Το θέμα της εκπαίδευσης των ναυτικών όσον αφορά την πυροπροστασία στα πλοία που μεταφέρουν ηλεκτρικές μπαταρίες επαναφέρουν τα P&I Clubs

«Η μεταφορά δυνητικά εκρηκτικών μπαταριών ιόντων λιθίου σε πλοία είναι μια επικίνδυνη υπόθεση, όπως έχουν δείξει διάφορα περιστατικά τα τελευταία χρόνια» δηλώνει ο Simon Hodgkinson από το West P&I Club. Σημειώνεται ότι το ζήτημα των μπαταριών λιθίου ως φορτίου έχει θέσει σε συνέντευξή της στη «Ν» και η διευθύνουσα σύμβουλος του American P&I Club Δωροθέα Ιωάννου.

Έρευνα από την Ακτοφυλακή των Ηνωμένων Πολιτειών για πυρκαγιά σε εμπορευματοκιβώτιο απέδωσε τη φωτιά σε μια παρτίδα μπαταριών ιόντων λιθίου. Στο φορτίο ξέσπασε πυρκαγιά κατά τη διαδρομή προς το λιμάνι της Βιρτζίνια, όπου επρόκειτο να αποσταλεί στην Κίνα με ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Έκθεση

Οι κίνδυνοι πυρκαγιάς που μπορεί να προκύψουν από τη μεταφορά μπαταριών ιόντων λιθίου στα πλοία έχουν επισημανθεί επίσης σε μια έκθεση της Allianz Global Corporate & Specialt. Στην έκθεση αναφέρεται ότι οι ζημιές που προκαλούνται από πυρκαγιές ή εκρήξεις, με όρους κόστους, κατατάσσονται στην πρώτη θέση στις ασφάλειες πλοίων την περίοδο 2017-2022.

Στην ίδια έκθεση, αναφέρεται ότι ο κίνδυνος αναφορικά με τις «συμπεριφορές» απέναντι σε φορτία με μπαταρίες ιόντων λιθίου, αυξάνεται.

«Τα πληρώματα δεν έχουν μια τυπική προσέγγιση για την κατάσβεση μιας πυρκαγιάς που προέρχεται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου» επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Παράλληλα υπογραμμίζεται: «Ενώ τέτοιοι κίνδυνοι έχουν αναφερθεί ευρέως, υπάρχει ελάχιστη συζήτηση στη ναυτιλιακή βιομηχανία για τις μεθόδους εκπαίδευσης για την αντιμετώπιση πυρκαγιών που προκαλούνται από μπαταρίες ιόντων λιθίου στα πλοία».

Κενό γνώσης

Αυτό δημιουργεί ένα κενό στην τεχνογνωσία, καθιστώντας απίστευτα δύσκολο να γνωρίζουμε τι είδους εκπαίδευση πρέπει να λάβουν οι ναυτικοί.

Θέτει επίσης σε κίνδυνο τις ζωές των μελών του πληρώματος - πολλοί από τους οποίους έχουν περιορισμένες γνώσεις σχετικά με το θέμα αυτό και αδυναμία να καταλάβουν τα «προειδοποιητικά σημάδια» πριν από μια ανάφλεξη μπαταρίας ηλεκτρικού οχήματος.

Χωρίς εκπαίδευση, οι ναυτικοί δεν αναμένεται να προσπαθήσουν να αποτρέψουν με συγκεκριμένο τρόπο μια πυρκαγιά σε ηλεκτρικό όχημα, για παράδειγμα, που θα χρειαζόταν 150.000 λίτρα νερού για να σβήσει.

Οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί είναι σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο: οι διαδικασίες προστασίας έναντι κινδύνων από μπαταρίες λιθίου να ενταχθούν στη STCW. Στη συνέχεια, η βιομηχανία χρειάζεται ειδικά προγράμματα κατάρτισης, όπου ειδικοί σε παγκόσμιο επίπεδο θα διδάσκουν τους ναυτικούς πώς να αντιμετωπίζουν αυτόν τον δυνητικό κίνδυνο.

Το επόμενο θέμα που θα πρέπει να εξεταστεί είναι η διασφάλιση ότι τα πλοία διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για να αντιμετωπίσουν μια πυρκαγιά από μπαταρία λιθίου, σύμφωνα με όσα θα έχουν ήδη διδαχθεί. Για παράδειγμα, τα μέλη του πληρώματος μπορεί να μάθουν ότι η καλύτερη προσέγγιση για την αντιμετώπιση ενός φλεγόμενου ηλεκτρικού οχήματος είναι να το βυθίσουν σε μια δεξαμενή νερού.

«Αλλά ποιο είναι το νόημα να τους διδάξουμε αυτό εάν το πλοίο δεν διαθέτει το κατάλληλο μηχάνημα για να το κάνει με ασφάλεια;» επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Διαφορές

Ένα άλλο ζήτημα είναι ότι τα ηλεκτρικά οχήματα φορτώνονται στα πλοία με τον ίδιο τρόπο όπως τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τα αυτοκίνητα με βενζίνη ή ντίζελ που αναφλέγονται είναι σχετικά εύκολο να αντιμετωπιστούν, καθώς κάθε ρεζερβουάρ έχει μια μικρή ποσότητα καυσίμου που θα καεί γρήγορα. Στα ηλεκτρικά οχήματα, κάθε μπαταρία ιόντων λιθίου χρειάζεται περίπου 50% φόρτιση για να διασφαλιστεί ότι δεν θα αδειάσει κατά την αποστολή.

Εάν μια μπαταρία αναφλεγεί, μπορεί να προκαλέσει μια αλυσιδωτή αντίδραση, πυροδοτώντας μια τεράστια πυρκαγιά που οι ναυτικοί θα δυσκολευτούν να σταματήσουν.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")