O Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) προετοιμάζεται να διερευνήσει τη δυνατότητα σύμπηξης διεθνών συνεργασιών για την κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττική-Κρήτη, σε περίπτωση που του ανατεθεί το έργο από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ)

Υπό το πρίσμα αυτό φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να έχει ξεκινήσει προκαταρκτικές επαφές με άλλους ευρωπαίους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς. Στον κατάλογο των επαφών του, φέρεται να περιλαμβάνεται και ο όμιλος Elia, που διαχειρίζεται το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο Βέλγιο.

Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ είναι ανοικτή στις συνεργασίες και τις συμπράξεις με αξιόπιστους εταίρους, όπως έχει δηλώσει κατ' επανάληψη. Υπό αυτή την έννοια, κύκλοι προσκείμενοι στον ΑΔΜΗΕ, εκτιμούν πως μόλις αναλάβει το έργο, θα εξετάσει άμεσα την προοπτική σύμπραξης με εταιρείες και φορείς με ειδικό βάρος στην αγορά. 

Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ συνεχίζει την προετοιμασία του ώστε να είναι πλήρως έτοιμος να ελέγξει τις διαδικασίες κατασκευής της διασύνδεσης, αμέσως μόλις του ανατεθεί το έργο. Έτσι, βρίσκεται, ήδη, σε επαφή με ελληνικές τράπεζες ώστε να υποβάλει τη σχετική Επιστολή Προθέσεων εφόσον απαιτηθεί από τις εξελίξεις. Επίσης, έχει ήδη καταθέσει στην ΡΑΕ τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου, ενώ ετοιμάζεται να συντάξει και τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Η ανάθεση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττική-Κρήτη στον ΑΔΜΗΕ αποτελεί μία από τις επιλογές που έχει η ΡΑΕ για την κατασκευή του έργου, έπειτα από το οριστικό αδιέξοδο στο οποίο κατέληξαν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στον Διαχειριστή και την κοινοπραξία Euroasia Interconnector. 

Γνωστή και ως η «μεγάλη διασύνδεση», η διασύνδεση Αττική-Κρήτη αφορά στην πόντιση διπλής γραμμής μεταφοράς συνεχούς ρεύματος, που θα ξεκινά από το Ηράκλειο και θα καταλήγει στο Λεκανοπέδιο. Η ολοκλήρωσή της θα τερματίσει οριστικά, από την 1η Ιανουαρίου του 2020, τα προβλήματα τροφοδοσίας που αντιμετωπίζει το νησί όταν και λήγει η εξαίρεση των πετρελαϊκών σταθμών από την κοινοτική Οδηγία 2010/75. Κάτι που σημαίνει πως, αν δεν αναβαθμισθούν ορισμένες μονάδες για να μειωθούν οι ρύποι που εκπέμπουν, το 78,3% της εγκατεστημένης ισχύος θα τεθεί σε καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας. Επίσης, η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του νησιού από το ηπειρωτικό δίκτυο θα μειώσει δραστικά τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που καταβάλλουν όλοι οι καταναλωτές στη χώρα μέσω των λογαριασμών ρεύματος. Χαρακτηριστικό είναι πως το κόστος ηλεκτροδότησης της Κρήτης αντιστοιχεί περίπου στο 50% της συνολικής ετήσιας χρέωσης των ΥΚΩ, με συνέπεια το 2017 να ξεπεράσει τα 310 εκατ. ευρώ.

Κύκλοι του ΑΔΜΗΕ σημειώνουν πως η ανάθεση της «μεγάλης διασύνδεσης» στον Διαχειριστή αποτελεί την πιο ορθολογική λύση, καθώς ως φορέας διαθέτει τόσο την τεχνική όσο και τη χρηματοοικονομική επάρκεια για να εγγυηθεί την άρτια και έγκαιρη ολοκλήρωση ενός τόσο φιλόδοξου και απαιτητικού έργου.