Τις προκλήσεις αλλά και τις προοπτικές της αυτοκινητοβιομηχανίας προσπαθεί να χαρτογραφήσει ο Economist, σε μία καταστροφική χρονιά, η οποία στιγματίστηκε από τη «βουτιά» – ρεκόρ των πωλήσεων, ως απόρροια της πανδημίας του κορωνοϊού

Πιο συγκεκριμένα, το βρετανικό περιοδικό εκτιμάει ότι το 2021 θα αποτελέσει έτος ανάκαμψης για τον κλάδο, με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 15% σε σχέση με το 2020. Ωστόσο, δεν πρόκειται να φθάσουν στα επίπεδα του 2019, καθώς στις περισσότερες χώρες ο ρυθμός ανάκαμψης δεν θα είναι τόσο ισχυρός ώστε να «καλυφθεί» η χασούρα του τρέχοντος έτους.

Αυτό πάντως, θα το καταφέρουν μόλις τέσσερις χώρες -Κίνα, Τουρκία, Ταϊβάν και Ουκρανία- οι νέες πωλήσεις των οποίων θα ξεπεράσουν τις αντίστοιχες του 2019.

Την ίδια ώρα, ο Economist δεν παραλείπει να αναφερθεί και στην πολλά υποσχόμενη και αναδυόμενη αγορά της ηλεκτροκίνησης, η οποία χάρη στις κυβερνητικές πρωτοβουλίες και την ενεργοποίηση των αυστηρών στόχων για τις εκπομπές ρύπων, αναμένεται να αναδειχθεί σε «πρωταγωνιστή» της αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμάται ότι οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων θα αυξηθούν κατά 37% το 2021, φθάνοντας τα 3,4 εκατομμύρια οχήματα. Παρ’ όλα αυτά, το μερίδιό τους (σ.σ. επί των συνολικών πωλήσεων) θα διατηρηθεί κάτω του 5%.

Όπως προαναφέρθηκε δε, από την 1η Ιανουαρίου του 2021 θα τεθεί σε εφαρμογή ο νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος θα προβλέπει αυστηρότερους στόχους για τις εκπομπές ρύπων του κλάδου. Αυτό, εκτός απροόπτου, θα σηματοδοτήσει αυξημένες πιέσεις προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε επίπεδο προστίμων και δαπανών.

Οι 4+1 τάσεις για το 2021

Σύμφωνα με τον Economist, οι αντίξοες συνθήκες του κλάδου, με εξαίρεση την ηλεκτροκίνηση, αναμένεται να επιταχύνουν την προσαρμογή της αγοράς, με βασική επιδίωξη τη μείωση του κόστους. Έτσι, το επόμενο έτος αναμένονται περισσότερα «λουκέτα» σε εργοστάσια και μονάδες παραγωγές, καθώς και περισσότερες συγχωνεύσεις ή εξαγορές.

Σ’ εντελώς αντίθετη ρότα βρίσκεται η ηλεκτροκίνηση, με την αυστηροποίηση του κανονιστικού πλαισίου της Ε.Ε. για τις εκπομπές ρύπων να προλειαίνει το έδαφος για μια ραγδαία αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Μάλιστα, οι πωλήσεις στη Γηραιά Ήπειρο αναμένεται να ξεπεράσουν τις αντίστοιχες στην Κίνα. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα το μερίδιο της Ε.Ε. στην αγορά των ηλεκτροκίνητων οχημάτων να «γιγαντώσει» από το 22% (2019) στο 31% (2021), ενώ της Κίνας να περιοριστεί από το 52% στο 45%.

Ταυτόχρονα, ολοένα και περισσότερες κυβερνήσεις της Ευρώπης παρέχουν γενναιόδωρα κίνητρα στους καταναλωτές, προκειμένου οι τελευταίοι να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση, στο πλαίσιο της προσπάθειας ανακοπής της Κλιματικής Αλλαγής. Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχα κίνητρα έχει θεσπίσει και η ελληνική κυβέρνηση, η οποία αποσκοπεί οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων να φθάσουν στο 30% επί των συνολικών πωλήσεων το 2030.

Στο μεταξύ, μπορεί η Κίνα να χάνει έδαφος στην ηλεκτροκίνηση, αλλά φαίνεται ότι αποκομίζει σημαντικά κέρδη στο πεδίο των καυσίμων υδρογόνου. Μια εντελώς νέα αγορά, στην οποία μέχρι και σήμερα «πρωταγωνιστεί» πλήρως η Ιαπωνία.

Τέλος, κατά τη διάρκεια του 2021, αναμένεται να ενταθεί και ο ανταγωνισμός των εταιρειών στο πεδίο της ανακύκλωσης μπαταριών, με ολοένα και περισσότερες εταιρείες, όπως η Tesla, η Northvolt και η Umicore, να σχεδιάζουν την έναρξη ή την επέκταση των προγραμμάτων ανακύκλωσης, κάτι το οποίο αποδίδεται και στην άνθιση της ηλεκτροκίνησης.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")