«Blue Economy Forum» Στόχος το 35% της Ηλεκτροπαραγωγής στην Ε.Ε. από Υπεράκτια Αιολικά έως το 2050

«Blue Economy Forum» Στόχος το 35% της Ηλεκτροπαραγωγής στην Ε.Ε. από Υπεράκτια Αιολικά έως το 2050
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τετ, 3 Μαρτίου 2021 - 16:59

Τις μεγάλες δυνανότητες και προοπτικές για την ανάπτυξη θαλάσσιων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ώστε να εκπληρωθεί ο στόχος για παραγωγή τουλάχιστον του 35% της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ε.Ε. από υπεράκτιες πηγές, έως το 2050 συζητήθηκαν στο πλαίσιο της διαδικτυακής διάσκεψης «Blue Economy Forum» που διοργάνωσε το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών σε συνεργασία με το Ινστιτούτο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Οργανισμούς Δημοσίου Δικαίου.

Ιδίως για την Ελλάδα, η υπεράκτια αιολική ενέργεια θα πρέπει να θεωρείται ύψιστη επενδυτική προτεραιότητα, όπως υπογράμμισαν οι περισσότεροι των ομιλητών, προσθέτοντας ότι η χώρα θα πρέπει να εκμεταλλευθεί τη θαλάσσια τεχνογνωσία της, το ισχυρό αιολικό δυναμικό που διαθέτει καθώς και το γεωγραφικό πλεονέκτημά της.

Ταυτόχρονα, στη διάσκεψη αναδείχτηκε η σημασία της ανάπτυξης ανανεώσιμου υδρογόνου, που μπορεί να παραχθεί με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος και να αξιοποιήσει τις υφιστάμενες υποδομές μεταφοράς φυσικού αερίου, ενώ τονίστηκε η ανάγκη για μείωση των ρυθμίσεων και επιτάχυνση όλου του φάσματος των κανονιστικών διαδικασιών ώστε να διευκολυνθούν οι επενδύσεις.

Παράλληλα επισημάνθηκε ο ρόλος της κυματικής ενέργειας, για χώρες όιπως η Ελλάδα η οποία λόγω της εκτεταμένης ακρογραμμής της αποτελεί ένα δυνητικά ελκυστικό προορισμό.

Στην παρέμβασή του, ο γενικός διευθυντής της ΕΛΕΤΑΕΝ, Παναγιώτης Παπασταματίου παρουσίασε τις πρωτοβουλίες της Επιστημονικής Ένωσης για την προώθηση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων, επισημαίνοντας την ισχυρή πολιτική δέσμευση προς αυτή την κατεύθυνση και υπογραμμίζοντας την υψηλή προστιθέμενη αξία που θα φέρουν στη χώρα. «Θέλουμε ένα διαφανές πλαίσιο για τα υπεράκτια αιολικά», τόνισε, για να συνεχίσει λέγοντας ότι είναι εξίσου σημαντική η ασφαλής πρόσβασή τους στο δίκτυο και την αγορά. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη να υπάρξει ένας  μακροχρόνιος σχεδιασμός, τόσο σε επίπεδο χωρητικότητας όσο και διαγωνισμών, προκειμένου να γίνουν δυνατές οι  επενδύσεις στον κλάδο.

Όπως υποστήριξε, υπάρχει, πλέον, η πολιτική βούληση για την προώθηση των υπεράκτιων αιολικών, χωρίς να πραλείψει να επισημάνει ότι οι προκλήσεις είναι μεγάλες για την εκπόνηση ενός σαφούς ρυθμιστικού πλαισίου το καλοκαίρι.

Ο κ. Παπασταματίου, εξέφρασε, τέλος, την ελπίδα το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο του ΥΠΕΝ να περιλαμβάνει ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο για τις δημοπρασίες των υπεράκτιων αιολικών, καθώς έτσι θα μπορέσουν οι επενδυτές να κάνουν τον προγραμματισμό τους στην εφοδιαστική αλυσίδα, τα ναυπηγεία και όλα τα υπόλοιπα με επαρκή ορατότητα. 

Από την πλευρά του, ο Χρήστος Οικονόμου, επικεφαλής της διεύθυνσης θαλάσσιας πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανέφερε ότι η Ε.Ε. διαθέτει την τεχνολογική υπεροχή και προσελκύει υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον ώστε να αναπτύξει τα υπεράκτια αιολικά και στον ευρωπαϊκό Νότο.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι υπεράκτιες ΑΠΕ προσλαμβάνουν πλέον μια νέα διάσταση μέσω της νέας στρατηγικής που ανέπτυξε η Ε.Ε. και προβλέπει πενταπλάσια ισχύ έως το 2030, σε σύγκριση με τα 12 γιγαβάτ σήμερα, με το στόχο για το 2050 να φθάνει στα 300 γιγαβάτ.

Στα πλαίσια αυτά, είπε ο κ. Οικονόμου, προσφέρεται πληθώρα επιχειρηματικών ευκαιριών στον κλάδο, χάρη στην παγκόσμια ηγεμονία της Ε.Ε. στην αιολική ενέργεια, ενώ δεν παρέλειψε να αναφέρει την έμφαση που δίνουν οι Βρυξέλεες  στην κυματική και παλιρροϊκή ενέργεια, με την κατασκευή πιλοτικών έργων έως το 2025 και την εμπορική ωρίμανσλη τους έως 2030. 

Η διαδικτυακή διάσκεψη έδωσε, επίσης, έμφαση στα θέματα που άπτονται της «πράσινης» ναυτιλίας, των λιμένων και των σχετικών υποδομών.

Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Nico Suys, επικεφαλής σύμβουλος του διεθνούς λιμένος της Αντβέρπ στο Βέλγιο, παρουσίασε το μοντέλο του προγράμματος βιωσιμότητας του λιμανιού που θεωρείται ως ένα από τα πιο σημαντικά σε παγκόσμιο επίπεδο και αποτελεί, τον ισχυρότερο μοχλό ανάπτυξης της χώρας, όπως είπε χαρακτηριστικά.

Πρόκειται για ένα λιμάνι διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, που έχει στόχο να προσδώσει προστιθέμενη αξία στην τοπική κοινωνία, μέσω της χρήσης μοντέλων βιώσιμης διαχείρισης  με βάση τους κανίνες βιώσιμης ανάπτυξης.

Ακόμη,  συζητήθηκε η προσήλωση του Δήμου Πειραιά στις στρατηγικές της γαλάζιας ανάπτυξης, καθώς συμμετέχει σε πολλά ευρωπαϊκά έργα με αντικείμενο τη βιωσιμότητα, τον έλεγχο της θαλάσσιας ρύπανσης, την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και την εκμετάλλευση της θαλάσσιας ενέργειας.

Τέλος, ο Robert Coustas, Διευθύνων Σύμβουλος της Deepsea αναφέρθηκε στη διασφάλιση της βιωσιμότητας και του περιορισμού του ανθρακικού αποτυπώματος στα πλοία, μέσω ενός προγράμματος που παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τις επιδόσεις τους, όπως είναι η κατανάλωση καυσίμων και οι εκπομπές αερίων ρύπων, με τη χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, που έχουν ως απώτερο σκοπό να διευκολύνουν τις «πράσινες» επενδύσεις στη ναυτιλία.