Ρ. Σκούφιας (TAP): Τοποθετήσαμε το Πρώτο Χιλιόμετρο του Αγωγού -Ορόσημο

Ρ. Σκούφιας (TAP): Τοποθετήσαμε το Πρώτο Χιλιόμετρο του Αγωγού -Ορόσημο
συνέντευξη στον Χάρη Φλουδόπουλο
Τρι, 4 Οκτωβρίου 2016 - 08:16
Και εγένετο αγωγός. Στα πρώτα 30 χιλιόμετρα του αγωγού TAP οι εργασίες βρίσκονται σε φάση διαμόρφωσης και εγκατάστασης των σωλήνων ενώ στα 3 λιμάνια που χρησιμοποιεί η κοινοπραξία έχουν φτάσει περισσότερα από 10 χιλιάδες τμήματα σωλήνων. Μάλιστα έχει ήδη τοποθετηθεί στο έδαφος το πρώτο χιλιόμετρο αγωγού στους Κήπους του Έβρου. Την πορεία της μεγαλύτερης ξένης επένδυσης στη χώρα τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μιλώντας στο Capital.gr ο Country Manager Greece του αγωγού Ρίκαρντ Σκούφιας
Και εγένετο αγωγός. Στα πρώτα 30 χιλιόμετρα του αγωγού TAP οι εργασίες βρίσκονται σε φάση διαμόρφωσης και εγκατάστασης των σωλήνων ενώ στα 3 λιμάνια που χρησιμοποιεί η κοινοπραξία έχουν φτάσει περισσότερα από 10 χιλιάδες τμήματα σωλήνων. Μάλιστα έχει ήδη τοποθετηθεί στο έδαφος το πρώτο χιλιόμετρο αγωγού στους Κήπους του Έβρου. Την πορεία της μεγαλύτερης ξένης επένδυσης στη χώρα τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μιλώντας στο Capital.gr ο Country Manager Greece του αγωγού Ρίκαρντ Σκούφιας.

- Κύριε Σκούφια μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα για την πρόοδο του αγωγού TAP. Που βρίσκονται αυτή τη στιγμή οι εργασίες;

Είναι σημαντικό να σας αναφέρω είναι ότι μπήκαμε στη φάση της κατασκευής και ήδη έχουν τοποθετηθεί οι πρώτοι σωλήνες. Επισήμως το έργο εγκαινιάστηκε το Μάιο και μέχρι σήμερα έχουμε παραλάβει 10.000 σωλήνες στα λιμάνια που χρησιμοποιούμε, την Αλεξανδρούπολη, την Καβάλα και τη Θεσσαλονίκη. Σε ό,τι αφορά στις κατασκευαστικές εργασίες, να σημειώσω ότι είμαστε πολύ ικανοποιημένοι που έχουμε πολύ ισχυρή ελληνική παρουσία στο έργο. Ο στόχος μας παραμένει να έχουμε ολοκληρώσει τις εργασίες κατασκευής μέχρι το 2020.

Να σας αποκαλύψω μάλιστα ότι ξεκινήσαμε τους Κήπους του Έβρου τη διαδικασία κατασκευής των πρώτων 30 χιλιομέτρων. Πρόκειται για μια διαδοχική εργασία που ξεκινά από τη διαμόρφωση του εδάφους, την ευθυγράμμιση, τη συγκόλληση και την τοποθέτηση των σωληνών, οπότε στα πρώτα 30 χιλιόμετρα, στα διάφορα τμήματα βρισκόμαστε σε διαφορετική φάση. Όμως την προηγόυμενη εβδομάδα, ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση του πρώτου χιλιόμετρου του αγωγού μέσα στο υπέδαφος. Και φυσικά σε κάθε τμήμα ακολουθεί η επιχωμάτωση και η αποκατάσταση του τοπίου. Μάλιστα πρέπει να σας πω επίσης ότι η πρώτη συγκόλληση τμήματος του αγωγού σε ολόκληρο τον TAP έγινε στην Ελλάδα.

- Πότε εκτιμάτεότι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί και θα ξεκινήσουν οι πρώτες προτάσεις φυσικού αερίου και τι πρόκειται να αλλάξει με την άφιξη του φυσικού αερίου της Κασπίας στις αγορές των Βαλκανίων και της Νοτιανατολικής Ευρώπης;

Ο αγωγός θα ξεκινήσει να λειτουργεί το 2020. Και μιλάμε για την έναρξη λειτουργίας του Νότιου Διαδρόμου του φυσικού αερίου που συχνά αναφέρεται και ως τέταρτος διάδρομος, μετά τους Διαδρόμους της Β. Θάλασσας, της Β. Αφρικής και της Ρωσίας. Ο αγωγός επομένως αλλάζει θεμελιωδώς την προμήθεια αερίου στην Ευρώπη και ταυτόχρονα ενισχύει την ασφάλεια προμήθειας μέσω της διαφοροποίησης. Γι' αυτό ο Νότιος Διάδρομος είναι εξαιρετικά σημαντικός συνολικά για την Ευρώπη.

Αν φύγουμε από το Ευρωπαϊκό επίπεδο και πάμε σε περιφερειακό επίπεδο σε συνδυασμό με τον IGB με τον οποίο έχουμε συνεργασία ανοίγει ο δρόμος για νέες προμήθειες αερίου προς την Βουλγαρία και από εκεί στην περιοχή των Βαλκανίων. Υπάρχει επίσης ο αγωγός Ionian Adriatic Pipeline. Και φυσικά ο στόχος για την περιοχή της Βαλκανικής είναι να δημιουργηθεί το λεγόμενο Βαλκανικό Δαχτυλίδι. Κατά συνέπεια με ραχοκοκαλιά τον αγωγό TAP θα έχουμε διαφοροποίηση της προμήθειας φυσικού αερίου για την ευρύτερη περιοχή.

Σε εθνικό επίπεδο για την Ελλάδα, η ΔΕΠΑ έχει υπογράψει σύμβαση για προμήθεια αερίου από κοίτασμα του Σαχ Ντενιζ και επομένως θα δημιουργηθεί μια νέα διαφοροποιημένη διαδρομή προμήθειας για τη χώρα. Με την αυξημένη διαφοροποίηση ενισχύεται ο ανταγωνισμός και βελτιώνονται οι οικονομικοί όροι.

Επομένως ο αγωγός TAP είναι ένα τεράστιο εγχείρημα με θετικές επιπτώσεις σε Ευρωπαϊκό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

- Αυτή τη στιγμή γίνονται αρκετές συζητήσεις για πιθανές συγχωνεύσεις του Νότιου Διαδρόμου με άλλα project, όπως για παράδειγμα η πιθανή αξιοποίηση του TANAP για τη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου. Πως αντιμετωπίζει ο TAP μια τέτοια προοπτική;

Η δουλειά μας είναι να κατασκευάσουμε τον αγωγό TAP σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, με ασφάλεια και διασφαλίζοντας ότι όλα τα οφέλη που συνεπάγεται το έργο θα γίνουν πραγματικότητα. Εστιάζουμε 100% σε αυτό, που πιστέψτε με αρκεί για να μας κρατά απασχολημένους.

Παράλληλα όμως υπάρχουν και κάποια θέματα που αφορούν σε συνεργασίες, όπως για παράδειγμα έχουμε ξεκινήσει συνεργασία με το ΔΕΣΦΑ και με τη ΔΕΠΑ για τον αγωγό IGB. Επίσης συνεργαζόμαστε με τον αγωγό TANAP (Τουρκία). Φυσικά γνωρίζουμε ότι τουλάχιστον σε πολιτικό επίπεδο υπάρχει ένας αριθμός προτάσεων και ευκαιριών που εξετάζονται. Κάποιες από αυτές είναι σε πιο ώριμο και εξελιγμένο στάδιο κάποιες είναι ακόμη πρόωρες. Για παράδειγμα ο αγωγός IGB, μετά τα market test είναι σε φάση υλοποίησης και θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται σύντομα. Ή για παράδειγμα η ΔΕΠΑ εξετάζει τον αγωγό east med που είναι σε πιο πρώιμο στάδιο.

Ως προς τα υπόλοιπα παρακολουθούμε τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται με μεγάλο ενδιαφέρον σε κάποιες από αυτές ως ένα βαθμό εμπλεκόμαστε σε κάποιες άλλες όχι. Εν τέλει αυτό το οποίο θέλουμε είναι να συνεχίσει η Ελλάδα να παίζει σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις.

- Έχουν ειπωθεί πολλά για τα εθνικά οφέλη από την κατασκευή του αγωγού. Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα για τα οικονομικά οφέλη που συνεπάγονται οι συμβάσεις με ελληνικές εταιρείες και πόσο είναι το συνολικό ύψος της επένδυσης που αφορά στην Ελλάδα;

Μάλλον θα σας απογοητεύσω ως προς το θέμα των ποσών των συμβάσεων γιατί δεν αποκαλύπτουμε συγκεκριμένα νούμερα κυρίως για εμπορικούς λόγους. Αλλά νομίζω ότι τα οφέλη είναι προφανή. Εάν δείτε αυτή τη στιγμή στο τμήμα που αφορά στην Ελλάδα συνεργαζόμαστε με τα Σωληνουργεία Κορίνθου, την JP Άβαξ, την Ελλάκτωρ, την Τέρνα. Για παράδειγμα, το συμβόλαιο με τα Σωληνουργεία Κορίνθου είναι ένα πολύ μεγάλο συμβόλαιο, και είμαι πολύ ικανοποιημένος που οι συμβάσεις αυτές πήγαν σε ελληνικές εταιρείες. Και πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι πήγαν σε αυτές τις εταιρείες όχι γιατί είναι ελληνικές αλλά γιατί οι ελληνικές εταιρείες συμμετείχαν σε διεθνείς διαγωνισμούς με πολύ αυστηρούς όρους και κέρδισαν εξαιτίας της ποιότητας και των ανταγωνιστικών προσφορών τους. Και αυτά είναι τα βασικά συμβόλαια.

Παράλληλα έχουμε δουλέψει με περισσότερες από 150 ελληνικές εταιρείες παρόχους υπηρεσιών που λειτουργούν ως υπεργολάβοι. Να σας θυμίσω ότι όταν ξεκινήσαμε τη διαδικασία επιλογής των αναδόχων για το κατασκευαστικό κομμάτι, πραγματοποιήσαμε δύο συνεδρία στη Βόρεια Ελλάδα με τη συμμετοχή 350 μικρομεσαίων εταιρειών καθώς θέλαμε να διασφαλίσουμε ότι αυτές οι εταιρείες θα ληφθούν υπόψη ως πιθανοί υπεργολάβοι. Είναι δύσκολο λοιπόν να σας δώσω ένα συγκεκριμένο νούμερο. Αλλά το βέβαιο είναι ότι η υλοποίηση του έργου δίνει μια σημαντική ώθηση στην οικονομία.

Για να μην αναφερθούμε στο πολιτικό στοιχείο και το στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας και το στόχο να μετατραπεί στο μέλλον σε κόμβο φυσικού αερίου. Κάτι ακόμα που πρέπει να τονισθεί είναι ότι τα οικονομικά οφέλη φτάνουν μέχρι τις τοπικές κοινωνίες. Κατασκευάζουμε 550 km αγωγού, διασχίζουμε ολόκληρη τη βόρεια Ελλάδα πηγαίνουμε σε ένα μεγάλο αριθμό δήμων και κοινοτήτων που ελπίζουμε ότι θα επωφεληθούν όσο το δυνατόν περισσότερο από το έργο. Πέρα από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αφιερώσαμε πολύ χρόνο, προσπάθεια και χρήματα προκειμένου να ξεκινήσουμε κοινωνικά επενδυτικά προγράμματα που να αφορούν τις τοπικές κοινωνίες, ξεκινώντας από μια πολύ απλή φιλοσοφία: θέλουμε να γίνουμε μέρος αυτών των κοινωνιών και θέλουμε να συνεισφέρουμε σε αυτές.

Επαναλαμβάνω λοιπόν ότι είναι πολύ δύσκολο να δώσουμε ένα συγκεκριμένο νούμερο αλλά το βέβαιο είναι ότι από τα μεγάλα συμβόλαια μέχρι ολόκληρη την αλυσίδα των προμηθευτών και των σχέσεων με τις τοπικές κοινωνίες, ο αγωγός θα έχει μια πραγματικά αξιόλογη συνεισφορά στην οικονομική ανάπτυξη.

- Ποιο είναι το μήνυμα που στέλνει ο TAP στηδιεθνή οικονομική κοινότητα ως μια από τις μεγαλύτερες ξένες επενδύσεις στη χώρα μας για τις προοπτικές της ελληνικής ενεργειακής αγοράς αλλά και της ελληνικής οικονομίας γενικότερα;

Νομίζω όλοι γνωρίζουν ότι η Ελλάδα για πολλά χρόνια βρίσκεται σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση. Αυτό προβλήθηκε ιδιαίτερα στα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης. Οι επιχειρήσεις κατά κανόνα θέλουν οικονομική σταθερότητα, θέλουν να έχουν μια σαφή εικόνα για το πώς θα είναι η επόμενη ημέρα. Από αυτήν την άποψη είναι πολύ σημαντικό να μοιραστούμε τη δική μας ιστορία και τις εμπειρίες μας. Βεβαίως είμαστε ένα project, μία εταιρεία, δεν είμαστε οικονομολόγοι.

Ωστόσο σύμφωνα με την εμπειρία μας ο τρόπος με τον οποίο προχωράει το έργο σε όλα τα επίπεδα είναι πολύ θετικός. Από τις σχέσεις μας με τις ελληνικές κυβερνήσεις όπου επί χρόνια απολαμβάνουμε υποστήριξη από το ελληνικό κράτος σε κορυφαίο επίπεδο, μέχρι τις τοπικές κοινωνίες όπου έχουμε πολύ στενή και θετική σχέση, με τους Περιφερειάρχες και τους Δημάρχους.

Επομένως το μήνυμα που θέλω να στείλω είναι ότι ναι μεν η πραγματικότητα για πολλούς ανθρώπους στην Ελλάδα είναι δύσκολη και έχουν επηρεαστεί από την κατάσταση πολλές ελληνικές εταιρείες αλλά δείχνουμε ότι ως ξένος επενδυτής ότι είναι εφικτό να υλοποιήσουμε με επιτυχία μια μεγάλη επιχειρηματική επένδυση στην Ελλάδα.

Επίσης μέσα από τις διαγωνιστικές διαδικασίες αναθέσεων για τα έργα μας, ανακαλύψαμε ότι στην Ελλάδα μπορούμε να συνεργαστούμε με εταιρείες που είναι διεθνώς ανταγωνιστικές και με εξαιρετικά καταρτισμένους συνεργάτες. Επαναλαμβάνω ότι πολλές ελληνικές εταιρείες κέρδισαν τους διεθνείς διαγωνισμούς κάτω από πολύ σκληρό διεθνή ανταγωνισμό. Επομένως ως ξένοι επενδυτές στην Ελλάδα στέλνουμε ένα πολύ θετικό μήνυμα.

(από capital.gr, 04/10/2016)