Καραγιαννάκος: Οι Δημοπρασίες της ΔΕΠΑ Ισοδυναμούν Με Κόμβο Τιμολόγησης Αερίου στην Ελλάδα

Καραγιαννάκος: Οι Δημοπρασίες της ΔΕΠΑ Ισοδυναμούν Με Κόμβο Τιμολόγησης Αερίου στην Ελλάδα
energia.gr
Πεμ, 12 Νοεμβρίου 2015 - 17:46
«Υπάρχει σήμερα κόμβος τιμολόγησης αερίου στην Ελλάδα, γνωστός και ως gas trading hub;», διερωτήθηκε ο κ. Κώστας Καραγιαννάκος, επικεφαλής της Διεύθυνσης Διεθνών Δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ, μιλώντας σήμερα στο «Ενέργεια & Ανάπτυξη 2015» του ΙΕΝΕ. «Η απάντηση είναι θετική», τόνισε, και αναφέρθηκε στο Virtual Nomination Point (VNP) της ΔΕΠΑ, το πρόγραμμα διάθεσης ποσοτήτων φυσικού αερίου μέσω ηλεκτρονικών δημοπρασιών, που λειτουργεί από φέτος

«Υπάρχει σήμερα κόμβος τιμολόγησης αερίου στην Ελλάδα, γνωστός και ως gas trading hub;», διερωτήθηκε ο κ. Κώστας Καραγιαννάκος, επικεφαλής της Διεύθυνσης Διεθνών Δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ, μιλώντας σήμερα στο «Ενέργεια & Ανάπτυξη 2015» του ΙΕΝΕ. «Η απάντηση είναι θετική», τόνισε, και αναφέρθηκε στο Virtual Nomination Point ( VNP) της ΔΕΠΑ, το πρόγραμμα διάθεσης ποσοτήτων φυσικού αερίου μέσω ηλεκτρονικών δημοπρασιών, που λειτουργεί από φέτος. Μάλιστα, όπως υπογράμμισε, μέσω του VNP παραδόθηκε, τον φετινό Οκτώβριο, το 33% των ποσοτήτων αερίου στη χώρα μας.

Εξάλλου, το ανώτατο στέλεχος της ΔΕΠΑ, μιλώντας στη συνεδρία που ήταν αφιερωμένη στην αγορά αερίου στην ΝΑ Ευρώπη και τον ρόλο της Ελλάδας, με συντονιστή τον Δρ. Ιωάννη Δεσύπρη (Διευθυντή Ρυθμιστικών Θεμάτων του Ομίλου Μυτιληναίος, τ. Πρόεδρο του ΙΕΝΕ και Μέλος ΔΣ του Ινστιτούτου) τόνισε ότι, αν και οι τιμές αερίου στην Ελλάδα είναι οι υψηλότερες στην Ευρώπη, σήμερα εμφανίζονται μειωμένες λόγω της πτώσης των τιμών του αργού τον τελευταίο χρόνο.

Επίσης, ανέλυσε τις πηγές φυσικού αερίου οι οποίες και θα αναδείξουν την Ελλάδα σε κόμβο φυσικού αερίου στο μέλλον και οι οποίες είναι: η περιοχή της Κασπίας, μελλοντικά το Ιράν (μετά την άρση των κυρώσεων), και η Ανατολική Μεσόγειος.

Ωστόσο, ο κ. Καραγιαννάκος τόνισε την ανάγκη κατασκευής των υποδομών εκείνων που θα διασφαλίσουν την αύξηση της ρευστότητας της χώρας σε φυσικό αέριο, όπως ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός διασύνδεσης IGB, για τον οποίο, όπως υπογράμμισε, επίκειται η υπογραφή της τελικής επενδυτικής απόφασης. Άλλες υποδομές που θα πρέπει να αναπτυχθούν για το σκοπό αυτό είναι αυτές που αφορούν το LNG. Παράλληλα, τόνισε ότι από τη στιγμή που η Ελλάδα είναι η μόνη που διαθέτει terminal στην περιοχή, αναμένεται να υπάρχει από τη χώρα μας υπερπροσφορά στην αγορά της ΝΑ Ευρώπης, ενώ, ταυτόχρονα, υπογράμμισε την ανάγκη να προωθηθούν οι στόχοι της διασυνδεσιμότητας, της διαλειτουργικότητας και της διαμόρφωσης κοινού ρυθμιστικού πλαισίου για τα κράτη της περιοχής.

Ανέφερε, επίσης, την προοπτική αντίστροφης ροής αερίου μέσω Ιταλίας, για το «Νότιο Διάδρομο» στο μέλλον, μέσω του IGI Poseidon.

Απαντώντας, τέλος, σε ερώτηση σχετικά με το αν έχουμε τόσο φθηνό αέριο όσο πραγματικά θα μπορούσαμε, ο κ. Καραγιαννάκος επισήμανε ότι, με το νέο νόμο, που ψηφίστηκε τον περασμένο Αύγουστο, έχουμε πλέον μια καλύτερη εικόνα ως προς το πώς διαμορφώνεται η τελική τιμή του φυσικού αερίου. Με τον τρόπο αυτό, εξήγησε, θα υπάρξει μεγαλύτερος ανταγωνισμός με τελική συνέπεια να μειωθεί το εμπορικό περιθώριο κέρδους.

Πιο ελκυστικός προορισμός για τις εξαγωγές LNG θα είναι η Ευρώπη στο μέλλον, τόνισε η κ. Beate Raabe, Γενική Γραμματέας της Eurogas. Βασική αιτία της εξέλιξης αυτής είναι, σύμφωνα με την επικεφαλής της ένωσης που εκπροσωπεί το χονδρεμπόριο, τη λιανική και τη διανομή φυσικού αερίου στην ΕΕ, η μείωση της διαφοράς τιμών ανάμεσα σε Ασία και Ευρώπη. Γενικότερα, άλλωστε, όπως επισήμαινε, αναμένεται η ανάπτυξη του LNG παγκοσμίως να είναι ιδιαίτερα σημαντική. Παράλληλα, η κ. Raabe τόνισε ότι αέριο και ΑΠΕ θα αποτελέσουν οι «μεγάλοι εταίροι» του ενεργειακού μέλλοντος.

Υπενθύμισε, επίσης, ότι η Ευρώπη εξαρτάται κατά 27% από τη Ρωσία για την προμήθεια φυσικού αερίου, ενώ κι άλλες περιοχές στην περιφέρεια της Γηραιάς Ηπείρου έχουν μεγάλα αποθέματα, όπως η Μέση Ανατολή που διαθέτει 80 tcm αποθεμάτων αερίου.

Εξάλλου, από την πλευρά της, και η Δρ. Katja Yafimava από το Ινστιτούτο Ενεργειακών Μελετών της Οξφόρδης ( Oxford Institute for Energy Studies)τόνισε ότι πέραν του ρωσικού αερίου η Ευρώπη μπορεί να αναζητήσει και άλλες εναλλακτικές, όπως το LNG και τη μεταφορά αερίου από το Αζερμπαϊτζάν μέσω αγωγών. Σήμερα, όπως ανέφερε, η Ευρώπη απορροφά μόνο το 20% της παγκόσμιας δυναμικότητας LNG, ποσοστό το οποίο μπορεί να αυξηθεί. Παράλληλα, επισήμανε τη σημασία του «Νοτίου Διαδρόμου», καθώς αυτός, όπως είπε, αποτελεί το βασικό στοιχείο διαφοροποίησης για την Ευρώπη από τις εισαγωγές αερίου από την Ρωσία.

Οι παραπάνω εναλλακτικές, δηλαδή οι εισαγωγές LNG και η μεταφορά αζερικού αερίου μέσω των αγωγών του «Νοτίου Διαδρόμου», θα καταστήσουν, σύμφωνα με την ειδικό του Oxford Institute, ανταγωνιστικές τιμές του ρωσικού αερίου. Τέλος, υπογράμμισε τη σημασία της «Ενεργειακής Ένωσης» ( Energy Union), καθώς, όπως τόνισε, θα αυξήσει την ανθεκτικότητα της ΕΕ απέναντι στις ενεργειακές κρίσεις, ενώ θα μειώσει και την εξάρτησή της από μεγάλους εξωτερικούς παραγωγούς. Το τελευταίο, όπως επισήμανε, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για μικρές αγορές, όπως αυτές των χωρών της ΝΑ Ευρώπης, οι οποίες σήμερα είναι εξαρτημένες σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές αερίου από τη Ρωσία για την κάλυψη των εσωτερικών αναγκών τους.

Ακολούθησε συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης στην οποία συμμετείχαν σημαντικοί εκπρόσωποι της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου και ειδικότερα οι κκ. Αναστάσιος Τόσιος (Τεχνικός Διευθυντής, ΕΠΑ Αττικής), Διονύσιος Ξένος (Χημικός Μηχανικός, Μέλος Διοικούσας Επιτροπής ΙΕΝΕ), Θεόδωρος Τερζόπουλος (Διευθυντής Δραστηριοτήτων Διανομής Αερίου, ΔΕΠΑ). Κατά τη συζήτηση αναδείχθηκαν θέματα που αφορούν την τιμολόγηση, αλλά και την προμήθεια του φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Όπως τόνισε ο κ. Τόσιος, η σχετική σύμβαση ισχύει ως το 2016 με όριο κατανάλωσης κάτω από 2 bcm. Τέλος, όπως αναφέρθηκε, οι εταιρείες μετατρέπονται πλέον σε ΕΔΑ, δηλαδή εταιρείες διανομής αερίου, και τονίστηκε η ανάγκη για νέες παροχές και νέους καταναλωτές.