Η Γερμανία, η Αυστρία, η Ισπανία, η Ιταλία και τα περισσότερα κράτη της Ανατολικής Ευρώπης είναι απρόθυμα να υιοθετήσουν αυστηρότερους κανόνες για τον περιορισμό των εκπομπών από τα οχήματα ντίζελ, παρά τις νέες «πιο χαλαρές» προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι Βρυξέλλες ζήτησαν από τα κράτη μέλη να στείλουνι γραπτές απαντήσεις μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας

Η Γερμανία, η Αυστρία, η Ισπανία, η Ιταλία και τα περισσότερα κράτη της Ανατολικής Ευρώπης είναι απρόθυμα να υιοθετήσουν αυστηρότερους κανόνες για τον περιορισμό των εκπομπών από τα οχήματα ντίζελ, παρά τις νέες «πιο χαλαρές» προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Οι Βρυξέλλες ζήτησαν από τα κράτη μέλη να στείλουν γραπτές απαντήσεις μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας.

Το σκάνδαλο των εκπομπών της Volkswagen, που αποκαλύφθηκε από τις αρχές των ΗΠΑ, έχει προκαλέσει ένα κύμα αγανάκτησης, εγείροντας σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τους μηχανισμούς ελέγχου στη βιομηχανία.

Αλλά η πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ τάσσεται κατά της επίσπευσης της έγκρισης των νέων ορίων για τα καυσαέρια.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι η πρότασή της είναι «τολμηρή και ρεαλιστική», λέγοντας ότι λαμβάνει υπόψη τις επιπτώσεις των νέων κατώτατων ορίων για τη βιομηχανία, και τους ιδιοκτήτες των παλαιών οχημάτων. Παρόλα αυτά, Ευρωπαίοι αξιωματούχοι παραδέχτηκαν ότι ορισμένες εθνικές κυβερνήσεις το βρίσκουν «δύσκολο» να αποδεχθούν την πρόταση.

Οι χώρες με σημαντικό κλάδο αυτοκινητοβιομηχανίας, αντιτίθενται στους νέους κανόνες. Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει τη Γερμανία, την Αυστρία, την Ισπανία, την Ιταλία και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, με εξαίρεση την Πολωνία.

Η Γαλλία δεν είναι ανάμεσα σε αυτές τις χώρες, ενώ οι βόρειες χώρες και οι Κάτω Χώρες υποστηρίζουν, επίσης, την Επιτροπή.

Σύμφωνα με την πρόταση της εκτελεστικής εξουσίας της ΕΕ, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να ξεκινήσουν τη μέτρηση των επιπέδων οξειδίων του αζώτου (NOx) στο δρόμο παράλληλα με τις εργαστηριακές δοκιμασίες, οι οποίες έχουν εξαπατηθεί από τους μηχανικούς της Volkswagen. Όπως και με εργαστηριακές εξετάσεις, το όριο θα είναι 80 mg / km.

Ωστόσο, οι επιστήμονες εκτιμούν ότι τα επίπεδα των εκπομπών μπορεί να αυξηθούν κατά 400%, όταν το όχημα δοκιμάζεται στο δρόμο.

Οι δοκιμές αυτές θα καταστούν υποχρεωτικές για όλα τα νέα οχήματα από το Σεπτέμβριο του 2017. Όμως, σε αντίθεση με την αρχική πρόταση που έγινε το 2012, η Επιτροπή σχεδιάζει τώρα να δώσει ένα περιθώριο 60% πάνω από το 80 mg / km σε διάστημα δύο ετών (έως το Σεπτέμβριο του 2019 ) για να διευκολυνθεί η εφαρμογή των νέων κανόνων. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Κομισιόν πιστεύει ότι ένα στα δέκα οχήματα θα αποτύχει στις εξετάσεις, και ως εκ τούτου δεν θα είναι σε θέση να κυκλοφορήσει στο πλαίσιο του νέου κανονισμού.

Η Επιτροπή επιμένει ότι η νέα της πρόταση δεν έχει «καμία σχέση» με το Dieselgate (το παράνομο λογισμικό «χειραγώγησης ρύπων»), καθώς το νέο σύνολο των ορίων συντάχθηκε πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο. Ωστόσο, αξιωματούχοι της ΕΕ παραδέχονται ότι τα νέα όρια προτάθηκαν μετά την αποκάλυψη της απάτης.

Αλλά τα κράτη μέλη δεν θέλουν η Κομισιόν να σταματήσει εκεί. Η ομάδα των επικριτών θέλει να παρατείνει την περίοδο σταδιακής εφαρμογής και να λάβουν ένα επιπλέον περιθώριο έως και 330%.

Καθώς ορισμένες εθνικές κυβερνήσεις δεν έχουν μιλήσει, η Επιτροπή έχει ζητήσει γραπτή θέση από τις πρωτεύουσες μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας (16 Οκτωβρίου). Η Κομισιόν προσπαθεί να κερδίσει υποστήριξη μεταξύ των σκεπτικιστών για να επιτευχθεί ειδική πλειοψηφία στην Τεχνική Επιτροπή για τα μηχανοκίνητα οχήματα, που αποτελείται από εθνικούς εμπειρογνώμονες. Ωστόσο, η εκτελεστική εξουσία δεν θέλει να συνεχίσει τις συζητήσεις κατά την επόμενη συνάντηση, η οποία αναμένεται να λάβει χώρα μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου, και φαίνεται έτοιμη να επιδιώξει ψηφοφορία.

Αν δεν υπάρξει αρκετή υποστήριξη, ο φάκελος θα συζητηθεί από τους υπουργούς στο πλαίσιο του Συμβουλίου. Σύμφωνα με αξιωματούχους της ΕΕ, αυτό θα βοηθήσει να εκθέσει τις θέσεις των κρατών μελών, και θα κάνει τη συζήτηση πιο διαφανή.