βαρ. σε παγκόσμιο επίπεδο, δηλ. + 1,1 εκατ. βαρ.την ημέρα, αύξηση σε ετήσια βάση, η οποία κρίνεται απαραίτητη για να καλυφθεί η επιπλέον ζήτηση. Άρα η παρατηρούμενη, μάλλον οριακή αύξηση της παραγωγής, και μάλιστα αποκλειστικά απο χώρες εκτός OPEC, δεν δικαιολογεί την έντονα πτωτική τάση της αγοράς τις τελευταίες εβδομάδες.
Για αυτό η πλέον επικρατούσα άποψη μεταξυ των αναλυτών, αναφορικά με την συμπεριφορά των διεθνών τιμών είναι ότι οι συναλλασσόμενοι στις αγορές εμπορευμάτων, και ιδιαίτερα αυτές του πετρελαίου και φ. αερίου, δρούν τελείως προβλεπτικά, αναμένοντας ότι η ζήτηση θα επιβραδυνθεί σημαντικά, πολύ πέρα των εκτιμήσεων του ΙΕΑ. Έτσι σύμφωνα με το τρίπτυχο της συμφοράς θα συμβούν τα εξής. Πρώτον, όταν τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις κατά του Ιράν, στις αρχές Νοεμβρίου, θα υπάρξει διεθνής αναστάτωση και ευρείες ανακατατάξεις μεταξύ παραγωγών και εισαγωγέων, δεύτερον αναμένεται να κλιμακωθεί η εμπορική διαμάχη μεταξυ ΗΠΑ και Κίνας, με σαφείς επιπτώσεις στο διεθνές εμπόριο, και τρίτον, κυρίως συνέπεια της δημιουργούμενης αστάθειας από τις κυρώσεις της Ουάσιγκτον, εκτιμάται ότι αργά ή γρήγορα, θα υπάρξει αποθέρμανση των οικονομιών της ΝΑ Ασίας. "Η οποιαδήποτε περαιτέρω όξυνση της διαμάχης ΗΠΑ-Κίνας θα δημιουργήσει νέες πιέσεις στη ζήτηση για πετρέλαιο το 2019 και αυτή με την σειρά της θα επηρεάσει δυσμενώς και τις τιμες του μαύρου χρυσού", επισημαίνει σχόλιο της Wood Mackenzie.
Σε μια αγορά η οποία προμηθεύεται με απόλυτη επάρκεια και έχει, πράγματι, ισσοροπήσει τους τελευταίους 12 μήνες, μετά τον έλεγχο των μέχρι πρόσφατα υψηλών αποθεμάτων (τα οποία έχουν διαμορφωθεί στα 2,823 εκατ.βαρ, δηλ. 32 εκατ. βαρ κάτω από τον μέσο όρο 5ετίας), και χάρις στον περιορισμό στην παραγωγή από τους ΟPEC and Partners, μια άνευ προηγουμένου αναστάτωση από έναν αχρείαστο εμπορικό πόλεμο έρχεται σήμερα να ταράξει τα νερά, δημιουργώντας αβεβαιότητα και ανισορροπίες. Αυτό οδηγεί σε μια ευρύτερη αστάθεια, με εξασθένηση των νομισμάτων των περισσότερων αναδυόμενων αγορών (Ασία, Τουρκία, Ρωσία) με τις συναλλαγές να καθίστανται εξαιρετικά δυσχερείς λόγω των επιπρόσθετων δασμών, επηρεάζοντας έτσι την ανάπτυξη, μειώνοντας την αγοραστική δύναμη και κατ´επέκταση την ζήτηση για πετρέλαιο.
Την Παρασκευή (17/8) το απόγευμα, το συμβόλαιο ενός μηνός Brent στο ICE του Λονδίνου διαπραγματεύετο στα $72,35 το βαρέλι για παραδόσεις Οκτωβρίου, έχοντας ανακάμψει από σήμερα το πρωί όταν είχε φθάσει στα $71,00 το βαρέλι. Παράλληλα, η Αμερικανική ποικιλία WTI στο NYMEX της Νέας Υόρκης επωλείτο στα $65,96 το βαρέλι, σημειώνοντας και αυτή αξιόλογα κέρδη σε ενδοσυνεδριακό επίπεδο.